Gå til innhold

Båndstøy (?) på RX100 ved høy ISO + lang lukkertid


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en skikkelig amatør som har forsøkt meg på litt nattfotografering med mitt Sony RX100, men jeg opplever en del merkelig støy på bildene.

 

Se her, oppe til venstre: http://blog.printf.no/wp-content/uploads/2013/12/DSC01733.jpg

 

ISO 3200, lukkertid 20 sek, f/1.8.

 

Jeg har ikke forsøkt å bruke RAW ennå. Er dette et problem som stammer fra JPEG-konverteringen, eller er det noe galt med kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har nok sammenheng med at det er ISO 3200. Ikke unormalt med båndstøy her - spesielt ikke på en kompakt.

Du kan også prøve å skru på long exposure noise reduction, hvis kameraet har dette.

Linjene er nok buet på grunn av objektivkorreksjon.

 

Med Raw kan du muligens dempe noe av støyen, men ikke all. På så høy ISO må du regne med støy.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Du skal passe på ikke at forventer dig for meget af dit kamera. Der er meget stor forskel på hvordan forskellige kameraer klarere ISO.

Du skal ikke kunne forvente at kunne opnå de samme kvalitetsbilleder som kanlaves med eksempelvis et canon 5dmark3

 

Jeg tror ikke du kan bruge en meget længere lukketid før dine stjerner begynder at lave streger, og hvis du ikke ønsker dette, så har du nået maksimum kapacitet af dit kamera.

Lenke til kommentar

Det problemet er veldig atypisk for RX100, jeg bruker sjelden mer enn ISO1600 på lange eksponeringer men har aldri hatt noe som ligner på det problemet, jeg får alltid finkornet støy. Linjene er buede så det er ikke et vanlig støyproblem, det ser mer ut som et optisk problem.

 

Rawkonverteren til Sony er treg og knotete men den korrigerer objektivforvregningene og lar deg justere støyreduksjonen selv. Bruk alltid raw på sånne bilder, det vil til tider være stor forskjell når du lærer deg å bruke de rette instillingene.

 

Hvis du får et lignende problem i rawformat så send meg en melding så kan jeg prøve å gjenskape problemet med identiske instillinger.

Lenke til kommentar

Jeg er en skikkelig amatør som har forsøkt meg på litt nattfotografering med mitt Sony RX100, men jeg opplever en del merkelig støy på bildene.

 

Enig med Trondster, sjekk at "Long Exposure NR" er på, og få ned ISO. Ser jo at du ikke har mye å gå på på bildet du viste, men litt nedblending er også en fordel (ikke for støy men for generell skarphet). En ting du kan prøve er å prøve når det er litt lys igjen slik at du ikke må ut over maks lukkertid på kameraet med lavere ISO, men ikke sikker på om du får frem stjernene like bra da.

 

Bruker du RAW har du mer kontroll over støyfjerning, og det kan hjelpe en del, men på ISO 3200 er det vanskelig å få vekk nok støy uten at det ser kunstig ut. Overeksponere litt og gjøre bilde mørkere i etterbehandling vil også hjelpe litt på støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...