Gå til innhold

Ny dell maskin med PowerVault eller noe bedre?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har enda ikke hoppet på nettbrett eller smarttelefon bølgen og har heller ikke tenkt å gjøre det med det første. Jeg lager nettsider og da er det lettere å emulere / simulere en smarttelefon eller et nettbrett på en stasjonær maskin med stor(e) skjermer enn å simulere store skjermer på et nettbrett :-)

 

Skulle jeg kjøpe et nettbrett, så jeg kan programmere "on the Go", så ville det nok blitt et SurfacePro nettbrett med Windows 8. RED Hat, Debian, Unbuntu, Fedora Linux etc, er for de yngre som har lengre igjen å leve. Til mitt bruk (kombinert lokal databaseserver og Windows 8 server) er det forresten noen som mener at Mac kanskje er det beste. PostgreSQL er jo min foretrukne mellomtunge databaseplatform og der spiller mobile løsninger http://bucardo.org/ en større og større rolle. PG og Mac skal visst passe sammen som hånd i hanske. Men jeg er vant til Windows og foretrekker å bli i den verdenen.

 

Jeg har sendt en forespørsel til Expert, Lefdahl og Elkjøp her lokalt i Moss til å gi meg et tilbud på en kraftig stasjonær Pc med minimum i prioritert rekkefølge (punkt 4 ikke med):

  1. Minimum 16 Gb ram (viktig for raske databaseløsninger)
  2. Tre harddisker - gjerne en SSD eller flash system disk på min 2 Tb lagring på ikke flash diskene.
  3. Flest mulig prosessor kjerner (men minne og harrdisker er viktigere).
  4. Ekstern lagring som er bedre enn vanlige eksterne harddisker via USB kabel o.l. Det er her jeg har lest litt om Dells PowerVault http://search.euro.dell.com/results.aspx?s=gen&c=no&l=no&cs=&cat=all&k=powervault&ref=ac som har fått glimrende omtale i en database bok fra 2010.
  5. To helst tre Full HD skjermer på 20 + (gjerne 27 eller større) tommer. Det øker produktiviteten enormet med mer enn en skjerm er min personlige erfaring.
  6. Windows 8.1 OS.

Så mitt spørsmål er.

 

Kjenner noen til en god (helst bedre) alternativ til Dell's PowerVault

ved inngangen til 2014?

 

Jeg har gitt de tre nevnte leverandører frist til februar med å svare, så da setter jeg samme frist på denne tråden.

 

Antyd gjerne en komplett løsning (med prisantydning).

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville du bygd denne

 

http://www.oracle.com/us/products/servers/overview/index.html

 

selv også?

 

Takk for ellers nyttig post.

Visste ikke at man fikk Sun sine servere på Expert og Lefdal. Tydligvis lenge siden jeg har vært innom de lokale butikkene for å plukke opp litt ordentlig jern.

 

-------------

 

Fra spøk til alvor, har du et budsjett du forholder deg til? Stor forskjell på 20" skjermer og 27" skjermer, f.eks. Og er det billigst mulig til de spesifikasjonene du har oppgitt, eller ønsker du noe som faktisk er litt futt i, og kvalitet over?

 

Ville hørt på Stigfjel, og sjekket ut med HP/Dell hva de kan levere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ville hørt på Stigfjel, og sjekket ut med HP/Dell hva de kan levere.

 

Tenkte ikke på Hp.

 

Hva som er en profesjonell datamaskin kan jo diskuteres,

 

Og husk, hvis man ber om tilbud både på PC og NAS er mulighetene gode for rabatt.

 

Det var jo også et nyttig råd.

 

Har ikke tenkt så mye på pris enda.

 

Skjermer er heller ikke det viktigste,

 

Mye minne og lagring er viktig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ville i hvert fall holdt meg LANGT unna Oracle. Jeg har hatt med dem å gjøre gjennom jobb, og de er ikke spesielt gode å ha med å gjøre. God kundebehandling og Oracle er to rake motsetninger. Og de tar seg grovt betalt, det er dyrt å være avhengig av dem.

 

Både HP og Dell leverer profesjonelle arbeidsstasjoner, servere og lagring av høy kvalitet, og det er mulig å gjøre gode kjøp hos disse, særlig hvis de settes opp mot hverandre og du får dem til å knive om å levere det beste tilbudet. Det har jeg selv gjort, og har endt opp med tildels store rabatter på det jeg har kjøpt, selv på relativt små kvanta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ville i hvert fall holdt meg LANGT unna Oracle. Jeg har hatt med dem å gjøre gjennom jobb, og de er ikke spesielt gode å ha med å gjøre. God kundebehandling og Oracle er to rake motsetninger. Og de tar seg grovt betalt, det er dyrt å være avhengig av dem.

Det var ment som en spøk. Jeg har ikke millionbudsjett på It. Jeg har ikke så veldig høye krav. Derfor jeg også har sendt en forespørsel til de tre nevnte firmaene.

 

Både HP og Dell leverer profesjonelle arbeidsstasjoner, servere og lagring av høy kvalitet, og det er mulig å gjøre gode kjøp hos disse, særlig hvis de settes opp mot hverandre og du får dem til å knive om å levere det beste tilbudet. Det har jeg selv gjort, og har endt opp med tildels store rabatter på det jeg har kjøpt, selv på relativt små kvanta.

 

Kjenner du Dells PowerVault? Vet du om Hp har noe lignende? Jeg fikk veldig sans for Dells PowerVault da jeg leste om den. Det er visst det nærmeste man kommer en intern harddisk med en ekstern løsning via ethernet kabel som er mye bedre og sikrere om man bruker dem i forbindelse med for eksempel PostgrerSQL. UPS eller firewire er dårligere.

 

Av Dells sider (jfr lenke i opprinnelig post) så har de også mange versjoner noe som kan tyde på at de stadig produserer forbedrede utgaver.

 

Takk for glimrende svar så langt.

Lenke til kommentar

Det var ment som en spøk. Jeg har ikke millionbudsjett på It. Jeg har ikke så veldig høye krav. Derfor jeg også har sendt en forespørsel til de tre nevnte firmaene.

Greit nok.

 

Kjenner du Dells PowerVault? Vet du om Hp har noe lignende? Jeg fikk veldig sans for Dells PowerVault da jeg leste om den. Det er visst det nærmeste man kommer en intern harddisk med en ekstern løsning via ethernet kabel som er mye bedre og sikrere om man bruker dem i forbindelse med for eksempel PostgrerSQL. UPS eller firewire er dårligere.

 

Av Dells sider (jfr lenke i opprinnelig post) så har de også mange versjoner noe som kan tyde på at de stadig produserer forbedrede utgaver.

 

Takk for glimrende svar så langt.

Ja, HP har absolutt sammenlignbare produkter til Dell. Faktisk er HP blant de aller største på lagring, større enn Dell.

 

Har ikke vært borti produktet direkte, men det finnes alternativer. Denne PowerVault modellen du linket til er bare en av dem. Selv har jeg litt erfaring med såkalte DAS hyller, pluss at jeg også har vært litt borti HP 3PAR (opprettelse av datastore, f.eks. for bruk med VMware). Det skal sies at jeg ikke har lagring som spisskompetanse, men kan litt i og med at jeg må forholde meg til lagring gjennom at jeg jobber mye med VMware.

 

http://www.dell.com/no/bedrifter/p/powervault-nx/fs

 

Her ser du en liten prisoversikt over NAS-produktene til Dell. Blir fort veldig dyrt. Her må du se på kost/nytte. Husk også at det finnes rimeligere alternativer. F.eks. kan man få NAS-enheter fra QNAP eller Synology som også støtter iSCSI.

 

Edit: Under kan du se hva HP tilbyr på lagringsfronten. Ikke rent lite...

http://h22193.www2.hp.com/data-storage/index.html

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
http://www.dell.com/no/bedrifter/p/powervault-nx/fs

 

Her ser du en liten prisoversikt over NAS-produktene til Dell. Blir fort veldig dyrt. Her må du se på kost/nytte. Husk også at det finnes rimeligere alternativer. F.eks. kan man få NAS-enheter fra QNAP eller Synology som også støtter iSCSI.

 

Edit: Under kan du se hva HP tilbyr på lagringsfronten. Ikke rent lite...

http://h22193.www2.hp.com/data-storage/index.html

 

 

 

Det blir nok altfor dyrt og sprenger mitt budsjett. Ser ut til at jeg får holde meg til opprinnelig plan med to / tre interne disker på et par Tb hver samt vanlige eksterne. Da er de tre nevnte leverandører fortsatt aktuelle.

 

Glimrende svar igjen.

 

Venter uansett med å kjøpe til utgangen av februar.

 

Så om du eller andre kommer på noe annet, mottar jeg gjerne nye forslag.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...