Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motorsykkel klasse A2


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom A2 er en relativt ny klasse vil du neppe finne særlig mange bruktsykler med motoreffekt som "makser" denne grensen - og lykke til med å finne en 2013/2014 mod R-sykkel til ikke over 30k. I skrivende stund finnes det nøyaktig 0 sykler på Finn.no som svarer til kravene dine :)

 

Ellers går det an å plombere en kraftigere sykkel ned til 35 kW, men typisk koster det litt bare å få den plombert. Var jeg i dine sko ville jeg heller firt litt på kravene ang. motoreffekt, og tittet på denne. 33 hester virker kanskje ikke mye når dagens mellomklassegrense er økt til 47, men med toppfart i overkant av 150 km/t er det likevel ikke noen lettsykkel vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Plomberte nettopp en XJ6N ned til 35KW, dette kostet meg i underkant av 6.000,- inkl da plomben (gass-sperre), jobben og godkjenning hos vegvesenet.

Fordelen med å plombere ned er at man vil bare ha A2 i 2 år så om man ikke vil ha noe supersprekt over 100HK så fort man får A så er det jo bare å fjerne plomben, så sitter man der med en grei sykkel uten å måtte kjøpe ny sykkel. I hvert fall så haster det ikke.

Men igjen, 30.000 får man ikke mye for når man skal handle stor mc. Ninja er nok et godt valg i den prisklassen ja, hvis du ikke er veldig heldig.

Lenke til kommentar

Kan også slenge inn at jeg kjøpte min ER-6F ferdig plombert til 34 hester, men fjernet raskt plomben ettersom sykkelen, i likhet med meg selv, er noen år gammel, og ingen av oss har egentlig bruk for den ;)

 

Nå har jeg stor respekt for motorsykkel som kjøretøy, og er kanskje litt pysete av meg, så det er ingen grisekjøring her i gården, og gitt kronglete vestlandsveier med maksgrense 80 befinner jeg meg nesten aldri over 100 på nålen. Til mitt bruk kan jeg ikke med hånden på hjertet si at jeg opplever allverden forskjell på 34 og 72 hester i samme sykkel.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Om du har A2 sammenhengende i to år trenger du bare et kurs på noen timer for å utvide til A, såvidt jeg har forstått. Dermed kan du i teorien få tungsykkellappen på 20-årsdagen din, men som du ikke tar A2 har du som sagt altså ikke mulighet til å ta tung før du fyller 24.

 

En ting som kan være greit å huske på er at lappen blir ikke akkurat billigere med årene heller, i tillegg til at regelverket kan endre seg ytterligere i mellomtiden. Om du vet helt sikkert at du ønsker A, ville jeg tatt A2 så tidlig som mulig, så jeg ikke havnet i en situasjon om noen år der A plutselig er vesentlig dyrere kontra i dag.

Lenke til kommentar

Det jeg ble fortalt av min kjørelærer angående kurset om å gå over fra A2 til A var at jeg enten kunne ta en langkjøringstime på en skolesykkel hvor kjørelærer rapporterer til vegvesenet (om alt gikk bra) og du har fått A, ELLER du kan bare ta en vanlig oppkjøring for mc hos vegvesenet.

Det vil være billigere å ta kun oppkjøringa, men da 2 år etter første oppkjøring vil det nok være behov for repeteringer som igjen vil koste i form av kjøretimer.

Så for min del ligger valget i en langkjøringstime hvor kjørelærer "sensorerer". Har heldigvis en veldig snill kjørelærer her :p Og da vil prisen for overgangen lande på 3.200,- om jeg ikke husker helt feil. Og det er ikke akkuratt en sum mange gruer seg for i 2 år frem i tid..

Så jeg ville gjort som srbz sa, ta A2 nå. Prisene vil (mest sannsynlig) ikke synke!

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...