Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvem kan jobbe med fiber egentlig ? elektriker ?


Anbefalte innlegg

God jul til de som kommer innom først.

 

 

Som tittelen vagt hinter til så lurer jeg på hvem det er som egentlig kan arbeide med fiberkabler ?

 

Vi tenker på å bygge litt på huset og da blir det jo en del graving og diverse så gamle kablingen må jo fjernes inntil videre, men når da "nyhuset" står oppe hvem kontakter jeg da egentlig ? leverandøren er jo treg som F og ikke er de så veldig samarbeidsvillige med å la meg få snakke med fagfolkene de bruker så jeg kan spørre de direkte... Noen som har kunnskaper om dette ?

 

Er det elektrikere med noe tilleggsutdanning som driver med det ?

Endret av technicality
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telemontører først og fremst.

Et par:

http://www.relacom.no/

http://www.sonnico.no/

 

Men hva er det egentlig du skal ja fiber til¿

Fra sentral til hus ordner ev isp

 

Uhm...Det alle skal ha fiber til... Internett og tv

jeg vet at ISP står for fiberlegging fra sentral til hus,noe de allerede har gjort, men vi skal bygge,dvs graving etc, dermed må fiberen fjernes og legges på nytt, og siden ISP kort og greit "bare" borer seg inn ved nærmeste punkt forsøker jeg å finne en selvstendig montør som er litt mer medgjørlig med tanke på reinstallering og plassering av hjemmesentral.

 

 

Jeg jobber som elektriker i en mellomstor bedrift. Vi er 15 stk, og jeg kan fortelle deg at vi driver minimalt med fiber. Jeg har dog vært med på spleise fiberkabler sammen med Skagerak så jeg ville hørt med de ;)

 

Vel som jeg skrev tidligere, ventet nå siden Juli på å høre fra dem uten noe hell, ringt inn og purret og blitt lovet å bli kontaktet men tyst fra den siden. Derfor jeg nå prøver å finne noen på egenhånd

Lenke til kommentar

Uhm...Det alle skal ha fiber til... Internett og tv

jeg vet at ISP står for fiberlegging fra sentral til hus,noe de allerede har gjort, men vi skal bygge,dvs graving etc, dermed må fiberen fjernes og legges på nytt, og siden ISP kort og greit "bare" borer seg inn ved nærmeste punkt forsøker jeg å finne en selvstendig montør som er litt mer medgjørlig med tanke på reinstallering og plassering av hjemmesentral.

ahh, så bare flytte på eksisterende fiber¿ det kan nok de nevnte montørselskapene fikse. Bare ring dem direkte og hør
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at kommunen gjør det...

Kommunene vet hvem som graver innenfor sine grenser. Og det er helt naturlig å spørre de om råd, så slipper man mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Og hvis du skal grave så har du meldeplikt til kommunen sånn at du ikke graver over alle slag kabler som går som et spindelvev overalt.

 

Ble det mange fine julegaver?? :xmas:

Lenke til kommentar

Kommunene vet hvem som graver innenfor sine grenser. Og det er helt naturlig å spørre de om råd, så slipper man mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Og hvis du skal grave så har du meldeplikt til kommunen sånn at du ikke graver over alle slag kabler som går som et spindelvev overalt.

 

Ble det mange fine julegaver?? :xmas:

 

 

Ikke gravingen det står på, er klar over meldeplikten.

Jaja finner ut av det.

 

Tja fikk en meget finn Fjällräven parka og "gavekort" så skal ikke si jeg klager :)

Lenke til kommentar

Fiber basert Internett er dessverre sesongvare.

Prøvde å bestille det selv rett etter innflytting i begynnelsen av Oktober, "Nei, vi kan ikke levere før våren 2014" og deretter somlet de bort alt av tid på annet pjatt og alternativer slik at man måtte gå til Telenor.

De graver tydeligvis ikke når det er frost var unnskyldningen fra dem, dessverre for dem holdt ikke den helt mål, lenger opp i veien på en dag med -6 grader Celsius, så harvet en gravemaskin seg igjennom asfalten og ned til noen vannrør, uten noen form for opptining først... Hmmmm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...