Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD klarer plutselig ikke å boote Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

For noen få dager siden dillet jeg litt i PCen min.

Dette var blant annet å omplasere hvor jeg har mine to SSDer og en HDD, så jeg måtte selvsagt plugge dem ut og inn (helt sikker på at jeg plugget dem i akkurat som før).

Etter jeg var ferdig, og skrudde på PCen, får jeg feilmeldingen "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_".

 

Dette har skjedd kanskje et par ganger før på ca. 1-2 år, da har det fungert fint å formatere OS-disken, og reinstallere Windows, så har jeg bare ikke tenkt noe mer på det.

Men nå, derimot, funker det ikke. Etter jeg har reinstallert Windows (nå etter problemet oppstår), kan jeg boote 1-2 ganger, så får jeg samme feilmelding som over. Har altså prøvd å reinstallere Windows flere ganger.

 

Jeg har prøvd alt jeg kan komme på, og har heller ikke funnet noe på nettet.

 

Relevant info:

- SSD [OS: Windows 8.1]: OCZ Agility 3 60GB

- SSD: OCZ Agility 3 120GB [samme problemet oppstår om jeg prøver å installere Windows på denne]

- HDD: Western Digital Caviar Green 1.0TB

- Hovedkort: ASUS Sabertooth Z77

 

Er takknemlig for alle svar jeg får! :wee:

 

Edit: Ser nå at overskriften kanskje blir litt feil... Hovedsaken er at maskinen ikke booter i Windows :)

 

 

-bweezyy :xmas:

Endret av bweezyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si dette svaret var meget hjelpsomt... Håper det var en spøk :wee:

Og god jul! :xmas:

Beklager hvis jeg virket tverr. Det er på ingen måte meningen!

Har derimot lest innlegget ditt flere ganger, men får ingen aha.

Du må ha riktig oppstartrekkefølge i BIOS.

Oppstartpartisjonen må være formatert med /s (systempartisjon). (men jeg tror du vet sånt)

Så må du ikke ha flere mer eller mindre aktive OS .

Jeg ville tatt ut harddisker (SSD) som ikke er OS

Hehe ... akkurat som vidarkri nettop skrev.....

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg virket tverr. Det er på ingen måte meningen!

Har derimot lest innlegget dit flere ganger, og får ingen aha.

Du må ha riktig oppstartrekkefølge i BIOS.

Oppstartpartisjonen må være formatert med /s (systempartisjon). (men jeg tror du vet sånt)

Så må du ikke ha mer eller mindre aktive OS.

Jeg ville tatt ut harddisker (SSD) som ikke er os

Oppstartpartisjon må være formatert med "/s"? Skjønte ikke dette helt? Er det forskjellige måter å formatere på, eller er det jeg som er helt idiot nå? :p

------------------

Ser i Boot Option Priorities i BIOS noe som heter Windows Boot Manager (P1: OCZ-AGILITY3) - altså den på 60GB. Har sett dette valget veldig få ganger tidligere - som oftest når jeg har hatt oppstartsproblemer. Jeg får faktisk bootet inn i Windows om jeg bruker denne, men er ikke dette en slags "nødoppstartsmetode" eller lignende?

Lenke til kommentar

Ja. det er flere ting å ta hensyn til. Når man installerer fra en original Windows CD så ligger diskbehandlingen i installasjonen og saker går av seg selv.

Når man forbereder en disk i "diskbehandling" i Windows får du spørsmål om systemdisk, og da haker man på ja, saker går av seg selv.

 

Så hvis man bruker gammelt formatsystem kan ikke diskstørelsen ikke være over Ca. 40 gig. Men dette er gammelt, og jeg trodde ikke noen var plaget av det lenger.

Lenke til kommentar

Har du koplet SSD diskene på de brune portene? Kople den 120GB på den Sata1 port. Start fra det som utgangspunkt.

Før problemet oppstod, brukte jeg de hvite portene (tenkte det ikke spilte noen rolle), men nå bruker jeg de brune :)

Hvorfor 120GB på SATA port 1? Burde ikke OS-disken være på port 1?

Og noe som jeg aldri har skjønt helt; er SATA port 1 den underste/innerste eller øverste/ytterste?

Endret av bweezyy
Lenke til kommentar

Nei, ingen ting som kommer opp.

 

Og før noen spør om det, så hører jeg den sviver. :wee:

"Dette har skjedd kanskje et par ganger før på ca. 1-2 år, da har det fungert fint å formatere OS-disken, og reinstallere Windows, så har jeg bare ikke tenkt noe mer på det."

 

Og hva mener du (om du ikke er helt tom på denne tiden)??

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Dette har skjedd kanskje et par ganger før på ca. 1-2 år, da har det fungert fint å formatere OS-disken, og reinstallere Windows, så har jeg bare ikke tenkt noe mer på det.

 

Og hva mener du (om du ikke er helt tom på denne tiden)??

Med "dette" mener jeg feilmeldingen jeg får når jeg prøver å boote i Windows på normal måte; "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...