Gå til innhold

Er media stort sett nøytralt eller ikkje?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Om du vil lære litt om kommunististk ideologi (før du uttaler deg så bastant) så bruk gjerne wiki. Karl Marx på engelsk wiki ser for meg ut som bra. Vil du grave dypere, så for andre hjelpe deg.

Jeg har jo lært om kommunistisk ideologi.

Jeg har lest mye om den. Både fra leksikon, og ulike meninger som er knyttet til denne, osv.

Det begynner å bli en stund siden nå. Men uansett så er det debattantenes tolkning som er gjeldende på et forum. Og det er de jeg syntes er interessante. Hadde jeg bare ønsket faktaopplysninger, så hadde jeg jo ikke sittet her for å høre andres meninger (...) :)

 

Ang. skråsikkerhet: Jeg ser det som mer effektivt og lærerikt å uttale meg bastant å skråsikkert på et forum, enn om jeg gjør det annerledes. Det er bare min måte å uttrykke meg på, spesielt om jeg føler meg sikker i en sak. Men om noen kommer med gode argumentasjoner, så tar jeg selvsagt det til meg, og mange ganger lar jeg meg overbevise. Jeg uttalte meg forøvrig like bastant og skråsikkert da jeg støttet oppom arbeiderpartiet for mange år siden, men fikk da motstand i form av bedre argumenter etc, og beveget meg da lenger til høyre. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Skaperne" av kommunismen mente at tvang (det såkalte proletariatets diktatur) var nødvendig som en overgangsordning, siden de som satt med makten ikke ville gi den fra seg frivillig og ville slå tilbake etter en revolusjon. Erfaringen viser at overgangsordningen ble permanent, fordi de som fikk makt under denne heller ikke ville gi den fra seg.

Stemmer. =)

Godt analysert.

 

Spørsmålet for oss liberalister blir da: Hvorfor skal de som sitter med makten gi den fra seg frivillig for å la oss innføre vårt system?

Godt spørsmål. De må vel da følge demokratiets spilleregler.

Om folk velger dem bort, så vil de jo måtte trekke seg.

 

Og hvis ikke: Hvordan skal vi møte dette, om ikke med tvang?

Gjennom dialog. Gjennom å overbevise andre om at ting kan og bør løses uten initiering av statstvang, osv.

 

Nå vil nok teoretisk liberalisme forsvare denne tvangen med at det er motparten som initierer tvang her, og at vi bare forsvarer oss.

Vi ønsker mindre tvang, og mer frivillighet etc.

Dette vil vi oppnå i et demokrati...

 

Og selvforsvar er lov under liberalismen. Men når er det selvforsvaret slutter og diktaturet begynner, og hvordan er dette anderledes under liberalismen enn under sosialismen?

 

Vi er langt vekk fra topic nå...

 

Geir :)

Liberalismen er en ideologi som baserer seg på minimal utøvelse av tvang.

Slik skiller den seg ut. Topic: Pressestøtten tvinger folk til å betale for noe de ikke ellers ville betalt for. Dette er unødvendig tvang. Det er ikke nødvendig. Vi liberalister mener at vi bare trenger å bruke tvang mot de som initierer tvang. Sosialismen er tvang i alle ledd. Dersom en sosialist ønsker seg noe, så kan den bare benytte seg av statsmakten å tvinge det igjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk media er ihvertfall ikke uavhengige og frie. Et godt eksempel på dette er vel denne saken:

 

Norway killer Anders Behring Breivik's mother "sexualised" her four-year-old son, smacked him, and often told him she wished he were dead, child psychologist reports printed in a new book on the Norwegian killer have revealed.

 

By the time he was four years old, she "sexualised" the young Breivik, hit him, and frequently told him that she wished that he were dead.
"The mother and Anders sleep in the same bed at night with very close bodily contact," psychologists from Norway's centre for child and youth psychiatry (SSBU), reported after Breivik and his mother spent several weeks there in 1983.
The family's neighbours at the time became worried about her inappropriate sexual behaviour.
"During the police investigation, the neighbours also said that they had been shocked by the mother's sexualised language," Borchgrevink writes. "There was a lot of fighting in the apartment and they remembered sexual activity taking place while the children were in there."
The SSBU report described Ms Behring as "a woman with an extremely difficult upbringing, borderline personality structure and an all-encompassing if only partially visible depression" who "projects her primitive aggressive and sexual fantasies onto him [breivik]".
The psychologists reported that she would frequently tell her son that she wished he would die.
"She shifts very quickly between speaking to him with a sugary voice and openly expressing a death wish," they wrote.
When she smacked him in an attempt to exert control, the four-year-old would taunt her that the blows did not hurt, smiling in a way she found "condescending, inappropriate and derisive".
Borchgrevink, a novelist, has faced criticism in Norway for his decision to publish excerpts from the reports, with some accusing him of violating the privacy of Ms Behring, who was admitted to a psychiatric ward the day after her son killed 77 people in his bomb and gun rampage in July 2011.
Ms Behring was excused from testifying in the trial this summer on health grounds, and refused to give permission for the psychologist who examined the family in 1983 and 1984 to give evidence, preventing the information published last week from being heard in court.
After Breivik's father Jens Breivik lost a child custody case with Ms Behring, social workers recommended that the boy nonetheless be removed from his mother to prevent "more severe psychopathology" from developing, a request that was ignored.
Borchgrevink said it was this that had convinced him that he was right to publish.
"I've given more weight to the public interest. The fact is that he was actually caught by the system before the action, not by the security police, but in his childhood. He was within the system, but the system let him go."

 

 

At Breiviks mor lå i samme seng som han til langt opp i årene, slo han, fortalte han at hun ønsket han var død, var borderline, osv. Generellt psykisk, fysisk og seksuelt missbrukte han altså ble ikke nevnt med et ord i Norske medier. Og heller ikke barneværn sakene og farens kamp for å prøve å få omsorgen for Breivik fra hans ustabile og misshandlende mor. ALL kritikk av moren (og barneværn, ol) ble og blir fremdeles systematisk sensurert av samtlige større medier i Norge og man må til utenlandske medier for å finne noe om barndommen hans (eller kjøpe Borchgrevink sin bok). Også Kvinneguiden forum sensurerer systematisk all kritisk informasjon om Breiviks mor (bare prøv og post en tråd om det og se hva som skjer med den).

Moren fikk også via sine advokater slippe å stille i rettssaken og hun fikk alle dokumenter fra Breiviks barndom tilbakeholdt fra rettssaken. Og hun ble stort sett helt skjermet fra mediene bortsett fra noen små artikler om at det var så synd på henne...

 

Med en slik oppvekst er det kanskje ikke så rart at det klikker for han... (dette er forøverig en gjenganger hos seriemordere, serievoldtektsforbrytere, ol. De har stort sett blitt missbrukt som barn nesten alle sammen)

 

Man trenger ikke å være konspirasjonsteoretiker for å se at dette er noe som enten mediene har fått beskjed om å holde tyst om fra myndighetene, eller som de seg imellom har bestemt seg for å holde tyst om. Det er ikke en tilfeldighet at SAMTLIGE medier sensurerer det. Og faren fikk jo gjennomgå mye hardere i mediene på tross av at han kunne jo ikke vært mer uskyldig i og med at han ikke hadde fått lov til å ha noe med Breivik å gjøre etter at moren kastet han ut.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snip

Har vel så absolutt vært oppe i mediene, ikke så my som du tar med her, men hint til at barneoppdragelse osv ikke har vært den beste. Hvor/når skal jeg ikke si, men det er i forbindelse med lansering av boken.

 

Om mediene bør tie (selvpålagt) er et interessangt spørsmål. De bør selvsakt ikke tie pga en eller annen maktfaktor.

 

En annen ting er hva mediene faktisk ikke finner interessangt nok til å omtale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...