Gå til innhold

Kameraplate


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå kjøpt meg et skikkelig solid stativ, og er i startgropen for kjøp av et godt kulehode. Da dukker det flere spørsmål opp. For telezoom optikk er det vel mest vanlig at det er eget stativfeste, og da er vel en vanlig kort plate som en skrur i stativfoten greit nok(hurtigfeste til hode).

 

Men hva anbefaler dere til kamera med "normal-zoom"? Bør en gå for spseialtilpasset kameraplate, eventuelt L-brakett eller rett og slett en billig og enkel plate tilsvarende som til stativfeste for telezoomen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For normal zoom fester du kamera i quick release platen som kommer med kulehodet.

For lange teleobjektiver med eget festefot, fester du objektivet i quick release platen, ikke kamera.

 

Har du ekstra lange teleobjektiver fra f.eks. 500mm og oppover og trenger ekstra stabilitet finnes det spesial utstyr til dette.

 

Hva slags objektiver har du?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

 

Pr. I dag har jeg normalzoom uten stativkrage. Også en Tamron 70-200 f2.8 med stativfeste.

 

Jeg skal kjøpe kulehode brukt slik at det ikke følger med noen plate.

 

Forslag til plater for de to, altså kamera plate for nikon d600 og for Tamron objektivet?

(Er det noe poeng i å kjøpe spesialtiøpasset plate for d600 ala rrs sine, eller fungerer det like godt med generelle plater?)

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Det beste er å gå for et standard-system som Arca Swiss-systemet. Really Right Stuff-systemet bruker Arca Swiss-målene.

 

Ville selv kjøpt skikkelig kvalitet i festeplater - kjøpt L-plate til huset og hurtigfesteplate til hvert objektiv som skal ha det, som alle mer eller mindre er permanent montert - når du skal bruke stativ er det bare å klikke på plass, uansett om det er kamera eller stativ du skal feste...

Lenke til kommentar

Takk for svar:-)

 

Har en rrs objektivplate som passer til nikon 70-200 f2,8. Kan jeg uten problemer bruke denne til Tamron 70-200 f2.8?

Det er to skruer til nikon men en til Tamron. Skulle vel gå greit allikevel det? Platen er litt lenger enn stativfoten, så slik sett er det litt klønete, men det kunne den fort blitt om jeg hadde kjøpt en generell en også. Det blir vel heller ingen stor belastning på(vridning) ettersom en vrir kamera i objektivfeste mellom portrett og landskap....

 

Forslag til fabrikat som lager L plate til rrs. Rrs selv,men er det flere?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt masse Arca Swiss plater og tilbehør på eBay og har bare gode erfaringer med dem. Ørlite research på design før en kjøper så går det veldig bra.

 

Det er små forskjeller mellom dem i hvor nøyaktig de er produsert, men avvikene er ikke noe jeg har problemer med. Det som er verd å sjekke er hva slags bolter/utsparringer de har vs sikkerhetsspor/bolter/pinner på eget hode.

 

Uansett er det ofte mye å spare på å kjøpe no-name vs branded på dette som trass alt er enkle aluminiumsplater.

 

Når det gjelder store plater vs fot på tele så skal en passe på at platene ikke stikker for langt bakover. Da kan de komme i konflikt med huset når en skal ta av/på objektiv og til en viss grad også når en går fra liggende til stående. Så langt er det bare 200mm Nikkor Mikro jeg har hatt dette problemet, men den har en stusselig fot i forhold til f.eks. 70-200 F2.8.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Hvordan synes du den fra Benro er? Hvorfor "vil" du ikke bruke den på hovedkameraet ditt?

 

Jeg er godt fornøyd med Benro, har andre plater, stativhode og stativ fra dem også.

Poenget med en L-plate er jo at kameraet kan plasseres vertikalt på et horisontalt stativhode, hvis ikke kunne en like gjerne ha en rett plate under kameraet. Dedikerte L-plater har et spor som passer til bunnen av kameraet som sørger for å holde kameraet i posisjon når det står vertialt, uansett hvor tungt objektivet er. Utfordringen med en universell L-plate blir da å få festet kameraet godt nok til at det ikke begynner å vri seg på platen når det står vertikalt med et tungt objektiv på (som ikke har eget stativfeste).

Med den universelle L-platen fra Benro må jeg da passe på å trykke kameraet godt inn mot vinkelen slik at det får ekstra støtte/motstand der samt at skruen må strammes ekstra godt. Merk at dette er kun et problem på store objektiv, f.eks 70-200 F4.

Dedikerte L-plater vil også være utformet slik at du kommer til luken for diverse tilkoblinger på venstresiden av kamerahuset.

Summen av dette gjør at jeg synes det er mest praktisk med dedikert L-plate, men for kamerahus jeg sjeldent monterer på stativ (f.eks Nikon V1 og Panasonic GF-1 som jeg har) er det kjekt å ha en universal L-plate liggende. Disse to husene med objektivene jeg har er også så lette at det overhode ikke er noe problem å kun feste mot bunnplaten av L'en, uten at de rører vinkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Søk etter noen som lager Arca Swiss-kompatible plater. De tre største er vel RRS, Arca Swiss og Kirk Enterprises. Ellers er det mange andre.

Hei igjen,

 

Jeg vet at kikkeryspesialisten selger en del spesialtilpasset plater. Vet dere om flere norske som selger slike ting?

Lenke til kommentar

Er det noe grunn til å kjøpe stativfeste til den "lette" Nikon 70-200 f/4, eller blir dette såpass tungt at det anbefales likevel? Og blir svaret deres eventuelt anderledes om jeg kjøper L-plate til kamera?

 

Tvilstilfelle, men jeg har tro på stativfeste også for F4-versjonen hvis du regner med å bruke den mye på stativ. Den er ikke fryktelig stor, men stor nok til at kameraet blir fortungt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...