Gå til innhold

[Løst] Bærbar med god byggekvalitet


Anbefalte innlegg

Min Dell xps m1530 har tatt kvelden og må erstattes. Har vært veldig fornøyd med denne. Den er solid bygd og har tålt daglig bruk i mange år. Senest for en måned siden stod treårigen på skjemen mens den var lukket igjen.

 

Ønsker en ny maskin i noe tilsvarende byggekvalitet. Chassis i metall med skikkelige hengsler og ikke noe plast som knekker første gang en er litt uheldig.

 

Ønsker:

- God byggekvalitet

- 13"-15" skjerm

- Full HD

- SSD, evt mulighet for å installere.

- Firewire

 

Ikke viktig

- Vekt

- Batteritid

- Stor lagringsplass

 

Maskinen skal i hovedsak brukes til nettsurfing og office-programmer, men også noe videoredigering og bildebehandling. Spill er mindre aktuelt. Lagring skjer på en windows home server 2011, så lagring skjer der. Firewire hadde jeg likt og hatt for tilkopling av scanner, men har slitt med å finne modeller som har det.

 

Har sett litt på Macbook pro, men ønsker å komme noe billigere fra det. Ser for meg pris i området 8-12k.

 

Har sett at det snakkes varmt om Lenovo. Det kan være aktuelt. Dell xps har jeg jo god erfaring med og om de fortsatt er like solide kan det også være aktuelt.

 

Erfaringer og tips om modeller tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bullshit. Det er svært lite feil på HP sin forretningsserie. Vennligst legg frem dokumentasjon for din påstand.

 

http://www.dinside.no/828845/asus-baerbare-har-minst-feil-etter-tre-aar

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

 

Av de ni PC-produsentene i oversikten havnet HP nederst. I løpet av en treårsperiode kom det inn meldinger om maskinvarefeil på hele 25,6% av de bærbare HP-maskinene, skriver Computerworld.

 

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

HP ligger øverst på den listen av en grunn; de har enormt utvalg i billigklassen. Typ pavilion osv er maskiner med dårlig kvalitet. Probook og Elitebook er gode serier fra HP. Ofte beregnet på bedriftsmarkedet, så man betaler ofte litt ekstra for dockingmuligheter og den slags.

 

Ellers har den PC-en som har blitt linket tredje gererasjons prosessor.

 

TS: Macbook pro er en fantastisk maskin mtp byggekvalitet og tastatur+touchpad hvis du ikke skal bruke med eksternt utstyr.

Lenke til kommentar

Du refererer til en statistikk publisert i 2009, som er laget av et selskap som lever av å selge support. Denne "rapporten" er plukket fra hverandre så til de grader etter at den ble publisert. Men nå er vi snart i 2014, så da kan vi kanskje forholde oss til en nyere og mer uhildet "rapport" http://www.laptopmag.com/mobile-life/best-brands-overall-scorecard-2012.aspx

Lenke til kommentar

Gå for solide bedriftsmodeller fra Lenovo, HP eller Dell, f.eks. Thinkpad. Matt skjerm anbefales absolutt.

 

Det er lett å tro at MacBook(og etterligninger) er solide siden de er i aluminium som i seg selv er et solid byggemateriale, men de overser viktige fysiske egenskaper som at en aluminiumskonstruksjon absorberer støt dårlig og blir derfor mye skjørere enn en konstruksjon i kombinasjon f.eks. karbonfiber/abs/magnesium. En metallkonstruksjon kan også gjøre maskinen til et "varmereservoar", som gjør at hele maskinkonstruksjonen kan være iskald eller glodhet avhengig av bruk. Disse maskinene ser pene ut men er lite gjennomtenkte.

Lenke til kommentar

Du refererer til en statistikk publisert i 2009, som er laget av et selskap som lever av å selge support. Denne "rapporten" er plukket fra hverandre så til de grader etter at den ble publisert. Men nå er vi snart i 2014, så da kan vi kanskje forholde oss til en nyere og mer uhildet "rapport" http://www.laptopmag.com/mobile-life/best-brands-overall-scorecard-2012.aspx

 

På hvilken måte er den plukket fra hverandre?

 

Rapporten jeg linket til, viser jo feilprosenten på maskinene, rapporten du linker til, går jo mer på layout, design, support osv.

 

 

HP sine bedrifts maskiner er sikkert solide saker, antar att det er de billigere HP maskinene som drar ned her.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte er den plukket fra hverandre?

 

Rapporten jeg linket til, viser jo feilprosenten på maskinene, rapporten du linker til, går jo mer på layout, design, support osv.

 

 

HP sine bedrifts maskiner er sikkert solide saker, antar att det er de billigere HP maskinene som drar ned her.

Det kan du finne frem til selv. Rapporten du linket til viser ikke på noen måte den korrekte feilprosenten. Den viser feilprosenten fra ett selskap som lever av å selge support, sett opp mot en total markedsandel rapportert av IDG.

 

Hvis leverandør A leverer halvparten av sine maskiner til bedriftsmarkedet, så vil ikke dette supportselskapet se en eneste av disse maskinene i sitt system. Dette fordi support da ytes av leverandør A eller deres representant. Likevel fremstiller supportselskapet det som om de gir support til 100% av markedet. Det ser vel kanskje du også at blir feil bruk av statistikk?

 

Lenovo/IBM, HP og Dell har vært top 3 PC-leverandører i mer enn 10 år. Det hadde neppe vært tilfelle hvis de leverte dårlige produkter.

 

Edit:

Skriveleif. Her skal du få litt hjelp på veien http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/11/20/lenovo-responds-to-laptop-reliability-study/1

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

HP er de pc'ene med desidert mest feil, sånn til opplysning. Ser ingen grunn til å velge HP, når det finnes kvalitetsmerker som Asus og Toshiba.

 

 

Når der gjelder toshiba så kunne du bare ha vist hvor mye feil jeg har opplevd med disse maskinene, og jeg må si at disse brukerne ikke er de mest fornøyde. Skjønner dermed ikke helt hvordan du har grunnlag for å si noe slikt. Jeg har en rekke hp maskiner, og.hp har blitt favoritten fjennom åra.

 

Hp har aldri sviktet, så jeg skjønner ikke helt hva du snakker om her.

Lenke til kommentar

Det kan du finne frem til selv. Rapporten du linket til viser ikke på noen måte den korrekte feilprosenten. Den viser feilprosenten fra ett selskap som lever av å selge support, sett opp mot en total markedsandel rapportert av IDG.

 

Hvis leverandør A leverer halvparten av sine maskiner til bedriftsmarkedet, så vil ikke dette supportselskapet se en eneste av disse maskinene i sitt system. Dette fordi support da ytes av leverandør A eller deres representant. Likevel fremstiller supportselskapet det som om de gir support til 100% av markedet. Det ser vel kanskje du også at blir feil bruk av statistikk?

 

Lenovo/IBM, HP og Dell har vært top 3 PC-leverandører i mer enn 10 år. Det hadde neppe vært tilfelle hvis de leverte dårlige produkter.

 

Edit:

Skriveleif. Her skal du få litt hjelp på veien http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/11/20/lenovo-responds-to-laptop-reliability-study/1

Det er nok stort sett pcer til privatkunder som var med i studien. Antar at bedrifter ikke kjøper tilleggsforsikringer fra tredjepart, men jeg vet ikke hvordan kundegruppen til Squaretrade er. Tror nok det er en del forskjell på privatmodeller og bedriftsmodeller.

 

Har selv Elitebook 8570w på jobben og den virker solid. Hva er forresten forskjellen på Elitebook og Probook? Kan få denne http://www.mpx.no/hp-elitebook-8570p-156-hd/781626 for ca 10600.

Lenke til kommentar

Har selv Elitebook 8570w på jobben og den virker solid. Hva er forresten forskjellen på Elitebook og Probook? Kan få denne http://www.mpx.no/hp-elitebook-8570p-156-hd/781626 for ca 10600.

Byggekvaliteten er omtrent den samme, men Elitebook har "hottere" hardware. Det er en god pris du har fått, hvis du trenger den ekstra ytelsen. Hvis prisen er grunnet bedriftskjøp, så må du tenke på at du mister en del av rettighetene ved privatkjøp (5-års reklamasjonsrett). Det kan da være lurt å betale for utvidet garanti/support.

Lenke til kommentar

 

Bombe att en produsent som kommer langt ned på lista reagerer.

 

Her er uansett svaret fra Square Trade

 

http://blog.squaretrade.com/2009/11/a-rebuttal-to-some-comments-about-our-laptop-failure-study.html

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

Bombe att en produsent som kommer langt ned på lista reagerer.

 

Her er uansett svaret fra Square Trade

 

http://blog.squaretrade.com/2009/11/a-rebuttal-to-some-comments-about-our-laptop-failure-study.html

Svaret viser med tydelighet at selskapet ikke har den fjerneste ide om statistikk, spesielt med tanke på variabler og signifikant utvalg. Rart at Lenovo, HP og Dell ikke er konkurs for lenge siden.

 

Edit:

For 12-15 år siden var hjemme-pc ordninger gjennom arbeidsgiver populære. Jeg var med på en av disse rundene, med en den gang kraftig stasjonær pc fra Compaq. Servicepartner i denne avtalen var InfoCare, et selskap som levde av support. Noen måneder etter at leveransen var gjennomført fikk jeg brev om at det var oppdaget feil på kjøleviften fra underleverandør, og at denne ville bli skiftet vederlagsfritt ved å henvende seg til nærneste InfoCare. Hvis InfoCare hadde laget statistikk dette året, hadde Compaq havnet på usannsynlig høy feilprosent dersom InfoCare hadde ønsket å straffe Compaq fordi avtalen med dem ikke ble fornyet.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Svaret viser med tydelighet at selskapet ikke har den fjerneste ide om statistikk, spesielt med tanke på variabler og signifikant utvalg. Rart at Lenovo, HP og Dell ikke er konkurs for lenge siden.

 

Selv om disse produsentene har mer feil, betyr vel ikke det automatisk att de skulle gått konkurs? Isåfall skulle bilprodusenter som Alfa og Land Rover vært konk for lenge siden.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

Selv om disse produsentene har mer feil, betyr vel ikke det automatisk att de skulle gått konkurs? Isåfall skulle bilprodusenter som Alfa og Land Rover vært konk for lenge siden.

Nå har vel disse reelt sett vært konkurs en rekke ganger, og blitt reddet av en rekke konstellasjoner i markedet. Land Rover var vel i utgangspunktet en del av British Leyland, et selskap som for lengst er nedlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...