Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skremmende natt i natt. Jeg ble skremt.


Velosiraptor7

Anbefalte innlegg

I natt opplevde jeg to skremmende ting med kroppen min. Det første var at jeg måtte sette meg opp å hive etter pusten. Den andre hendelsen var at jeg ble nummen i noen få sekunder i begge armene mine. Først i den høyre, så i den venstre og det varte bare noen sekunder. Jeg fikk også en rar ubeskrivelig følelse i hele kroppen min rett etter jeg hadde våknet. Jeg satt meg opp i senga og bannet fordi jeg følte meg så rar. Hva kan ha skjedd med kroppen min? Jeg er litt redd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som søvnparalyse. Ufarlig, men kan være skremmende. Har opplevd det samme selv et par ganger. Men nå er jeg ikke lege akkurat. Lider du psykisk fra før av eller går du på noe slags form for medisiner?

 

 

Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen (paralyse) rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn.

Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks. om at noe ukjent er tilstede i rommet.

Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er.

Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.

Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe.

Mange mennesker som opplever søvnparalyse jevnlig lider også av narkolepsi, men forskning viser også at de fleste vil oppleve søvnparalyse en eller to ganger i løpet av livet.

Søvnparalysen kan vare fra noen sekunder til noen minutter, men man vil sjelden ha noe realistisk tidsaspekt i denne tilstanden.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som søvnparalyse. Ufarlig, men kan være skremmende. Har opplevd det samme selv et par ganger. Men nå er jeg ikke lege akkurat. Lider du psykisk fra før av eller går du på noe slags form for medisiner?

 

Jeg går på antideprisiva og antipsykotikum. Jeg sliter ikke psykisk, og jeg har hatt søvnparalyse med lammelse før, men ikke sån at jeg kunne røre på meg sån som i natt og flere netter har det skjedd også, det at jeg må sette meg opp i senga.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Høres ut som søvnparalyse. Ufarlig, men kan være skremmende. Har opplevd det samme selv et par ganger. Men nå er jeg ikke lege akkurat. Lider du psykisk fra før av eller går du på noe slags form for medisiner?

 

 

 

 

Siden du også har opplevd det, så må jeg spørre (trur jeg har opplevd det samme selv, eller om det var en drøm, selv om det har skjedd 3 ganger)

 

Slik jeg opplevde det så var øynene halvveis åpen, å det kjentes som om jeg løftas opp armene for å vifte foran øyene, men var ingenting der, kunne heller ikke lukke øyene eller åpne dem, men føltes som om jeg kunne kontrollere hele kroppen å til og med sette meg opp selv om jeg lå i senga.

Lenke til kommentar

Det høres veldig ut som en "ut-av-kroppen"-opplevelse, også kjent som OBE / Astral Projection. Noen får det naturlig, andre ikke. Noen mener til og med at det er farlig, overnaturlig og at man kommer til en annen dimensjon, hvor man kan møte andre mennesker og demoner. Ikke at jeg tror på det, men du har kanskje sett filmen 'Insidious'?

"The Further is a world far beyond our own, yet it's all around us, a place without time as we know it. It's a dark realm filled with the tortured souls of the dead, a place not meant for the living. ~ Elise Rainier about the Further. "

" The idea of astral travel is rooted in common worldwide religious accounts of the afterlife[2] in which the consciousness' or soul's journey or "ascent" is described in such terms as "an... out-of body experience, wherein the spiritual traveller leaves the physical body and travels in his/her subtle body (or dreambody or astral body) into ‘higher’ realms."[3] It is therefore associated with near death experiences and is also frequently reported as spontaneously experienced in association with sleep and dreams, illness,[4] surgical operations, drug experiences, sleep paralysis and forms of meditation.[5] ~ Wikipedia.org. "

Jeg opplevde "ut-av-kroppen"-effekt etter å ha eksperimentert med en såkallet meditasjons teknikk kalt Wake-Initated Lucid Dream (WILD) som gjør at man tvinger kroppen i søvnparalyse på kommando slik at man kan drømme i våken tilstand.

" A lucid dream is any dream in which one is aware that one is dreaming. The phenomenon had also been referred to by Greek philosopher Aristotle who had observed: "often when one is asleep, there is something in consciousness which declares that what then presents itself is but a dream".[1] One of the earliest references to personal experiences with lucid dreaming was by Marie-Jean-Léon, Marquis d'Hervey de Saint Denys.[2]

The person most widely acknowledged as having coined the term is Dutch psychiatrist and writer Frederik (Willem) van Eeden (1860–1932).[1][2][3][4][5][6][7][8][9] In a lucid dream, the dreamer has greater chances to exert some degree of control over their participation within the dream or be able to manipulate their imaginary experiences in the dream environment.[10][11][12] Lucid dreams can be realistic and vivid.[13] It is shown that there are higher amounts of beta-1 frequency band (13–19 Hz) experienced by lucid dreamers, hence there is an increased amount of activity in the parietal lobes making lucid dreaming a conscious process.[14]

Skeptics of the phenomenon suggest that it is not a state of sleep, but of brief wakefulness.[15][16] Others point out that there is no way to prove the truth of lucid dreaming other than to ask the dreamer.[17] Lucid dreaming has been researched scientifically, with test subjects performing pre-determined physical responses while experiencing a lucid dream.[18][19]~ Wikipedia.org. "

 

En scene fra filmen 'Inception'. Filmen er bygd opp og basert på bevisst drømming / lucid dreaming.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aoRQh-zqqCQ

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...