Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringstilbud kun for fast ansatte


medlem-68510

Anbefalte innlegg

Jeg er innleid i et firma som tidligere har gitt alle ansatte og innleide gratis parkering utenfor kontorbygget. I dag fikk jeg epost med beskjed om at det fra 1. januar kun gjelder for fast ansatte. Siden jeg er den eneste innleide som tar ibruk dette tilbudet føler jeg at dette er direkte urettferdig behandling. Er det ikke slik at innleide skal ha samme rettigheter som fast ansatte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta parkering typisk faller inn under "felles goder og tjenester", og det reguleres av aml. § 14-12 a. (2):

(2) Arbeidstaker som blir leid ut, skal ha samme tilgang til felles goder og tjenester hos innleier som virksomhetens egne arbeidstakere, med mindre objektive grunner tilsier noe annet.

 

Spørsmålet er dermed om det at du er innleid er en "objektiv grunn" til ikke å gi deg parkering. Det er mulig direktivet har løsningen, de pleier å være litt mer detaljerte i utformingen enn norske lovregler, men hvis man ser bort fra det så vil jo muligens det at du ikke har fast arbeidstid og ikke nødvendigvis benytter deg av parkeringsplassen i like stor grad som fast ansatte kunne begrunne forskjellsbehandling. Det vil ikke være like ressurssvarende å bruke en parkeringsplass på noen som bare er der i perioder. Men dersom innleien er fast og varig, så er det mulig det ikke holder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...