Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må slutte med snus


jols3n

Anbefalte innlegg

Hvordan har det gått så langt Hiro?

 

 

Det er selvfølgelig ikke så enkelt, det skjønner du vel? I følge helsenorge.no er snus mer avhengighetsskapende enn heroin. Problemet er ikke bare den fysiske avhengigheten av nikotin, som visstnok går over etter noen få uker, men assosiasjonene man har til snusing. Hver gang man drikker med gutta, når man jubler over et mål i en fotballkamp, popper champisen klokka 12 på nyttårsaften, så er det én ting man får helt ekstremt lyst på, snus. Og den ekstreme lysten dukker opp flere ganger, lenge etter man har sluttet. Hver eneste gang må man motstå fristelsen, selv når man er drita full og ikke har særlig til konsekvensforståelse, for når man først har tatt en snus er det kort vei til å begynne igjen.

 

En kompis forklarte meg nikotinavhengighet på en ganske fin måte da jeg gikk på ungdomsskolen og var snusfri. Han spurte meg om jeg kunne går resten av livet uten å runke, og forklarte at han hadde et tilsvarende behov for nikotin.

 

Hvordan kan man egentlig vite, fra person til person, hva som er mest avhengighetsskapende? Altså, selve vanen mtp. smakt, lukt, analoge og det hele, eller nikotin?

 

Da jeg sluttet å røyke etter flere år, var det selve vanen og smaken jeg savnet. Hadde ingen abstinenser, bare følte det var mer psykisk. Aldri helt forstått meg på det med nikotinavhengighet

 

Hiro Nakamura: Mener legen din at snus er selve roten til problemene dine? Bare tenker det er viktig og ikke utelokke flere ting, vet hvordan offentlige leger kan være. Jeg hadde også mye problemer med magen og spiserørert, men det viste seg å være melke- og glutenallergi. Sier ikke at det kan være det, men typisk medisin i vesten å kurere symptomer, fremfor årsak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vært uten internett en stund så beklager så sent svar :/

 

Legen visste ikke hva som kunne være roten til problemet mitt, men antydet at det kunne vært i forbindelse med ibux da jeg hadde betennelse i ei visdomstann og stress.

Men dette stammer fra da jeg var 18, og er nå 21 år så vet ikke helt jeg... Skal bytte fastlege fordi jeg får ikke særlig hjelp fra min nåværende. Det begynte med magesår, og det var borte ei stund men så kom plagene tilbake med nye problemer :)

 

Men uansett - Jeg prøver nå å snuse mindre, og skal hoppe over på nikotinfri snus så snart lønna kommer inn. Har vært støttemedlem til treningsstudio i 13 dager nå, som jeg tenkte kunne være en god avledning i tilegg til den nikotinfrie snusen - Men man må vel kanskje dra dit og da? heheh

Skal få bestilt meg veiledningstime snarest:)

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar

Ja, etsende piller står for 25% av magesår leste jeg. Broren min slet en del med kraftige magesår før. Du burde lese deg opp om urter og magesår, han hadde i hvert fall god effekt av det. Masse virkestoffer i forskjellige urter, der legemiddelselskapene har syntetisert og patensert medisinene vår fra tross alt.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra å snuse og litt røking over til e-cigg, har ikke tatt i noe tobakk nå på 5 dager :D

 

Keep going!

 

Min mor fikk kreft (noe hun ble kvitt btw ) etter å ha røykt i 30-40 år - Og hun og min far har begynt med E-Sigarett nå, og det ser ut til å fungere veldig bra. De har ikke røykt noe annet siden :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan går det nå Hiro? Klarer du deg uten snus? Jeg har sluttet selv for ikke så lenge siden, så er et helv***. Tror jeg må på butikken og kjøpe noe sjokolade og noe godt å drikke!

Hei

Beklager sent svar, har forsøkt å holde meg opptatt med trening noe som fungerer meget bra. Snuser litt enda, men mye mindre enn før. Så det går jo i en positiv retning:) Satser på å kunne slutte helt innen denne Måneden:)))

 

Dementedalbino, samme her. Jeg kjenner virkelig suget om jeg drikker alkohol men heldigvis drikker jeg sjeldent:)

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei OP og dere andre.

Jeg har suksessivt sluttet å snuse etter mange års iherdig snusing. Brukte til og med snus mens jeg sov. Jeg begynte den ordentlige slutteprosessen ved å innimellom kjøpe nikotinfri snus, som jeg bestilte fra esigarettshop.no. Det er en svensk butikk tror jeg, men de sendte i post og man kunne betale med faktura.

Snusen jeg brukte het QXS original, og den var svært god. Sterk og naturlig smak, et troverdig alternativ til vanlig snus. Jeg har også kjøpt Qvitt original fra Sørensen i Bergen (tidl. nevnt i denne posten), samt. Kickup, grønnfarvet boks. Alle snusvariantene jeg nå har nevnt synes jeg har en god og naturlig snussmak, mye mye bedre en Onico (som for meg var helt JÆVLIG for tennene...)

QXS kosta 35 kr boksen, pluss porto. Jeg bestilte 6 bokser for å unngå toll, men det kan hende man kan bestille mer (er ikke veldig oppdatert på tollsatser og slikt).

Til sist i prosessen gikk jeg over til nikotintyggegummi. Bruker en pakke i uka ca, 170 kr. Har spart en del penger, siden jeg brukte mye mer da jeg snuste. Tannkjøttet er i tipp topp stand. Bruker nikotinfri snus innimellom, men svært sjeldent.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei OP og dere andre.

 

Jeg har suksessivt sluttet å snuse etter mange års iherdig snusing. Brukte til og med snus mens jeg sov. Jeg begynte den ordentlige slutteprosessen ved å innimellom kjøpe nikotinfri snus, som jeg bestilte fra esigarettshop.no. Det er en svensk butikk tror jeg, men de sendte i post og man kunne betale med faktura.

 

Snusen jeg brukte het QXS original, og den var svært god. Sterk og naturlig smak, et troverdig alternativ til vanlig snus. Jeg har også kjøpt Qvitt original fra Sørensen i Bergen (tidl. nevnt i denne posten), samt. Kickup, grønnfarvet boks. Alle snusvariantene jeg nå har nevnt synes jeg har en god og naturlig snussmak, mye mye bedre en Onico (som for meg var helt JÆVLIG for tennene...)

 

QXS kosta 35 kr boksen, pluss porto. Jeg bestilte 6 bokser for å unngå toll, men det kan hende man kan bestille mer (er ikke veldig oppdatert på tollsatser og slikt).

 

Til sist i prosessen gikk jeg over til nikotintyggegummi. Bruker en pakke i uka ca, 170 kr. Har spart en del penger, siden jeg brukte mye mer da jeg snuste. Tannkjøttet er i tipp topp stand. Bruker nikotinfri snus innimellom, men svært sjeldent.

 

Har du noen nicotinfrie tips for en som har snust Skruf Fresh White Slim i 4 år? Som kan ligne på smak og som ikke er dårlig for tennene? Og hvor skadelig er egentlig Onico? Har brukt det endel siden jeg sluttet for en mnd siden, trodde de hadde gjort den mye bedre? Men jeg føler jeg får ganske vondt i magen når jeg bruker den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...