Gå til innhold

5 fotografiske regler gått ut på dato


Anbefalte innlegg

Nå om dagen vurderer jeg litt frem og tilbake hvor jeg skal ta fotointeressen min. Jeg har speilrefleks nå, en gammel Nikon D80. Den tar like gode bilder som den alltid har gjort, men henger langt etter på visse områder, som f.eks ISO-egenskaper.

 

Enten bytter jeg ut til et nyere Nikon, som f.eks D7100 eller D610 om jeg går for fullformat. Det er kun ett objektiv jeg må bytte ut til fullformat, men det vil nok føre med seg flere. Så det blir fort dyrt med fullformat. Et alternativ er jo da speilløst. Her har jeg egentlig ganske liten oversikt, men ser at kvaliteten begynner å bli riktig så bra. Det jeg er mest bekymret for er da hvorvidt jeg har de samme muligheter som i dag, både i forhold til nåværende kamera og andre alternative dSLR.

 

Mobilkamera ja. Jeg bruker en S4 Active. Kameraet er nok ikke det jeg liker best med den. Bortsett fra at den kan gjøre det under vann er det ikke spesielt imponerende. Har en kollega med Z1 som er veldig fornøyd med sin og bruker den mye til foto.

 

Instagram fikk en reell skyllebøtte etter endring av vilkår. I praksis er ikke vilkårene spesielt annerledes enn hva de fleste som tilbyr oppbevaring av bilder har. Om Facebook, Instagram (eid av Facebook), Flickr eller hvem som helst av de store aktørene, velger å misbruke tilliten til brukerne sine er det kroken på døra. Jeg er derfor ikke veldig bekymret.

 

Fra Instagram:

 

 

Instagram users own their content and Instagram does not claim any ownership rights over your photos. Nothing about this has changed. We respect that there are creative artists and hobbyists alike that pour their heart into creating beautiful photos, and we respect that your photos are your photos. Period.

 

Har lest mye rundt fargerom uten å bli så altfor mye klokere av det i grunn. Konklusjon min er foreløpig at vi er på pixelpeeping-nivå, og at jeg høyst sannsynlig har andre områder jeg kan hente mer på. Får lese artikkelen du linker til etterhvert. Lagt i "les senere"-lista mi. :) Histogrammene var oppsiktsvekkende. Jeg har vært innom aRGB selv etter råd fra "mer erfarne på nett", men har for lengst gått tilbake til sRGB. Først og fremst fordi jeg da slipper å konvertere frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galskapen i det er at folk faktisk anbefaler dSLR selv ved bruk av "Auto".

Problemet er vel like mye at folk skal ha dSLR uansett om andre foreslår bedre alternativer.

 

Mobil er også et flott redskap. Jeg har en Sony Z1 som fanger noenlunde brukbare bilder, faktisk så god at de kan etterbehandles. Z1 har litt støy under mørkere omgivelser, men er godt mulig et av markedets beste mobilkameraer på det området. Det beste kameraet er vel det man har med seg hele tiden?

Mobil kan sikkert være morsomt det - Knut Koivisto hadde noen Snap and App sesjoner under høstens Workshop Maraton i Kristiansund. Der viste han bruk av flere apper (bl.a. SnapsSeed).

 

Vær obs på at instagram kan ta eierskap i dine filer. Vet de endret sine rettighets-parametere, men mye henger igjen.. Til advarsel.

Og vi vet hvem som eier instagram - det blir vel like ille der etterhvert ;)

 

Havner litt på off-topic nå, men.. Skal lage en ny tråd hvor jeg skal lage litt mer røre en vakker dag, "sRGB vs andre fargerom" og "8bit vs 16bit".

Det synes jeg du skal bruke litt tid på å lage - for det er et interessant tema.
Lenke til kommentar

XmasB
Hadde selv D40 i min tid, svæære saker den gang :) Ja, det husker jeg også. Maks 400 ISO syns jeg å huske, ellers måtte det bli et "kreativt old-look"-look. :-)

 

Går du til fullformat så går du aldri tilbake, det er hvertfall sikkert. Koster er bi-smaken med fullformat, alle mine linser er f.eks nå Canon L-optikk only. Jeg skal dog heller legge 20.000 på bordet for en skikkelig linse enn et godt kamera. Nja, mange ting har blitt medre med speilløst, men de henger fortsatt igjen på flere områder. Hurtighet på AF, FPS, og mange flere ting.. Du må kjøpe etter behov :)

 

Z1 er fantastisk ja. Kunne vært bedre på støy, "moire" og "vannfarging", men skal vel ikke forvente alt av en så liten sensor.

 

Nei, det er jo et alternativ, men jeg er vel kanskje litt pysete og gammelmodig på det området. Har ikke valgt den ruten selv siden jeg har tenkt å leve litt mer på bildene ;)

Om du holder deg til sRGB i 8bit f.eks .TIFF, da vil alt komme supert ut til print. Om du vet litt hva du driver med så kan du oppgradere deg selv til AdobeRGB (men har ikke noen vesentlig fordel). Mange har ødelagt sine karriærer, eksempelvis når de har sendt bildene til print i AdobeRGB og har glemt å vedlegge fargeprofil i bildefilen. Mange som driver med print vet ikke forskjellen på CMYK, sRGB og AdobeRGB engang - langt mindre ProPhotoRGB, så jeg ville vært ekstremt forsiktig og "safet" i fleste tilfeller med sRGB. Skal prøve så snart jeg får tid ;) Blir noen eksempelbilder og en del tekst pluss framgangsmåten hvordan du kan teste det selv.

Tomsi42
Det er sikkert navnet. Det er så "fresht" med dSLR.

Mobiler kan faktisk overraske mye, men de tar neppe over det proffe segmentet noen gang. Det blir sikkert heller et nytt proffsegment istedet hvor de kun bruker mobilbilder. Det tror jeg også er på god vei.

Ja, jeg er hvertfall skeptisk :-P Holder meg langt unna tjenester som Yahoo sin FlickR, Instagram osv. Har mitt eget .no domene som jeg skal bygge opp en portefølje på, men har ikke helt fått tid enda. Holder mye for meg :)

Jepp. Ikke bare må jeg skrive noenlunde forståelig for hvermannsen, jeg burde også være ganske klar og ha noen fremgangsmåter på plass før det skjer. Det tar 10 sekund å vise på skjermen i hvorfor AdobeRGB og sRGB er bedre enn større fargerom, samme med 8bit vs 16bit. Problemet er heller å få ting ned på en post i tekst uten at folk gir F i det :-P

Dere får speide etter den. Muligens den kommer så sent som i romjula dersom jeg får lite tid neste par dagene.

God jul i mellomtiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...