Gå til innhold

Zyxel P2812, WAN port og Asus RT-N66U


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er muligens på villspor her så da må jeg spørre.

 

Har Telenor VDSL og Zyxel P2812.

 

Er WAN porten på P2012 kun for fiber eller kan jeg sette den opp med WAN og konfigurere N66U til å håndtere koblingen? Har satt P2812 i BRIDGE men får fortsatt noe rusk i maskineriet når jeg bruker VPN serveren i N66U

 

Så da kunne jeg altså tenkt meg å bruke N66U til å håndtere PPPOE for å se om VPN fungerer bedre dersom det er mulig med VDSL

Får selvfølgelig ikke dette til å virke så jeg vil gjerne høre om andre har fått det til, eventuelt hvordan de har gjort det :)

 

For å oppsummere er oppsettet jeg prøver på: WAN modus på Zyxel og PPPOE config på N66U

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må fortsatt bruke DSL inngangen på Zyxel P2812 multimodemet. DSL inngangen er til for å "forstå" signalene som kommer fra sentralen.

 

For å få dette til å fungere så må du koble slik :

 

Fra telefonkontakt -> DSL inngangen på Zyxel multimodem -> Fra LAN1 på zyxel til WAN/interentt inngang på N66U

 

Mener Telenor kjører E-line, så du må da sette opp N66U med PPPoE for å kunne få nett.

Lenke til kommentar

Det som fungerer helt greit er som følger

 

Telefonkontakt til DSL i ZyXEL, ut fra LAN 1 til WAN på N66U. P2812 står da i BRIDGE modus og N66U tar seg av DHCP. Ingen config er da nødvendig på N66U

 

Men jeg sliter litt med VPN funksjonen når det er slik, derfor lurte jeg på om det var mulig med

 

telefonkontak--> DSL på Zyxel---> WAN modus på Zyxel--> WAN porten på N66U ---> PPPOE config (eller det som skal til)

 

Når jeg kobler det slik får jeg kontakt med internett med det kreves tilleggsinformasjon for å slippe ut, la inn det jeg tror er nødvendig info på PPPOE (epost og passord til gjeldene konto) men får feilmelding. Det er VDSL som gjør meg ekstra usikker, ikke sikkert det er mulig

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt P2812 i bridge mot Telenor med RT-N66U bak.

Det fungerer fint med VDSL. Får du problemer med VPN, så ligger nok ikke problemet i modem.

Sjekk at du får en offisiell internettadresse fra modemet og ikke fra routermodemets LAN.

Som sagt har jeg ikke noe problem med BRIDGE mode og N66U bortsett fra VPN. Jeg tenkte det var best å la routeren styre så mye som mulig av configen, sitter nok enda litt fast i ADSL tiden med manuell config :)

 

Det hadde sikkert vært bedre å begynt spørsmålet med VPN problematikken.

VPN fungerer tilsynelatende helt ok, men noen ganger får jeg ikke en gyldig DNS. Jeg har klødd meg i bakhodet en stund uten å finne svar på problemet (derfor vill jeg flytte all config inn i N66U)

 

Så jeg kan altså koble meg opp med VPN men får ikke en gyldig DNS, jeg kan logge på routeren men ingen internett. Dersom jeg legger inn Google sin DNS i N66U VPN setting funker det, men det er liksom ikke slik jeg vil ha det. Tar gjerne i mot tips

Lenke til kommentar

Men har du WAN IP på Asus ruteren din? Du har ikke garanti for dette selv om du smeller bridge på i 2812'n.

Hos meg måtte jeg fram med PPPOE tilkoblingen før jeg fikk bridgen oppe og gå, ellers fikk jeg en kjip LAN type IP i 10.x.x.x klassen fra Zyxel'n og det vil du ikke ha.

Ellers kan det også hjelpe på å skru av den trådløse biten på Zyxel modemet, med knappen da vil det kjøre en del kjøligere også.

 

Uansett vil VPN biten din slite litt om du ikke fikser ett domene og skikkelig oppdatering av IP'en på denne, da Telenor elsker å skifte IP (Ca hver 4 dag), så nå har jeg en litt hacket løsning selv med mitt Godaddy .com domene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...