Gå til innhold

Trenger seriøs hjelp med valg av utdanning


kattepus1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har kommet til et punkt hvor jeg føler meg ganske fortapt. Siste halvår av Vg3 nærmer seg og snart kan man begynne å søke via Samordna opptak.

 

Jeg gruer meg mer og mer til videregående er over, kjenner at jeg er redd for høgskole/universitet, redd for det vanskelige og fremmede. Og sitter med en følelse av verdiløshet og skam fordi jeg føler og tenker slik. Burde man ikke glede seg til å begynne på høgskole? Er jeg alene om å tenke slik?

 

Men, hovedgrunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg trenger hjelp til hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig med siste året av studiespesialisering til våren. Jeg kjenner noe press fra familie, ikke til hva jeg skal gjøre, men at jeg SKAL gjøre noe, altså studere og jeg er forsåvidt enig.

 

Mitt hovedproblem er at jeg har lyst å velge riktig og ikke bruke mange år på å hoppe mellom utdanninger. Jeg ønsker å¨begynne og fullføre.

 

Så noen fakta og personlige trekk/egenskaper jeg har som kanskje kan være til hjelp.

 

Jeg

-Er omtenksom

-Blir fort sliten

-Er veldig ambisiøs, men mangler tiltaks vilje

-Får gjennomsnittlig gode karakterer, mest 5 og 4.

-Har ingen interesser (ser på serier og filmer iblant ellers går fritimene til å trykke F5 på vg.no)

-Er lite sosial(har ingen venner), men har ikke problemer å snakke med andre.

 

Vet ikke helt om det kan være til noe hjelp, men kanskje noen kan foreslå en utdanning jeg kunne passet i? Et viktig kriteriet er at det burde være lett å få seg jobb etter endt studie og at lønnen gjerne er litt over gjennomsnittet.

 

Bare spør, så forteller jeg mer!

 

Tusen takk til for hjelpen :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en type ingeniør?

Finnes mange forskjellige typer ingeniører, og er veldig ettertraktet på jobbmarkedet nå.

 

Er det noe du er flink i, eventuelle fag du liker bedre enn andre på skolen?

 

Jeg har ingen favorittfag, alt er liksom greit bortsett fra nynorsk. I fjor hadde jeg matte R1 og fikk 5 til første termin og 4 i standpunkt pga mye sykdom i andre termin. Det er liksom fordi hvis jeg virkelig jobber så får jeg til, men da er det HARD og mye jobbing med faget.

 

Når det gjelder fysikk så har jeg alltid være flink i mekanikk, alt annet har jeg ikke særlig peilig på. Hvilken type ingeniører tjener best?

Lenke til kommentar

Jeg er jo i utdanning til å bli dataingeniør, men det er fordi jeg har en stor interesse for programmering
Byggingeniør er jo blant dem som tjener mest vil jeg tro

Er jo endel matte og fysikk i ingeniørfagene, så om du synest dette er greit, kan du jo tenke på dette :)

Personlig ville jeg tatt meg en tur til rådgiver og høre, de har mye erfaring med å finne ut akkurat om det du spørr om. Regner med dere har rådgiver på skolen?

Lenke til kommentar

Jeg er jo i utdanning til å bli dataingeniør, men det er fordi jeg har en stor interesse for programmering

Byggingeniør er jo blant dem som tjener mest vil jeg tro

 

Er jo endel matte og fysikk i ingeniørfagene, så om du synest dette er greit, kan du jo tenke på dette :)

 

Personlig ville jeg tatt meg en tur til rådgiver og høre, de har mye erfaring med å finne ut akkurat om det du spørr om. Regner med dere har rådgiver på skolen?

 

Er matten veldig vanskelig? Og fysikken, hvilke temaer har dere om i fysikken?

 

Hvor mange timer ca. bruker du på skolearbeid/studie i uken?

 

Beklager så mange spørsmål, men håper du kan svare :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Er matten veldig vanskelig? Og fysikken, hvilke temaer har dere om i fysikken?

 

Hvor mange timer ca. bruker du på skolearbeid/studie i uken?

 

Beklager så mange spørsmål, men håper du kan svare :blush:

 

Jeg går bachelor i informatikk ved NTNU, har valgt analyse 1 som mattefag, som ryktes å være en tanke lettere enn matte 1. Dette er vel ca like vanskelig som R2 var, bare med andre ord på de samme temaene. De andre fagene vi har er ikke noe spesielt vanskeligere enn videregående. I første semester har jeg jobbet alt for lite, kanskje 10-20 timer i uken på skolearbeid, og det er maks.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare tatt første semesteret, men Matematikk 1 som det heter er vanskeligere enn R1 og R2 (som en forøvrig må ha for å komme inn på studiet), men om er greit flink i R1 og R2, og bruker litt tid å øve, så vil det ikke vere noe problem å bestå denne :)

 

Ingeniørutdanningene har ofte flere undervisningstimer, og lærerene anbefaler at en bruker rundt 8-10 timer hver dag til øving. På meg har det vært rundt 6-7 timer hver dag siden studiestart (noen dager er korte, og andre lange.. På høyskole er det veldig opp til en selv hvor mye arbeid og tid en ønsker å legge i det).

Om du vil ha veldig gode karakterer må en jobbe veldig mye. Det vare en lærer som sa han gjekk ut fra en bacholor sa han brukte omtrent 10-12 timer hver dag med jobbing i 3 år, han hadde toppkarakter i alle fagene.

 

 

Fysikken (heter Fysikk og kjemi) som kommer tror jeg er veldig lik det som var på videregående, bare på et litt videre nivå, på samme måten som mattematikken

Lenke til kommentar

Om du vil ta ingeniørutdanning så vil eg anbefale at du ser vekk i frå dei marginale forskjellane på lønn mellom dei forskjellige typane ingeniørar.

Du bør derfor enten velge ein ingeniørtype som du interesserer deg for, eller ein type som er litt uvanlig då det ofte er lettare å finne seg jobb med ein litt uortodoks ingeniørutdanning. Du kan fortsatt gjere mykje av dei samme ingeniørjobbane, men du vil då ha ein litt anna bakgrunn.

 

Med tanke på at du er omtenksom og bryr deg om andre mennesker så hadde ganskje bioingeniør vært noke for deg? Då jobber du i all hovedsak med blodgivning, prøvetaking og analysering av prøver.

 

 

På ingeniørutdanniniga så kan matten være litt tung, men då berre på dei fyrste semestera. Dette fordi du til å begynde med må ta all den grunnleggande matematikken som du skal ha i bunn. Frå andre året og utover så blir det du har av matte direkte retta mot den spesialiseringa du har valgt.

Det er alltid mykje lettare å jobbe med matematikk som du ser matnytten i.

 

 

 

 

Ellers så kan du vurdere om du søker deg inn på eit år i militæret etter vgs. Då får du deg eit ekstra år til å tenke deg om i tillegg til at du får litt nye impulser og kanskje då klarer å finne ut kva du vil jobbe med.

Alternativt kan du sjølvsagt ta deg eit jobbår, men då vil det kunne bli mykje vanskeligare å gå tilbake til studier sidan du har vendt deg til å ha inntekt.

Lenke til kommentar

 

Jeg går bachelor i informatikk ved NTNU, har valgt analyse 1 som mattefag, som ryktes å være en tanke lettere enn matte 1. Dette er vel ca like vanskelig som R2 var, bare med andre ord på de samme temaene. De andre fagene vi har er ikke noe spesielt vanskeligere enn videregående. I første semester har jeg jobbet alt for lite, kanskje 10-20 timer i uken på skolearbeid, og det er maks.

 

Hvilke andre fag har dere?

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare tatt første semesteret, men Matematikk 1 som det heter er vanskeligere enn R1 og R2 (som en forøvrig må ha for å komme inn på studiet), men om er greit flink i R1 og R2, og bruker litt tid å øve, så vil det ikke vere noe problem å bestå denne :)

 

Ingeniørutdanningene har ofte flere undervisningstimer, og lærerene anbefaler at en bruker rundt 8-10 timer hver dag til øving. På meg har det vært rundt 6-7 timer hver dag siden studiestart (noen dager er korte, og andre lange.. På høyskole er det veldig opp til en selv hvor mye arbeid og tid en ønsker å legge i det).

Om du vil ha veldig gode karakterer må en jobbe veldig mye. Det vare en lærer som sa han gjekk ut fra en bacholor sa han brukte omtrent 10-12 timer hver dag med jobbing i 3 år, han hadde toppkarakter i alle fagene.

 

 

Fysikken (heter Fysikk og kjemi) som kommer tror jeg er veldig lik det som var på videregående, bare på et litt videre nivå, på samme måten som mattematikken

 

Takk for svar! Det jeg mente med temaer i fysikken er om dere har relativitetsteori, bølgelengder, krumlinjet bevegelse liksom? Eller om dere bare har temaer knyttet til dataingeniør-utdanningen?

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Det jeg mente med temaer i fysikken er om dere har relativitetsteori, bølgelengder, krumlinjet bevegelse liksom? Eller om dere bare har temaer knyttet til dataingeniør-utdanningen?

 

Som jeg sa har jeg ikke tatt denne fysikken enda. Men utfra det som står under fagbeskrivelsen skal vi ha om klassisk mekanikk, elektriske og magnetiske felt, termodynamikk og kjemi.

Så dette blir egentlig bare en utvidelse av det man har lært på videregående

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...