Gå til innhold

Plombere TV i Trondheim


Anbefalte innlegg

 

Jeg har egentlig bare gode erfaringer med kringkastingsavdelingen.

 

Første gang jeg møtte på de kom det en kontrollør på døren min og lurte på om jeg hadde tv. Han viste frem ID og all ting, så ingen grunn til å tvile på om det var en god spøk eller ikke.

Jeg viste han inn og forklarte at jeg hadde TV, men at jeg bare brukte den til å se film på. Dette var forøvrig helt sant, men det stod en antenne der siden en kompis hadde vært på besøk et par dager før og på død og liv skulle se MacGyver på Tv2 (dette er noen år siden). Karen fra lisensavdelingen sa at det var helt greit, og han takket for seg og dro. Fikk aldri en eneste avgift fra NRK i posten.

 

 

Så var det andre gang. Da hadde jeg fått meg samboer, og med henne kom det også en "registrert TV" i hus med årlig kringkastigsavgift og det hele. Ettersom vi aldri så noe annet enn film på TV (jeg fant meg en likesinnet, for å si det slik), så ringte jeg og "sa opp" lisensen.

 

Vedlagte brev kom tilbake i posten siden du tydeligvis ikke stoler på meg.

attachicon.gifKringkastingsavgift2.pdf

 

Da gjorde ikke kontrolløren jobben sin, enkelt å greit.

 

At du har ett dokument som sier at du ikke skal betale lisens mer sier nada om grunnen... og det er grunnen jeg betviler (eller benekter :))!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da gjorde ikke kontrolløren jobben sin, enkelt å greit.

 

At du har ett dokument som sier at du ikke skal betale lisens mer sier nada om grunnen... og det er grunnen jeg betviler (eller benekter :))!

 

Nå er du vanskelig :)

 

I første situasjonen synes jeg linsenskontrolløren absolutt gjorde jobben sin; Var hyggelig, fornuftig og omtrent alt en parkeringsvakt normalt ikke er. Jeg liker tanken på at statlige ansatte jeg betaler lønnen til ikke oppfører seg som drittsekker eller paragrafryttere.

 

Hva angår andre situasjonen, så var den så enkel at jeg ringte og sa omtrent det samme som jeg sa til mannen som kom på døra.

TVen er fra 2007 og har ingen måte å dekode bakkenett-sendinger på (ikke at de spurte om det), og den er forøvrig ikke plombert heller (noe de heller ikke sa noe om).

 

Jeg måtte bare love å ringe hvis jeg skulle begynne å se på TV igjen.

 

 

Lærdommen min er at man kommer langt med å være hyggelig og ærlig.

Lenke til kommentar

 

Nå er du vanskelig :)

 

I første situasjonen synes jeg linsenskontrolløren absolutt gjorde jobben sin; Var hyggelig, fornuftig og omtrent alt en parkeringsvakt normalt ikke er. Jeg liker tanken på at statlige ansatte jeg betaler lønnen til ikke oppfører seg som drittsekker eller paragrafryttere.

 

Hva angår andre situasjonen, så var den så enkel at jeg ringte og sa omtrent det samme som jeg sa til mannen som kom på døra.

TVen er fra 2007 og har ingen måte å dekode bakkenett-sendinger på (ikke at de spurte om det), og den er forøvrig ikke plombert heller (noe de heller ikke sa noe om).

 

Jeg måtte bare love å ringe hvis jeg skulle begynne å se på TV igjen.

 

 

Lærdommen min er at man kommer langt med å være hyggelig og ærlig.

 

Nei, jeg er ikke vanskelig... jeg er korrekt. Jeg betvilte og betviler fortsatt at grunnen til at du sa opp lisensen hadde med bruken av mottakeren å gjøre.

 

Man trenger heller ikke å oppøre seg som en drittsekk om man gjør jobben sin. Hvis du ser på det å være drittsekk at noen rettmessig krever lisens av deg da bør du tenke deg litt om.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg er ikke vanskelig... jeg er korrekt. Jeg betvilte og betviler fortsatt at grunnen til at du sa opp lisensen hadde med bruken av mottakeren å gjøre.

 

Man trenger heller ikke å oppøre seg som en drittsekk om man gjør jobben sin. Hvis du ser på det å være drittsekk at noen rettmessig krever lisens av deg da bør du tenke deg litt om.

Hvorfor i all verden skal jeg lyve om den grunnen?

Jeg har tenkt meg grundig om og synes virkelig ikke noen har gjort noe galt i mine situasjoner.

 

Håper ikke du er ansatt i AS Norge.

Lenke til kommentar

En kontrollør skal forholde seg til disse reglene, gjøre han ikke det så gjør han ikke jobben sin... enkelt å greit. Da hjelper det ikke om han er aldri så snill og hyggelig og kanskje gir deg en PS4 og en julegave attåt!

 

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)I

Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til:

a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner,

b) medlemmer av NRKs kringkastingsråd og - på visse vilkår - tjenestemenn i NRK,

c) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a) og b) og som av særlige grunner bør gis dispensasjon,

d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften,

II Unntatt fra avgiftsplikt er videre personer som er bosatt i utlandet og som besøker Norge og har fjernsynsmottaker med seg eller skaffer seg mottaker, når oppholdet i Norge ikke blir lenger enn 3 måneder.

III Sjøfolk i utenriks fart, fredskorpsdeltakere og tilsvarende kan under opphold i Norge i inntil 3 måneder pr. år fritas for å betale kringkastingsavgift for mottaker som ellers ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal jeg lyve om den grunnen?

Jeg har tenkt meg grundig om og synes virkelig ikke noen har gjort noe galt i mine situasjoner.

 

Håper ikke du er ansatt i AS Norge.

 

Nei... jeg jobber en plass der det kreves at man gjør jobben sin. Bra du ikke er ansatt der sier nå jeg bare. For meg høres det ut som du synes alle gjør jobben sin bare du tjener på det eller slipper å betale noe... eller er hyggelige da!

 

Ser ikke ut som om det betyr så mye for deg hva faktisk arbeidet går ut på!

 

Edit:

Når det gjelder plombering er det noe også jeg kunne ha tenkt meg å gjøre. Tviler jo på at det kan koste mer enn lisensen for ett halvt år og da er det jo verdt det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...