Gå til innhold

Dynamisk tildeling av hastighet - telenor ADSL 2+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med det er SNR - noise margin det dreier seg om.

 

Zyxel P2602 sier i statusfeltet 6db downstream- 16 db upstream.

D-link dls-321b sier akkurat nå 10db downstream - 20db upstream -> har også sett 4db down - 20db up der.

 

Telnet på zyxel ga ingen wan adsl configure snr.

D-link har denne funksjonen, men jeg kan vel ikke helt se hva som skjer... selv om jeg prøvde med hhv 50 20 100. Klatrer jeg nedover for hver gang entry - og må gå helt rundt for å komme tilbake til default?

 

Jeg fikk avbrutt min DLM-periode pga at hele adsl kom bort pga storm. 4 dager uten nett.

De sier den starter på igjen av seg selv..

 

I dag viser kapaks maks 6080, mot tidligere 72xx og 96xx.

Adsl modemet rapporterer link 72xx.

Dvs, zyxel kobler opp på 72xx, men får ingen ip-adresse, så det blir ikke noe nett. (har kjørt factory defaults og ellers ikke tukla noe med det)

D-link kobler opp på 72xx og gir vanlig 6mbps.

Lenke til kommentar

Telnet på zyxel ga ingen wan adsl configure snr.

D-link har denne funksjonen, men jeg kan vel ikke helt se hva som skjer... selv om jeg prøvde med hhv 50 20 100. Klatrer jeg nedover for hver gang entry - og må gå helt rundt for å komme tilbake til default?

 

Det skal holde å bare skrive adsl configure -snr 100, eller reboote modemet for å få den tilbake til default.

 

Men det kan jo og være at DLM og den manuelle justeringen av SNR ikke samspiller så bra. Jeg har ikke helt satt meg inn i detaljene om hvordan modemet og DSLAMen kommuniserer for å bli enige om hastighet med DLM, og kan derfor ikke se for meg hvilken effekt det vil ha å tukle med SNR-innstillingene samtidig. Det var kanskje litt tullete av meg å nevne det her, og det beste er kanskje å la være å rote med det frem til modemet og DSLAMen er blitt enige om en hastighet, så du får sjekket hva SNR marginen ble før du eventuelt begynner å eksperimentere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke db-verdier er regnet som bra?

 

Jeg har inntrykk av at linja mi har fallende kvalitet..

 

Virker også som om Zyxel 2602 har dårligere evne til å holde på linja enn D-link DSL-321B som jeg også har.

 

Kapaks viser nå at min linje er god for 3616/448 mot tidligere 9606/711.

 

 

Uansett:

 

D-link sier:

Downstream /Upstream
Rate (Kbps): 7239 / 645
SNR Margin (dB): 12.8 / 20.6
Attenuation (dB): 15.5/ 8.6
Output Power (dBm): 19.1 /10.3

 

Zyxel sier:

noise margin upstream: 17 db
output power downstream: 16 db
attenuation upstream: 9 db
noise margin downstream: 13 db
output power upstream: 6 db
attenuation downstream: 19 db

 

Begge gir 6mbps på speedometer så de virker likt. (hadde altså 8 før).

Telelinja er 1080 meter lang.

 

D-link har:

 

The Advanced ADSL settings allow you to choose which ADSL modulation settings your modem modem will support.

We do not recommend that you change these settings unless directed to do so by your ISP.

 

ADVANCED ADSL SETTINGS Modulation Type :
ADSL2+
Bitswap Enable
SRA Enable

 

 

Bitswap er enablet som default.

Den gangen jeg prøvde SRA datt linja til jeg tok bort haken igjen.

 

Kan dette påvirke DLM.

Telenor sier det ikke betyr noe hvilket adsl modem jeg bruker eller om jeg er oppkoblet eller ikke.

 

Men spørsmålet var altså - hvilke db verdier er regnet som gode?

Endret av 6502
Lenke til kommentar

Akkurat hva som er gode støymarginer varierer litt utifra linje, altså hva du kan forvente.

 

Generelt sett så vil man ligger mellom 5 og 20 en plass, dog ikke noe fasitsvar og heller ikke en eksakt vitenskap (som du selv har sett med dine to modem).

 

Det som har mest innvirkning på hva støymarginene blir er gjerne kabelkvalitet og lengde, modemet i seg selv har ikke noe å si for hvilke tall du får, men vil ha noe å si ifht om de greier "å tolke" linjen med den støyen som befinner seg der.

 

At du tester ca 6mbit når du modemet sier :Downstream /Upstream Rate (Kbps): 7239 / 645 er heller normalt. Dersom du ikke har en "perfekt" linje så får du gjerne et "tap" under testing på ca 20%, kommer litt an på hvilken test du bruker, hvor serveren til testen befinner seg og hvilke vei nettet ditt velger for å komme til serveren osv osv.

 

 

Med de støymarginene som du ligger på nå så (litt synsing da jeg ikke sitter på ISP siden her nå..) vil jeg tro at du har en mer "robust" linje enn om du hadde blitt satt på litt høyere hastighet.

 

Med robust så mener jeg her en linje som har mindre sjanse for å gi pakketap eller høyere "ping" når den er under press (les: mye brukt)

Har selv vært borti linjer som har blitt satt på maks, som med en gang man begynner f.eks. å streame fra youtube, netflix osv, forsvinner ut i intet og blir til et eneste stort pakketap, men i det man setter ned hastighetsprofilen så kan den fint streame HD filmer uten å falle ut på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...