Gå til innhold

Anmeldelse: Super Mario 3D World


Anbefalte innlegg

Det er bare det at vi som hadde disse spillene kan spille dette på emulator nå, og det gir en bedre opplevelse.

 

AtW

Joda. Jeg er enig i det. Selvfølgelig med den forutsetning at man spiller med en god gamepad som f.eks PS2 eller PS3 kontrolleren (og ikke noe ræl fra Microsoft som ikke egner seg til retro-gaming). Det store utvalget av spill man kan velge fra er et stort pluss. Og skulle man være skikkelig entusiast så er det også mulig å få tak i en CRT skjerm å spille med.

 

MEN, det er og blir pirat-virksomhet. Rent prinsippielt så er det samme greia som å laste ned nylig utgitte PC-spill fra Piratbukta. Juridisk sett er det ulovlig? Moralsk sett så er det ihvertfall tvilsomt, selv om det er ganske så mye bedre enn å "stjele" nylig utgitte PC og konsoll spill. Man kan si, hvorfor kan jeg ikke laste ned spill som ingen lenger selger i dag? Men man har ingen rett til det, selv om ingen selger spillet er det fortsatt privat eiendom og ikke fritt vilt. Kanskje vil det om noen tiår skje endringer som gjør at digital eiendom som ikke er i bruk av eieren(e) automatisk blir tilgjengelig for allmennheten etter et visst antall år. Vi kan ihvertfall håpe på det. Intill da vil det fortsatt være pirat-virksomhet å laste ned Soul Blazer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. Jeg er enig i det. Selvfølgelig med den forutsetning at man spiller med en god gamepad som f.eks PS2 eller PS3 kontrolleren (og ikke noe ræl fra Microsoft som ikke egner seg til retro-gaming). Det store utvalget av spill man kan velge fra er et stort pluss. Og skulle man være skikkelig entusiast så er det også mulig å få tak i en CRT skjerm å spille med.

 

MEN, det er og blir pirat-virksomhet. Rent prinsippielt så er det samme greia som å laste ned nylig utgitte PC-spill fra Piratbukta. Juridisk sett er det ulovlig? Moralsk sett så er det ihvertfall tvilsomt, selv om det er ganske så mye bedre enn å "stjele" nylig utgitte PC og konsoll spill. Man kan si, hvorfor kan jeg ikke laste ned spill som ingen lenger selger i dag? Men man har ingen rett til det, selv om ingen selger spillet er det fortsatt privat eiendom og ikke fritt vilt. Kanskje vil det om noen tiår skje endringer som gjør at digital eiendom som ikke er i bruk av eieren(e) automatisk blir tilgjengelig for allmennheten etter et visst antall år. Vi kan ihvertfall håpe på det. Intill da vil det fortsatt være pirat-virksomhet å laste ned Soul Blazer.

 

Nei, det er ikke piratvirksomhet, de aller færreste som spiller slike gamle spill eide ikke spillet selv i utgangspunktet, det er derfor de ønsker å spille det igjen. Har du kjøpt spillet en gang har du såvidt meg bekjent lov til å emulere det. Og det er uansett ihvertfall ikke moralsk tvilsomt på en flekk spør du meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er helt feil at de fleste som spiller emulator har eid spillet selv. Det er ett svært lite fåtall som har eid spillet selv. Egentlig er denne emulator debatten du dro i gang helt uinteressant. Det forandrer ikke det faktum at man har VC. Samt kan laste ned spill (pirat) til andre konsoller/pc).

Så la oss heller være glad for at Nintendo gir os mulgiheten for og spille gamle klassikere.

 

Når det kommer til opplevelsen synes jeg spillene flyter bedre i VC enn emulator, samt at man har en skikklig kontroll (Nintendo).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Jeg har spilt alle spillene her på emulator. Jeg har faktisk alle NES og SNES spillene som er utgitt til NES/SNES som roms på PC`en min. Ingen ting kan måle seg med og spille de gjennom Wii/Wii U sittenede avslappet i sofaen. Jeg er klar over at man kan kjøpe håndkontroll til PC`en og koble til TV`en. Men det blir ikke det samme.

Jeg ser to fordeler med Virtual Console. Den viktigeste er at man ikke gjør en umoralsk handling samt muligens ikke begår et lovbrudd. Den andre er at om man aldri har hatt befatning med et emulator program på PC'en før så vil det være litt enklere å bare kjøpe de spillene man er interessert i på VC, enn å starte med emulering på PC'en sin.

 

Sofaen er slik jeg ser det et ikke-argument. Man står helt fritt til å innrede sin/sitt eget leilighet/hus slik man vil og det er mange muligheter også når det kommer til PC'er. Unntaket er om man er under et strengt og lite fleksibelt kone-regime på innrednings fronten. Selv er jeg veldig glad i god-stolen min.

 

Autensitet er ikke et argument for noen av løsningene siden begge er emulatorer. Men om man vil gjøre spill-opplevelsen sin mer lik slik den var ment å være så kan man i begge tilfellene inverstere i CRT skjermer og originale gamepader (+ adaptere).

 

Den store fordelen med en PC emulator framfor Virtual Console er at når det kommer til spill så kan man velge blant stort sett alt som har blitt utgitt, og når det kommer til et system som NES eller SNES med så mange glemte perler så er det en ikke ubetydelig fordel. Men når det er sagt så er det jo ingen ting som sier at man ikke kan gjøre begge deler. Man kan jo både handle på VC og få seg litt god samvittighet på kjøpet, samtidig som man tar på seg øyelappen og kroken og begir seg ut på den vide nettet på jakt etter skjulte skatter.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke piratvirksomhet, de aller færreste som spiller slike gamle spill eide ikke spillet selv i utgangspunktet, det er derfor de ønsker å spille det igjen. Har du kjøpt spillet en gang har du såvidt meg bekjent lov til å emulere det. Og det er uansett ihvertfall ikke moralsk tvilsomt på en flekk spør du meg.

 

AtW

Man skal være forsiktig med å prosjektere seg selv over på andre. Jeg vet ikke hva loven i dag sier om å emulere spill du allerede eier i et annet format, men jeg er enig i at DET ikke er moralsk tvilsmot.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Likevel satt jeg der, en voksen mann i en alder av 25, og lagde kurrende hvinelyder mens tårene rant nedover kinnene av pur lykke og kroppen gynget frem og tilbake i takt.

Greit.

 

Det er kommentarer som denne som gjør at vi som lesere vet at vi ikke burde ta anmeldelsen din alvorlig.

 

Hvis en voksen mann sitter og gråter fordi det er "søte" farger på en skjerm, så fremstår du for meg som så misstilpasset at du umiddelbart har diskvalifisert deg selv fra å bli tatt alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...