Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Behandlingstid bilskade


martin9

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var i ei trafikkulykke for et par uker siden, og bilen min ble skadet slik at den nok blir kondemnert. Skyldsspm er avklart, var motpartens feil. Inntil videre er jeg uten bil... Hadde bare delkasko.

Skademelding er sendt inn.

 

Hvor lang tid tar det normalt før jeg hører fra forsikringsselskapet? Og pengene?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringssleskaper har sjelden fortgang i ting før man begynner å mase.

 

Et tips er å få arbeidsgiver til å skrive en bekreftelse på at du trenger bil i jobb dersom dette er mulig.. Da går det plutselig langt raskere siden det ved motparts skyld da må dekkes leiebil..

 

Dersom det tar mer enn 2 mnd fra skade er innmeldt til oppgjør finner sted har du krav på alminnelig forsinkelsesrente fra dag 1 mener jeg å huske..

Lenke til kommentar

En vesentlig ulempe med å ikke ha kasko er at man risikerer å måtte kjempe saken sin selv, men så lenge motparten er norsk kurant selskap går det som regel ganske greit.

 

Hvis bilen allerede står på et "forsikrings-godkjent" verksted (dvs verksted som sender inn elektronisk DBS-takst) tar det normalt 1-3 dager å få behandlet innsendt takst hos de fleste selskap. Blir det kondemnasjon tar selskapet eller deres takstmann kontakt med bileier for et tilbud om oppgjør. Det skal ikke ta lang tid før saken begynner å rulle.

 

Står bilen derimot hjemme, og du sitter å venter på brev om at motpart har tatt ansvar og at du kan levere bilen til verksted xxx som må sende inn en DBS-takst, kan det nok ta tid. Da bør du nok ringe å mase for å få fortgang i saken.

 

Et verksted kan sende inn en takst så fort de har fått et skadenummer, og skadenummer får man så fort selskapet oppretter en sak, dvs du enten har ringt å meldt inn skade, eller de har mottatt din skademelding. Men avklaring/utlevering eller skadeoppgjør krever naturlig nok at skyldspørsmål er avklart, og det kan jo noen ganger ta tid. Hvis du mener skyldspørsmål er innlysende kan det være noe så enkelt som at motpartens skademelding fortsatt ikke er mottatt. Da må du mase, så de kan mase videre.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for tilbakemeldingen tidligere!

 

Venter enda på oppgjøret. Forsikringsselskapet IF bekreftet i midten av desember at de ville dekke skadene, og at en takstmann skulle se på saken. Etter jul har vi ringt hver uke og etterlyst, men ingenting skjer. Virker ikke som IF tar meg seriøst i det hele tatt.

 

Har jeg noen rettigheter? Kan forsikringsselskapet bruke så lang tid dem ønsker på slike saker? Ser det er nevnt noe om forsinkningsrente, er dette reelt? Har vært uten bil i 2 måneder nå og begynner å bli mektig lei.

Endret av martin9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du kan få arbeidsgiver til å dokumentere at du har behov for bil i jobb kan du nok få dekket leiebil av motpartens selskap.

 

Forsinkelsesrenter er høyst reelt, jeg har fått det ved et par anledninger.. Og har en sak gående nå som jeg også forventer dette på (har tatt over 2 år...)

Lenke til kommentar

Hmm, går på skole så busstilbud er tilgjengelig, men det var jo en grunn til at jeg hadde bil da.

 

Mener jeg har lest at dersom saken tar over 1 mnd for oppgjør ved ansvarsforsikring og 2 mnd ved kaskoforsikring, så har du krav på denne renta. Hvor høy er renta da? Har du noe dokumentasjon som jeg kan bruke til å bevise retten til rente?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen tidligere!

 

Venter enda på oppgjøret. Forsikringsselskapet IF bekreftet i midten av desember at de ville dekke skadene, og at en takstmann skulle se på saken. Etter jul har vi ringt hver uke og etterlyst, men ingenting skjer. Virker ikke som IF tar meg seriøst i det hele tatt.

 

Kan nok av og til være utfordrende å nå gjennom hos selskap man ikke er kunde hos. Men hvis du nå har fått skriftlig bekreftelse på at skyld ligger hos deres kunde, og IF vil dekke skader på din bil, så tror jeg fortsatt det mest effektive er å få bilen inn på et (forsikringsgodkjent) verksted, så sender de inn takst, og tar kommunikasjonen med IF, så ballen begynner å rulle.

 

Eventuelt får du begynne å ringe hver dag, snakke med saksbehandler for din sak, og gjerne også prøve å komme i kontakt med takstmannen direkte.

 

 

Det er vel en velkjent sak at det finnes nok av slasker i bilbransjen, så kan naturligvis ikke gå god for hva alle verksteder gjør. Men jeg jobber i alle fall som takstmann og driver med dette hver dag, og har aldri opplevd at det tar mer enn et par dager å få svar/avklaring på takst jeg har sendt til feks IF. Vanligvis er det snakk om timer. Dersom jeg har anbefalt bilen kondemnert vil selskapets egen takstmann av og til se bilen selv for å vurdere hva den var verdt før skaden, og det tar typisk 1-2 dager. Så fort det er gjort vil bileier bli kontaktet for et tilbud om oppgjør. Hvis det ikke er noen spesielle omstendigheter bør hele prosessen gå på en ukes tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...