Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i finansiell styring på BI (BØK 3632)


Anbefalte innlegg

KanasusAS holder konstant kapasitet og forventer evig årlig overskudd før renter og skatt på 40 millioner kroner. Skattesatsen er 20 % på selskapsnivå, og selskapet betaler full dividende. Selskapet har ingen gjeld, og kapitalkostnaden er 8,0 % etter skatt. Kanasus ønsker å endre kapitalstruktur og tar opp et lån på 150 millioner kroner til 3 % rente før skatt. Kreditorskatten er 20 % og dividendeskatten er 20 %. Hva er Kanasus verd dersom Millers likevektsmodell holder?

Noen som får til denne? Og oppgave 17-18 i Høst 2012 eksamen?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

KanasusAS holder konstant kapasitet og forventer evig årlig overskudd før renter og skatt på 40 millioner kroner. Skattesatsen er 20 % på selskapsnivå, og selskapet betaler full dividende. Selskapet har ingen gjeld, og kapitalkostnaden er 8,0 % etter skatt. Kanasus ønsker å endre kapitalstruktur og tar opp et lån på 150 millioner kroner til 3 % rente før skatt. Kreditorskatten er 20 % og dividendeskatten er 20 %. Hva er Kanasus verd dersom Millers likevektsmodell holder?

 

Noen som får til denne? Og oppgave 17-18 i Høst 2012 eksamen?

 

 

 

Se vedlagt fil! ;)

BØK 3632 H12.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk! :)

Om du har flere fasiter er det bare å dele, vi har bare fått utdelt fasiten til Vår2013

Vår13 er jo helt ekstremt lik H12 (nesten så det vil være en god taktikk å konte... :p). Jeg har bare korrekt svaralternativ på det meste og det hjelper ikke så veldig mye.

 

Jeg har forresten en fin samling med teorispørsmål (og korrekt svaralternativer):

 

Noen her som kan forklare meg hvorfor korrekt svar på oppgave 19 (side 5) i vedlagt fil blir (b)?

 

 

I dag er markedskursen på en aksje kr 87. I morgen noteres aksjen eks-dividende, og prisen forventes å falle til kr 80. Dividenden er 4 kroner per aksje. Aksjeeierne betaler ikke dividendeskatt, men må betale 20% kapitalgevinstskatt.

 

Hva er optimal handlestrategi (trading strategy) hvis transaksjonskostnadene er null?

 

=> (b) Selg aksjen etter eks-dividende dagen

Svaralternativer teorispørsmål.docx

Teorioppgaver første del.pdf

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

 

Noen her som kan forklare meg hvorfor korrekt svar på oppgave 19 (side 5) i vedlagt fil blir (b)?

 

 

Hvis jeg har forstått riktig, å svaralternativene i det ene dokumentet ditt stemmer med rekkefølgen på oppgavene i det andre. Så er oppgave 19 nr 25 i rekken, og nr 25 på fasitdokumentet sier at a er riktig ikke b, elller?

 

Rett svar blir da: Selg aksjen før eks-dividende dagen

Noe som også gir mening.

Lenke til kommentar

På oppgave 18 ser jeg ikke helt fremgangsmåten. Noen som kan forklare hvordan man løser den? Ser den er gjort i løsningsforslaget over, men jeg forstår bare ikke hvordan den gjøres.

Oppg. 18:

Du kjøper en aksje i Petrus ASA for 60 kroner 1. januar i 2011. 1. juni 2011 mottar du 10
kroner i dividende. 1. desember 2011 selger du aksjen for 80 kroner. Både dividende og
kursgevinst beskattes likt, med 28 % ved utbetaling.
Hva er månedlig avkastning etter skatt på denne investeringen?
(a) 0,75 %
(b) 2,99 %
© 3,64 %
(d) 4,03 %
(e) Jeg velger ikke å svare.
Lenke til kommentar

 

På oppgave 18 ser jeg ikke helt fremgangsmåten. Noen som kan forklare hvordan man løser den? Ser den er gjort i løsningsforslaget over, men jeg forstår bare ikke hvordan den gjøres.

 

Oppg. 18:

 

Du kjøper en aksje i Petrus ASA for 60 kroner 1. januar i 2011. 1. juni 2011 mottar du 10

kroner i dividende. 1. desember 2011 selger du aksjen for 80 kroner. Både dividende og
kursgevinst beskattes likt, med 28 % ved utbetaling.
Hva er månedlig avkastning etter skatt på denne investeringen?
(a) 0,75 %
(b) 2,99 %
© 3,64 %
(d) 4,03 %
(e) Jeg velger ikke å svare.

 

Er vel forholdsvis enkelt å bare plotte inn i CF-menyen på kalkulatoren for så å finne IRR? Gjorde det nettopp og fikk ut IRR på 2,9932. Er b) rett svar?

Lenke til kommentar

Takk skal du ha! b) er riktig svar.

Du må holde tunga beint i munnen ettersom CF-menyen baserer beregningene på slutten av mnd. Tenk derfor at 1. januar 2011 er 31.des 2010 og derfor C0 i kalenderen og flytt alle utbetalingene én dag bakover i tid. Deretter går det 4 hele mnd uten utbetalinger før du 31. mai får 7,2 kroner etter skatt. Deretter går det 5 mnd uten utbetalinger før du etter skatt får 74,4 utbetalt 30. nov. IRR CPT gir da svaret.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen av dere som var på aspiri kurset i dette faget?

Sliter litt med en av de enkle oppgavene, sal regne ut opp gave 3

"ABC er 100% EK finansiert, EK kostnaden er 15%, markedets risikopremie er 9% og den risikofri renten er 3%. Ser bort fra skatt. Hva er Aksjebetaen?"

I følge Kapitalverdimodellen får jeg da

0,15=0,03+B(0,09)

 

Vet at svaret er 1,333 men får det ikke til å fungere i formelen. Skal være ganske lett bare ser ikke hvor jeg blingser, får bare 1,3333 hvis jeg deler på i stedenfor ganger med 0,09. Får riktig svar når jeg setter 0,15 som X og 1,33 i stedet for B. Hvor surrer jeg?

Lenke til kommentar

Hei!

Noen av dere som var på aspiri kurset i dette faget?

Sliter litt med en av de enkle oppgavene, sal regne ut opp gave 3

"ABC er 100% EK finansiert, EK kostnaden er 15%, markedets risikopremie er 9% og den risikofri renten er 3%. Ser bort fra skatt. Hva er Aksjebetaen?"

I følge Kapitalverdimodellen får jeg da

0,15=0,03+B(0,09)

 

Vet at svaret er 1,333 men får det ikke til å fungere i formelen. Skal være ganske lett bare ser ikke hvor jeg blingser, får bare 1,3333 hvis jeg deler på i stedenfor ganger med 0,09. Får riktig svar når jeg setter 0,15 som X og 1,33 i stedet for B. Hvor surrer jeg?

Først flytter du over 0,03 på venstre siden av formelen. Den blir da til minus som betyr at du sitter igjen med 0,15-0,03 som er 0,12. Da sitter du igjen med 0,12 = B * 0,09. For å få B alene på den ene siden må du dele begge sider på 0,09. Når du deler høyre side på 0,09 får du 0,09 både over og under brøkstreken, du stryker 0,09 og B blir alene. Da sitter du igjen med 0,12 delt på 0,09 på andre siden som blir 1,33.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først flytter du over 0,03 på venstre siden av formelen. Den blir da til minus som betyr at du sitter igjen med 0,15-0,03 som er 0,12. Da sitter du igjen med 0,12 = B * 0,09. For å få B alene på den ene siden må du dele begge sider på 0,09. Når du deler høyre side på 0,09 får du 0,09 både over og under brøkstreken, du stryker 0,09 og B blir alene. Da sitter du igjen med 0,12 delt på 0,09 på andre siden som blir 1,33.

Haha, visste det bare var jeg som var sløv! Takk ! :)

Lenke til kommentar

I V12, så lurer jeg bare på om det er riktig svar 10% og 10% fordi 2/20 = 10%?

1. Selskapene Conduct ASA og Silicon ASA er helt like bortsett fra at Conduct er 100% egenkapital finansiert, mens Silicon har en gjeldsgrad på 1 (gjeld/egenkapital). Begge selskapene har markedsverdi på 20 millioner kroner. Silicon betaler 4% rente på den evigvarende gjelden. Forventet, evig overskudd før renter er 2 millioner kroner i begge selskapene. Se bort fra skatt.

Hva er totalkapitalkostnaden i de to selskapene?

(a) 10% i Conduct ASA og 10% i Silicon ASA.

(b) 10% i Conduct ASA og 14% i Silicon ASA.

© 10% i Conduct ASA og 16% i Silicon ASA.

(d) 14% i Conduct ASA og 16% i Silicon ASA.

Endret av MadOx
Lenke til kommentar

I V12, så lurer jeg bare på om det er riktig svar 10% og 10% fordi 2/20 = 10%?

Tja, det er forsåvidt riktig, men du må skjønne litt tanken bak det. Vet du f.eks. hva egenkapitalkostnadene er i de to forskjellige selskapene?

 

Tanken bak er at i en verden uten skatt vil TK-kostnaden være lik uavhengig av finansieringen om man ser bort fra konkursrisiko.

Lenke til kommentar
Selskapet Micro-Energy AS ønsker å investere i et prosjekt for utvikling av en ny

varmepumpe. Investeringen koster 18 millioner kroner. Prosjektet forventes å ha en

levetid på 3 år.Forventet, nominell kontantstrøm etter skatt er estimert til 7,5 millioner

kroner per år. Selskapets målsatte gjeldsandel er 50%, og selskapet kan låne til risikofri

rente før skatt. Selskapets skattesats er 28 %. Investeringsbetaen er 1,2,markedsavkastningen er 11 % og risikofri rente er 4 %



Hva er nåverdien av finansieringen dersom nåverdibasert gjeldskapasitet legges til grunn?


Svaralternativ.


(a) -0,196

(b) -0,101

© 0,101

(d) 0,196

(e) Jeg velger ikke å svare.


Kan noen vær så snill å hjelpe meg med den oppgaven.



Lenke til kommentar

Nåverdibasert gjeldskapasitet. Da må du ta 7,5 i 3 år for å finne gjeldskapasitet første år, så 7,5 i 2 år for å finne gjeldskapasitet i andre år, og så 7,5 i ett år for å finne gjeldskapasitet i tredje år.

Da finner du at gjelden skal være:

1: 8,9455

2: 6,3045

3: 3,3363

 

Deretter må du finne skattebesparelsen. Du tar da gjelden i hvert år, ganger med rentesatsen og så med skattesatsen. Legge disse inn som en kontantstrøm og vips så får du svar d. Jeg fikk 0,1948, men har hatt flere slike opplevelser at mine utregninger ikke er likt avrundet som oppgaven.

 

PS: hvis du skulle være så uheldig å glemme framgangsmåten på eksamen kan du huske på én ting. Nåverdien av finansieringen vil alltid være positiv i en verden med selskapsskatt. Da kan du hvertfall stryke a) og b) som feil svar. Da er det lurt å gamble på en av de ettersom forventningen til to like sannsynlige utfall med -1 og 3 blir 1 poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et siste spørsmål!

 

I oppgaver med aksjepris/opsjonspris hvor det er sånn at den "går opp til XX mill" eller "ned til XX mill" og en bruker M. I ene fasiten, settes M på opp-siden og i den andre oppgaven settes den på ned-siden.

 

Altså..

1) Opp = Ned

90 - M*10 = 75 - M*0

Eller..

2) Opp = Ned

150 - M*0 = 100 + M*5

 

Så hva er det som bestemmer om hvilken side den skal settes på, og er det sånn at det blir X + M om det er på Ned-siden og X - M hvis det er på Opp-siden?

 

-----------------------------------

 

Edit: Og "formelen" A + S = K + B"

Så er A = aksje

S = salgsopsjon

K = kjøpsopsjon

Men hva er B?

 

-----------------------------------

 

Og et spørsmål her fra H12:

Et norsk selskap vurderer valutarisikoen knyttet til en eksportkontrakt. I følge kontrakten vil selskapet motta USD 5 millioner om 6 måneder når varene leveres. Som bakgrunnsmateriale for sin vurdering har selskapet har fått følgende informasjon fra sin bank:

• Forventet inflasjon det neste året i Norge: 2 %

• Forventet inflasjon det neste året i USA: 4 %

• Dagens dollarkurs i Norge: 6,00

Banken forventer at valutakursen vil endre seg i henhold til relativ kjøpekraftsparitet.

Hvor mye vil USD endres i verdi i forhold til NOK om 6 måneder fra et norsk synspunkt?

Utregning er: 1,01/1,02 - 1 = -0,009804

Men hvorfor 1,01 og 1,02? Jeg vet formel for kjøpekraftsparitet er 1+IN/1+IU og jeg skjønner at 1,02 er på grunn av 2%, men hvor kommer 1,01 fra?

Endret av MadOx
Lenke til kommentar

 

-----------------------------------

 

Og et spørsmål her fra H12:Utregning er: 1,01/1,02 - 1 = -0,009804

Men hvorfor 1,01 og 1,02? Jeg vet formel for kjøpekraftsparitet er 1+IN/1+IU og jeg skjønner at 1,02 er på grunn av 2%, men hvor kommer 1,01 fra?

Her er det fordi du skal finne ut av hvor mye verdien endres om 6mnd og ikke 1 år. Altså for ett år så er renten 2 og 4%. For 6mnd så er renten 1 og 2. Altså du må delen på 2. Du må huske å lese oppgaven nøye!

Lenke til kommentar

Et siste spørsmål!

 

I oppgaver med aksjepris/opsjonspris hvor det er sånn at den "går opp til XX mill" eller "ned til XX mill" og en bruker M. I ene fasiten, settes M på opp-siden og i den andre oppgaven settes den på ned-siden.

 

Altså..

1) Opp = Ned

90 - M*10 = 75 - M*0

Eller..

2) Opp = Ned

150 - M*0 = 100 + M*5

 

Så hva er det som bestemmer om hvilken side den skal settes på, og er det sånn at det blir X + M om det er på Ned-siden og X - M hvis det er på Opp-siden?

 

Ikke helt sikker på hva du spør om, men kan prøve.

Du vil vite hva M skal være? Og du har denne

90 - M*10 = 75 - M*0.....

Du må sette M på den ene siden av "=-tegnet" og flytte resten over:

M*10=90-75

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe til på denne?


Et selskap har 3 millioner utestående aksjer. Aksjeprisen er 20 kroner pr aksje. Selskapet har
en gjeld på 40 MNOK. Selskapet betaler obligasjonseierne 6% rente. Aksjene i selskapet har
en beta på 1,41. Risikofri rente er 4% og markedets risikopremie er 9,5%. Selskapet betaler
28% skatt.
Hva er selskapets gjennomsnittlige kapitalkostnad (WACC)?
(a) 11,63%
(b) 12,17%
© 12,84%
(d) 17,40%
(e) Jeg velger ikke å svare.
En eller annen plass jeg gjør feil når jeg regner ut. B er forøvrig rett svar
Endret av NubN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...