Gå til innhold

Treningsprogram for en bokser


Skjære

Anbefalte innlegg

Hei icon_biggrin.gif
Jeg har trent på treningsstudio i ca. 1 år nå ved å trene 1 muskelgruppe hver dag med søndagen som hvile. Problemet er at jeg nå har begynt på boksing og må derfor legge om treningstilen min slik at jeg har fri fra "pumping" på tir&tor. Har noen tips om et bra treningsoplegg som de tror vil funke bra i forbindelse med boksing?

Er det noen som vet om det er gunstig å trene med høy rep antall eller lavt?

Hvis det er relevant: Gutt: 16år 182cm høy 76 kilo

Endret av Skjære
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Én muskelgruppe om dagen er en veldig viderekommen greie. Bodybuildere pleier som regel å bruke det for å arbeide med symmetrien.

 

Jeg vil anbefale en 2- eller 3-split. Det burde også passe pent sammen med boksetrening.

 

Eksempelvis:

 

Dag 1: Bein og nedre rygg. Knebøy og markløft som hovedøvelser.

 

Dag 2: Bryst og triceps. Benkpress og/eller skråbenk, og spe gjerne på med flyes. Skullcrushers er også bra for triceps, som du sikkert vet er muskelen du bruker for å strekke ut arma.

 

Dag 3: Øvre rygg og biceps. Pullups og roing (kabel- eller stangroing) som hovedøvelser. Curls mot slutten av økta for å gi biceps den siste skvisen.

 

Du kommer til å vokse mye fremover, og det er viktig at du gjør det riktig. Jeg vil igjen påpeke at én muskelgruppe om dagen ikke vil være den beste måten å trene på som ung, ambisiøs bokser. Bedre å jobbe hele spekteret vha. store øvelser (baseøvelser). Store armer får du gratis med på kjøpet. Det garanterer jeg.

Lenke til kommentar

Én muskelgruppe om dagen er en veldig viderekommen greie. Bodybuildere pleier som regel å bruke det for å arbeide med symmetrien.

 

Jeg vil anbefale en 2- eller 3-split. Det burde også passe pent sammen med boksetrening.

 

Eksempelvis:

 

Dag 1: Bein og nedre rygg. Knebøy og markløft som hovedøvelser.

 

Dag 2: Bryst og triceps. Benkpress og/eller skråbenk, og spe gjerne på med flyes. Skullcrushers er også bra for triceps, som du sikkert vet er muskelen du bruker for å strekke ut arma.

 

Dag 3: Øvre rygg og biceps. Pullups og roing (kabel- eller stangroing) som hovedøvelser. Curls mot slutten av økta for å gi biceps den siste skvisen.

 

Du kommer til å vokse mye fremover, og det er viktig at du gjør det riktig. Jeg vil igjen påpeke at én muskelgruppe om dagen ikke vil være den beste måten å trene på som ung, ambisiøs bokser. Bedre å jobbe hele spekteret vha. store øvelser (baseøvelser). Store armer får du gratis med på kjøpet. Det garanterer jeg.

Tusen takk :) Jeg er helt enig at en muskelgruppe om dagen ikke er gunstig for en bokser :) Derfor jeg bestemte meg for å spørrre på forumet :)

Endret av Skjære
Lenke til kommentar

Det er greit å kjøre lavreps en periode, og høyreps neste periode, og la en "periode" være 5-6 uker.

 

Lavreps med høy vekt (eksempelvis 3x3) er bedre egnet for å øke styrke.

Høyreps med lavere vekt (3x8 til 3x12) er mer hypertrofisk trening, og bidrar i større grad til størrelsen på musklene.

 

Kjører du sett med mer enn 12 reps så er du mer over på utholdenhet. I min mening er det ikke det du ønsker som bokser.

 

5x5 er også veldig populært fordi det ligger omtrentlig på grensa mellom de to forestående modusene. Dette kan du også bestemme deg for på dagen. Bland gjerne fra økt til økt om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Hei, Går selv på boksing og trener på treningsenter. Har fått litt hjelp av trenerne mine og funnet gjort litt research selv. Dette er mitt treningsopplegg:

 

Mandag: Boksing

Tirsdag: Kasse / tri

Onsdag: Rygg/ Bi

Torsdag: Boksing

Fredag: Skuldre

Lørdag: Bein

Søndag: Sitte å se på tv

 

Bruker ikke dette treningsprogrammet atm fordi jeg har meg en liten pause fra boksing

Lenke til kommentar

Okey! Du er til god hjelp! :D Du vet ikke om et program som ligger på nettet som kan være gunstig? :) 5x5 er helkropps?

 

 

www.stronglifts.com

 

Knebøy, Markløft, Benkpress, Roing og MP-press, nå kjenner jeg ikke til boksing som sport men det å starte med å bygge grunnstyrke er viktig i all fysisk kontakt, knebøy vil også hjelpe deg litt med tyngdepunktet som er ganske essensielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...