Gå til innhold

Test: LG/Google Nexus 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Kjenner jeg begynner bli klar for en ny Nexus ... .

 

 

Jeg synes å huske at Techno Buffalo sa at kameraet var dårlig?men her er det bra...

Og hva syntes du selv etter å ha sett bildene? :)

De rapporterer at kameraet er veldig mye opp og ned, ikke så altfor mye å stole på. Men dette kan fikses med en software oppdatering som regel.

Lenke til kommentar

Mikachu: Takk for info. Testen er oppdatert. Begynner å bli litt lenge siden I/O nå. Var helt sikker på at de utelukkende snakket bedrift ved lansering :/

Angående kameraet i Nexus 5, som flere her har nevnt. Som siste taler sier - det er opp og ned av og til, og et litt vanskelig kamera å vurdere. På sitt beste, er det svært bra. Selv innendørs i middels belysning plages vi ikke særlig av støy. Men, når det velger feil profil, slik som på ett av de tre bilbildene, synker kvaliteten som en stein. Det er heller ikke like bra som toppmodellene på de mørkeste bildene i serien.

Samtidig - tidligere Nexus-modeller har vært svake over hele linjen, så dette er en merkbar forbedring likevel. Og det er vanskelig å ikke la seg imponere over hvor gode bilder telefonen tar når alt stemmer. Vi landet altså på en slags mellomting i omtalen.

Batteriet har vi ikke nevnt. Ene og alene fordi det er middels. Telefonen varer en hel dag, ved normalt bruk. Dette er vesentlig kortere enn for eksempel LG G2 eller Samsung Galaxy Note, men det er likevel ikke spesielt dårlig til smarttelefon med stor skjerm å være. Denne typen brukstid har vært normalen en stund.

LG G2 er litt bedre på nesten alle områder - men igjen, Nexus-modellene har alltid vært vanskelige å vurdere opp mot konkurrentene, nettopp på grunn av det flere nevner i tråden her. De har fordeler som ingen andre telefoner kan skilte med, og verdien av disse varierer veldig etter hvem du er. Er du en person som ikke bryr deg om oppdateringer, men bare vil ha en telefon som er mest mulig komplett når du pakker den ut, er G2 soleklart bedre, og prismessig er den et kupp.

Er oppdateringer og ryddige menyer viktig for deg, vil de to telefonene knapt fremstå som sammenliknbare i det hele tatt. LG er blant selskapene som dytter inn flest mulig knapper i menyene sine, og de har tidligere tatt seg svært god tid mellom oppdateringer.

En vanskelig telefon å vurdere dette - både på grunn av det nevnte, og på grunn av at man er låst på relativt mager lagringsplass. Fordelene ble likevel så mange, at vi landet på toppkarakter. Hvis du overhodet ikke bryr deg om de tradisjonelle Nexus-fordelene, kan karakteren muligens se ett øye for høy ut.

Med oppdateringene Google nå har gjort i Android, er jeg helt enig med de som sier at Nexus-modellene ikke kan betraktes som utviklerenheter lenger. Vanilla Android begynner å bli så komplett nå, at de færreste bør ha problemer med å ta en Nexus i bruk.

 

(edit)

Angående skjermen. Fargene virker mer riktige på Nexus 5, men det må balanseres mot den svake lyslekkasjen langs kantene, og den litt pussige innsynsvinkelen - som vi ikke er vant til å ha trøbbel med på IPS-skjermer. Nexus-skjermen er svært god, men ulempene dens er av en litt annen type enn de G2 har. For meg er litt upresis fargegjengivelse ikke fullt så merkbart som lyslekkasjer, som er noe man i utgangspunktet ikke forbinder med toppskjermer i det hele tatt. Det er ikke snakk om mye, men nok til at man merker det, og derfor er det nevnt.

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

Med oppdateringene Google nå har gjort i Android, er jeg helt enig med de som sier at Nexus-modellene ikke kan betraktes som utviklerenheter lenger. Vanilla Android begynner å bli så komplett nå, at de færreste bør ha problemer med å ta en Nexus i bruk.

[...]

 

Enig i at en Nexusenhet lett kan benyttes av de fleste, uten noen form for tilført kompetanse. Den bare fungerer.

Dette syns jeg derfor trekker konklusjonen og terningkastet noe ned, hvis dere ser på mobilen som en forbrukerenhet. Da er plutselig attributter som batteri, kamera og lagrinskapasitet viktige for majoriteten av markedet - kanskje til og med utelukker produktet i sin helhet hvis det ikke når opp til et visst nivå. Og i alle fall i forhold til konkurransen(som dere selv presiserer). Programvaren er knallgod, men veier den opp for det den mangler i forhold til konkurransen når det kommer til hardware?

 

Rent subjektivt er jeg helt enig i karakteren, men på grunnlag av testen sett i sammenheng med kommentaren er jeg litt i tvil om hvor rettvisende den er. Hvis "de færreste" er ment som en gruppe av tek.nos lesere, så bøyer jeg meg i støvet, her vil nok mange like den for det den kan tilby.

 

Liker testen og testobjektet, og hang meg opp i en fillesak nå. Føler uansett det er nødvendig å komme med litt markedsinnsikt i diskusjonen. Telefonen er ikke myntet på det man antar for å være forbrukermarkedet, og vil derfor ha mangler man antar en forbruker i kjøpssituasjon ser etter, som samtidig er noe en utvikler ikke vekter særlig høyt.

Det henger direkte sammen med tilgjengeligheten også. Det er i utgangspunktet ikke snakk om en masseprodusert enhet for et massemarked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat dette er vurderinger som også har vært med i andre spesielle produkter, og også tidligere Nexus-enheter.

Men, her er det snakk om egenskaper som for det meste ikke er veldig svake, sammenliknet med andre telefoner i prisklassen. Det er svært få telefoner som har merkbart bedre batteritid enn Nexus 5. Selv om batteriet her er vesentlig mindre enn i Xperia Z1 - som forøvrig også har samme batteristørrelse som nevnte G2, er forskjellen i opplevd batteritid langt større mellom Xperia Z1 og G2, enn den er mellom Nexus 5 og Z1. At et bittelite fåtall modeller utmerker seg på akkurat denne fronten, er foreløpig ikke grunn nok til å omtale batterikapasiteten her som dårlig. Den er gjennomsnittlig.

Den samme påstanden mener jeg også gjelder for kameraet - ikke dårlig, men noen pallplassering ville det ikke blitt.

Da står vi egentlig igjen med lagringsplassen som viktigste trekk - og selv her er det jo slik at mange klarer seg greit på 10-12 gigabyte (selv om jeg personlig IKKE gjør det).

Hyppige oppdateringer er kanskje ikke noe alle er opptatt av, men rotete menyer kan nok være noe flere enn de mest interesserte bryr seg om. Det handler også litt om sikkerhet, nye funksjoner som lanseres - som alle andre må vente på, og om tilgang på apper. Hvis en app krever en gitt ny Android-versjon, så er det her du kan bruke den med det samme.

Saken er at Nexus og vanilla Android nå ligger så nærme det du får fra de store produsentene, at overgangen mellom "spesielt interessert" og vanlig mobilbruker blir veldig glidende. Det er et landskap av avveininger som fremstår som gråtoner nå, der det før nærmest var sort hvitt.

Dette er også årsaken til at jeg forsøkte å være svært tydelig på at G2 kan være en betydelig bedre modell å velge, om man ikke ønsker de egenskapene en Nexus stiller med i dag. Og, årsaken til at det tok veldig lang tid å lande på en endelig karakter for denne telefonen. Nytt, og langt mer presist, karaktersystem er på vei - og hadde egentlig passet perfekt for denne telefonen, slik at vi kunne vist nyansene et hakk bedre. I stedet måtte det skje i teksten.

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis reflektert mer rundt dette enn jeg fikk inntrykk av, og jeg blir mer tilbøyelig mot din synsvinkel etter siste innlegg. Hadde dette vært i et land hvor play.google.com er tilgjengelig ville jeg aldri vært uenig i utgangspunktet, til det ville prisen vært såpass lav at den ville knust all konkurranse - mest smell for pengene med god margin (med forbehold om like priser på resterende produkter, selvfølgelig).

 

Takk for at du tar deg tid til å forsvare testen såpass godt.

Lenke til kommentar

Rå ytelse og få mangler.

Jeg synes at det blir en merkelig test når alt som blir skrevet om batteritiden står i siste avsnitt:

 

Den viktigste fordelen med LG G2 er den massive batteritiden, som for mange vil holde i nærmere to døgn

Så, hvordan er batteritiden på den telefonen? Jeg har en Nexus 4, og det jeg synes at den er dårligst på er batteritiden. Er faktisk det jeg savner mest, sånn utenom at også kameraet kunne vært en del bedre, og der ser det ut til at Nexus 5 er et godt skritt fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får Nexus 5 ila. uka, og gleder meg veldig, så det jeg har å si har egentlig fint lite med Nexus 5 å gjøre.

 

Nå må anmeldere slutte å være så kåte på toppkarakterer!

Hva er det med oss/anmeldere, at alle topp-telefoner får topp-karakter? N5 mangler (for det norske markedet som ikke har unlimited data feks) 32GB lagringsplass, den har et relativt lite batteri, og kameraet kunne vært bedre.

Det er mange som ikke trenger mer enn 16GB, det er mange som klarer seg med 16GB ved å gjøre kompromisser, også er det de som rett og slett egentlig *trenger* 32GB.

Når man kjøper en tlf i topp-sjiktet, da forventes det at alle baser er dekket.

Hva så med batteri? LG klarte fint å slenge inn et langt større batteri uten problem i samme størrelse, igjen, når vi snakker tlf i topp-sjiktet og med tilsvarende pris kan man ikke slenge 6'ere på noe som ikke er "perfekt".

Kameraet er egentlig bra, men fortjener det en 6'er? Jeg kan godt gi det en 6'er ut ifra hva jeg har sett, noen ville ike gjøre det, som jeg har sagt er dette en high end telefon, da er ikke nødvendigvis "noen synes det er bra nok" nok til en 6'er.

 

Dette har egentlig plaget meg mer på andre telefoner som slettes ikke har fortjent 6'ere. Blir dere betalt av Apple, Google, osv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får Nexus 5 ila. uka, og gleder meg veldig, så det jeg har å si har egentlig fint lite med Nexus 5 å gjøre.

 

Nå må anmeldere slutte å være så kåte på toppkarakterer!

Hva er det med oss/anmeldere, at alle topp-telefoner får topp-karakter? N5 mangler (for det norske markedet som ikke har unlimited data feks) 32GB lagringsplass, den har et relativt lite batteri, og kameraet kunne vært bedre.

Det er mange som ikke trenger mer enn 16GB, det er mange som klarer seg med 16GB ved å gjøre kompromisser, også er det de som rett og slett egentlig *trenger* 32GB.

Når man kjøper en tlf i topp-sjiktet, da forventes det at alle baser er dekket.

Hva så med batteri? LG klarte fint å slenge inn et langt større batteri uten problem i samme størrelse, igjen, når vi snakker tlf i topp-sjiktet og med tilsvarende pris kan man ikke slenge 6'ere på noe som ikke er "perfekt".

Kameraet er egentlig bra, men fortjener det en 6'er? Jeg kan godt gi det en 6'er ut ifra hva jeg har sett, noen ville ike gjøre det, som jeg har sagt er dette en high end telefon, da er ikke nødvendigvis "noen synes det er bra nok" nok til en 6'er.

 

Dette har egentlig plaget meg mer på andre telefoner som slettes ikke har fortjent 6'ere. Blir dere betalt av Apple, Google, osv?

Jeg er veldig enig i betenkelighetene her og kan ikke se at Nexus 5 fortjener en 6-er.

 

Sikkert en kjempemobil, men vanskelig å se at den fortjener en 6-er.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Jeg synes at telefonen er meget bra, det beste Android-opplevelsen jeg har hatt på en telefon. Den er veldig rask og lagger aldri. Noe jeg opplever på alle andre Android-telefoner er hakk i scrolling og animasjon overalt, t.o.m. på HTC One. På denne telefonen opplever jeg det bare på noen få apps, like mye som på en iPhone.

For meg synes at det er denne telefonen som viser virkelig hvor responsiv Android kan være i forhold til iPhone. Når det gjelder kritikk på underholdnings-apper og kamera fra andre, kan man installere tredjepartsprogrammer som vil løse det meste av disse tingene. Jeg spiller av stort sett bare FLAC og ALAC filer sammen men filmer med flere lydspor, og til dette bruker jeg Poweramp og MX Player som fungerer meget godt på telefonen.

 

Det er litt lite lagringsplass men hvis man bruker en OTG kabel og har noen USB minnepenner så kan man lagre musikk, film andre ting som tar mye plass på disse og overføre filene til telefonen når man vil spille de av (noe som ikke er mulig på en iPhone)

Innsynsvinkelen er litt svak men det legger jeg mer eller mindre ikke til. Det eneste jeg synes var dårlig var høytaleren. Den er serdeles dårlig, nesten som en mobiltelefonhøytaler fra ti år tilbake.

 

I forhold til de tingene som er listet opp som negativt her så burde de gitt den terningkast fem (telefoner med mer bagatellmessig trekk har fått terningkast fem av amobil.no).

 

Men generelt vil jeg gi den seks på terningen, tross for den dårlige høytaleren.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt nexus 16 gb fra elkjøp på Black Friday. Den skulle sendes 04.12.2013, men nå er dati satt til 09.12.2013. Så mens jeg venter, begynner jeg jo selvsagt å lure på om jeg har valgt riktig mobil.

 

Til dere som har denne

 

- er 16 gb tilstrekkelig til f eks 2 - 3 bankapper, wordfeud, gule sider, drop box, posten , og en del andre "hverdags" apper (ikke spill, det bryr jeg meg ikke om)

 

- bilder er jeg veldig lite flink til å ta, og har alltid hatt automatisk opplasting til drop box

 

- hva med sms - er det slik at når hang out og sms er linket sammen, så lagres sms i google + og ikke på mobilen ?

 

Jeg er ikke så veldig teknisk flink, og 16 gb sier meg i grunnen veldig lite. Det som sier meg noe, er at de fleste andre mobiler kommer med støtte for minnekort, og så begynner jeg jo selvsagt å tenke og lure på om jeg har valgt riktig.....

 

Please svar, for muligheten til å avbestille før utsendelse er jo altså til stede....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

16Gb holder til vanlig bruk. Problemet oppstår om en har usedvanlig mange app'er (2-300+) eller skal ha med filmer/musikk på tur hvor det ikke er nett.

 

Uansett så kan en jo kjøpe mandreeva;

M3_on_Nexus7-1200x960.jpg

(Nexus 5 gir strøm til MicroUSB i motsetning til Nexus 4)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt nexus 16 gb fra elkjøp på Black Friday. Den skulle sendes 04.12.2013, men nå er dati satt til 09.12.2013. Så mens jeg venter, begynner jeg jo selvsagt å lure på om jeg har valgt riktig mobil.

 

Til dere som har denne

 

- er 16 gb tilstrekkelig til f eks 2 - 3 bankapper, wordfeud, gule sider, drop box, posten , og en del andre "hverdags" apper (ikke spill, det bryr jeg meg ikke om)

 

- bilder er jeg veldig lite flink til å ta, og har alltid hatt automatisk opplasting til drop box

 

- hva med sms - er det slik at når hang out og sms er linket sammen, så lagres sms i google + og ikke på mobilen ?

 

Jeg er ikke så veldig teknisk flink, og 16 gb sier meg i grunnen veldig lite. Det som sier meg noe, er at de fleste andre mobiler kommer med støtte for minnekort, og så begynner jeg jo selvsagt å tenke og lure på om jeg har valgt riktig.....

 

Please svar, for muligheten til å avbestille før utsendelse er jo altså til stede....

 

Når du skrur på mobilen for første gang, så vil du ha om lag 12-13GB med lagring tilgjengelig. De resterende 3-4GB'ene blir brukt til operativsystemet. Selv så er jeg ikke så veldig frempå med å ta mobilbilder, så det blir jo ikke å ta opp plass. I forhold til de typene apper du har planer om å installere, så er det rikelig med plass. Hos meg påstår den at jeg ligger på om lag 60-70 installerte apper fra Play Store, derav Spotify. Der har jeg lastet ned ca 150 sanger på høyeste kvalitet, noe som tar 1.7GB.

 

Litt mye info akkurat der, men kort oppsumert så har du 12-13GB til rådighet med en gang, og har mer en rikelig med plass om du har et "moderat" forbruk.

 

I forhold til Hangouts, så er det ikke slik at SMSer blir lagret i G+, av det jeg har funnet ut.

 

Om du bruker selve Hangouts-funksjonen, da vil det synkroniseres med G+. Om Hangouts-funksjonen ikke sier deg noe, så er det nok ikke noe du bruker til vanlig ;)

 

Lagringseksempler:

Et standard 8MP stillbilde - 5MB = 0.005GB

Angry Birds - ca. 27MB = 0.027GB

10 spors CD-plate i MP3-format - ca 75MB = 0.075GB

 

Da kan du altså (rent teoretisk sett) enten lagre 2400 bilder, installere 440 kopier av Angry Birds, eller ha 160 CDer på mobilen.

 

 

Så til den endelige konklusjonen... (innleggene mine blir bare lengre å lengre)

Jeg tror du kommer til å bli svært fornøyd med mobilen. De jeg vet av som har kjøpt den, angrer ikke på dét. Jeg tror 16GB kommer til å bli mer enn nok for deg. Det er en god mobil, med gode funksjoner tilpasset dagens standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...