Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Umulig å brue restore fra backup


Anbefalte innlegg

Jeg klonet w7 over på ssd i min søsters Asus X54H pc. Den virket fint i flere dager men plutselig ble det sort skjerm og manglende boot media. Jeg kjørte en Linux live session og fant at ssden er helt tom ?!

 

Det var ikke mulig å reparere fra backup disk da det ikke fantes noen w7 og reparere. Jeg lånte derfor en w7 disk av samme versjon og innstallerte på nytt.

Det er fremdeles ikke mulig å reparere da w7 ikke kan lese fra sikkerhetskopi disken, men ønsker å formatere den pga ukjent filsystem. Filsystemet er NTFS.

 

Ingen usb drivere eller nettverksdrivere innstalleres ved å kjøre w7 innstallasjonen. Derfor innstallerte jeg linux og alt virker perfekt.

 

Min søster har derimot behov for data på sikkerhetskopien som ikke kan leses.

 

Hva prøver jeg nå?

Endret av rillto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formatere pga ukjent fil system? FAT er vel ikke skadet? Da burde innhold vises som RAW. Kan du legge ut et bilde av den/de diskene du har problemer med?

W7 sier disken er RAW. Linux og Mac leser disken som NTFS men gir ikke tilgang til filene da disse er låst til brukeren på den orginale pcen.

 

Etter kloning brukte jeg den orginale disken som sikkerhetskopi så det er den som er problemet.

Lenke til kommentar

Sikkerhetskopien er på den orginale disken så det finnes ikke noe operativsystem på den. Jeg har nå flyttet innholdet over på en 3. disk ved hjelp av linux maskinen og innstallert ny w7 på problem pcen. Da kan jeg kjøre restore og velge riktig sikkerhetskopi. Alle mappene gjennopprettes slik de var, men de er tomme :(

 

Ingen bilder, musikk eller regnskapspapirer viser. Derimot viser word dokumenter og skannede bilder.

Men de viktigste tingene uteblir .

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Nå er det problemer med den nye innstallasjonen også. Midt under skriving til eksterne disker kommer det i/u error og kode 0x80070057 . Under backup kommer det plutselig melding om at windows ikke finner disken den holder på å skrive til.

 

Har vært på Asus sine sider og lastet ned de siste driverne uten at det hjelper. Stor sannsynlighet for at disk kontrolleren på hovedkortet lager krøll. Får sende driten i retur :(

 

Jeg har tatt vare på vhd filen fra den orginale backupen men den er skadet og kan ikke brukes i w7 . Noen som vet hvordan den kan åpnes i linux eller på mac?

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Av det du beskriver lurer jeg på følgende:

-Du har klonet original disk til en ssd disk.
a) Var den SSD stor nok for å ta alle data fra den du klonet fra?
b)Utførte du sikkerhets kopi etter kloning? eller før kloning?
c)Var disken med den sikkerhetskopi partitionert i en gpt partisjon skjema?
d)hvilken størrelse har den sikkerhetskopi?

 

*hvilken størrelse har den vhd filen? om du har en av dem i backup folder?

Ellers du må prøve med en recovery for files program på den gamle og se om du får noe av de filene du mangler.

 

Når det gjelder vhd files, du kan attach dem i diskbehandling for så å lese alt du finner i den.

Also

Computer management ----- Disk management----høyreklikk på det og velg Attach vhd

Lenke til kommentar

Den ssden det ble klonet til var 115 gb harddisken 500 gb. Kloneprogrammet tar hensyn til dette og justerer størrelsen på partisjonene. Sikkerhetskopien ble laget etterpå på den gamle disken som ble til overs da min søster aldri har hatt sikkerhetskopi før.

Størrelsen på sikkerhetskopien er riktig i forhold til det som var på pcen både før og etter kloningen ca 45 gb.

 

Nå har jeg ny innstallasjon men pcen er like ustabil for det. Det er ikke mulig å kjøre sikkerhetskopiering av den nye windows innstallasjonen og ved overføring av store mengder data ( over 200 Mb ) så kommer det melding om at windows ikke finner disken halveis i overføringen..

 

Memtest sier at minne er ok så da må det være disk kontrolleren på kortet som feiler.

Når W7 ble innstallert fant ikke innstallasjonsprogrammet noen disk så jeg måtte gå til Asus og laste ned driver og legge inn manuelt.

 

Vhd filen kan ikke åpnes i w7 da den er skadet, så nei det går ikke å legge den til som disk!

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Skadet og korrupte filer er mareritt.

For å bekrefte eller avkrefte kloningen og hva den foretok, kan du være så snill å ta bilde fra din disk management. Vi trenger å forstå fra hvor skaden startet.

 

At Windows kan ikke utføre sikkerhetskopiering og ikke klarer overføring av filer osv er dog alvorlig.

Hvor lenge har maskinen med den gamle disk fungert uten problemer, husker du?

Lenke til kommentar

Det var problemer med den gamle disken i også. Det var derfor den ble forsøkt byttet ut. Smart test viser grønt lys og disk ok når den testes i Linux pc.

 

Korrupte filer og programmer som slutter å virke har vært et stadig større problem det siste året.

 

Har levert pcen tilbake til Expert med blank orginal disk så noe bilder blir ikke mulig.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...