Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk skriftlig eksamen privatist-2013


Anbefalte innlegg

JEg brukte en del kilder av wikipedia osv siden jeg skrev opg 2B.Får man problemer hvis man har lagt ved kilder til slutt? Sjekker de gjennom alle kildene for å se om det stemmer, skrev noen tulle kilder for å virke overbevisende. Håper på en 5er men regner med en 4er

I følge min lærer, så sjekker de faktisk kildene. Det kan trekke ned om de ikke når stoffet de leter etter, f.eks. ved at kildene har en skrivefeil. Å legge til kilder er nødvendig så lenge du bruker sitater eller tar noe direkte fra en nettside eller omformulerer noe enkelt, men som er lett å ta som plagiat om du ikke legger kildene ved.

 

Jeg ville ikke tenkt altfor mye på dette, det vil nok ikke trekke noe spesielt ned om de faktisk sjekker, men det er definitivt ikke et pluss i boka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg går på privatist skole, min lærer er fra USA og har Master i Engelsk fra USA.

Hun har nevt utallige ganger hvordan det er nesten umulig å få 6'r i Engelsk.

Hvor hun har snakket om tidligere forsøk hvor "et par hundre?" VGS Engelsk lærere prøvde seg på privatist eksamen. Hvor det var kun en handfull av dem som nådde 6'rn. Hun mener også at hun selv må virkelig for å ta for å nå sekseren. Altså hun mener 6=5, 5=4, 4=3 osv. Hvor riktig dette er, vet jeg ikke.

Åhja. Jeg går også på privatistskole, min lærer er "briter". Han er ganske streng og er sensor selv på eksamener. Han sa også at norske sensorer er vanskelige når de skla gi en sekser, men de lar fort en stryk karakter bli en 2-3. Han ga meg sekser på noen innleveringer og mente at jeg kan klare det. Men så er jo noen sensorer litt vanskelige med sekseren. De må virkelig bli overbevist :S tullete system alt sammen. Huff!

Lenke til kommentar

JEg brukte en del kilder av wikipedia osv siden jeg skrev opg 2B.Får man problemer hvis man har lagt ved kilder til slutt? Sjekker de gjennom alle kildene for å se om det stemmer, skrev noen tulle kilder for å virke overbevisende. Håper på en 5er men regner med en 4er

Ja, de sjekker. Mener å huske at jeg leste noe sted på udir at hvis man fører på kilder som man ikke bruker, så er ikke det særlig bra. Men om du har skrevet bra, så legger de nok ikke så mye i det med kildene! Helhetsinntrykket teller til slutt =)

Lenke til kommentar

De retter mange hundre personer, håper de ikke er så nøye med kilder. Irriterer meg at jeg ikke tok med alle kildene, hadde glemt å føre på alle grunnen dårlig tid. Litt tragisk at karakter skalaen skal være så høyt med tanke på det er vg1 engelsk vi skriver. HVa Satser/tror dere på å få?

Ja, det får vi håpe=) Tiden er en mangel vare når man må skrive ørten sider for hånd. Fikk krampe til slutt! Har en fetter som tok eksamen i Akershus og skrev på pcen, så rettferdigheten seirer -.-´ Tja, læreren min mente at de kan forvente mye i Engelsk fordi det ikke er et fremmedspråk for oss. Vi har jo hatt det siden 1 klasse?. Ikke tenk på det med kildene! Noen kilder er bedre enn ingen. Jeg hadde bare 3 kilder, en av dem var bookleten. Jeg satset jo på en sekser, men det ser jo ikke lyst ut da.

Lenke til kommentar

Skrev ca 250 ord på kortsvar oppgaven. I norsken så er det ca 250 ord så regnet med at de forventet det samme i engelsks. Eller blir det for kort?

Tja, jeg tror det er greit! Jeg valgte den oppgaven om headlines, så det ble fort mange avsnitt og greier. Læreren min mente kort og rett på sak er best for oppgave 1!

Lenke til kommentar

Hvordan greier dere å skrive så sabla mye?

Gjennomtenkte, dype, presise og formelle settinger greier jeg ikke å skrive på sparket.

Jeg tenker over hva jeg vil få frem i de neste linjene eller to. Skriver settingen på et par forskjellig måter og velger tilslutt hvilken som virker best.

 

Skulle jeg skrevet 5-6 sider på Task 2, eller 2,5 sider på Task 1 ville forskjellen være dramatisk.

F.esk:
5-6 sider: I think that people do not know how much it helps to be good to other people in daily life.

2,5 sider: People in today's society underestimate the effectiveness of showing even the smallest of positive gestures and comments to others.

Lenke til kommentar

Hvordan greier dere å skrive så sabla mye?

Gjennomtenkte, dype, presise og formelle settinger greier jeg ikke å skrive på sparket.

Jeg tenker over hva jeg vil få frem i de neste linjene eller to. Skriver settingen på et par forskjellig måter og velger tilslutt hvilken som virker best.

 

Skulle jeg skrevet 5-6 sider på Task 2, eller 2,5 sider på Task 1 ville forskjellen være dramatisk.

F.esk:

5-6 sider: I think that people do not know how much it helps to be good to other people in daily life.

2,5 sider: People in today's society underestimate the effectiveness of showing even the smallest of positive gestures and comments to others.

Tjaa, om det er 5-6 sider med bare repetisjon, så teller jo det negativt. Skrev du få sider med mye bra innhold så kan du fort få bedre enn de som skrev mye! Jeg vet helt ærlig ikke hvordan det funker. Læreren min er sensor til vanlig og han har vist oss eksamensbesvarelser han strøk og som han ga 5 på, men jeg fant aldri noe konkret som skilte 4,5 og 6. Jeg vet at i hvert fall i norsk så har en sensor f.eks gitt en elev 3, og etter at kandidaten har klaget på karakteren så gir den nye sensuren den samme kandidaten 5. Rare greier. Er veldig usikker selv! Føler på 3ern selv. Sensuren faller vel i januar. Mener å ha lest at de har fellesensur 4-5 januar og karakterene pleier å bli lagt ut dagen etter=)

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Tjaa, om det er 5-6 sider med bare repetisjon, så teller jo det negativt. Skrev du få sider med mye bra innhold så kan du fort få bedre enn de som skrev mye! Jeg vet helt ærlig ikke hvordan det funker. Læreren min er sensor til vanlig og han har vist oss eksamensbesvarelser han strøk og som han ga 5 på, men jeg fant aldri noe konkret som skilte 4,5 og 6. Jeg vet at i hvert fall i norsk så har en sensor f.eks gitt en elev 3, og etter at kandidaten har klaget på karakteren så gir den nye sensuren den samme kandidaten 5. Rare greier. Er veldig usikker selv! Føler på 3ern selv. Sensuren faller vel i januar. Mener å ha lest at de har fellesensur 4-5 januar og karakterene pleier å bli lagt ut dagen etter=)

Enig i hva du sier, det er jo en stor forskjell på 3 sider som jeg vil beskrive som vel formulert, og 6 sider som er dårlig formulert. Evt. det med gjentagelse. Hva jeg egentlig tenkte mere på, var hvordan dere greier å skrive 5-7 sider med godt formulert, formelle settinger på 5timer?

 

Har selv hatt "eksamens oppgave" hver uke i Engelsk, hvor oppgavene skal være forholdsvis like som mulige "Long Answer" oppgaver på den evt. eksamen. Læreren retter med hensikt at det skulle vært eksamen. Jeg har aldri skrevet over 2xA4 sider, (Times New Roman, size:11), og har som regel alltid fått karakter 4-5, med visse unntak.

 

Jeg hadde også prøve eksamen for rundt en mnd tilbake, og fikk skjeft fordi jeg fylte ut en hel side på "Short Answer" biten. Jeg ente opp med å gjøre det samme denne gangen, men ble mange linjehopp pga. det var skrevet som en E-mail.

 

Jeg føler selv det ble en 4, med flaks så kanskje 5.

Men så kom jeg på det læreren min sa ang. Engelsk skriftlig karakter, så frykter da det ble en 3.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Kom på at jeg glemte å skrive TITEL og bruke Mellomrom når det gjadt første del. Stresset tok over. Tror dere at man trekkes mye for å ha glemt å skrive titel og det å ikke ha skrevet som en EMAIL. Jeg skrev vanlig men glemte mellomrom når jeg skrev om vær punkt. Gjorde det samme tabben på norsken når det gjaldt kortsvar oppgaven.

Lenke til kommentar

Kom på at jeg glemte å skrive TITEL og bruke Mellomrom når det gjadt første del. Stresset tok over. Tror dere at man trekkes mye for å ha glemt å skrive titel og det å ikke ha skrevet som en EMAIL. Jeg skrev vanlig men glemte mellomrom når jeg skrev om vær punkt. Gjorde det samme tabben på norsken når det gjaldt kortsvar oppgaven.

Å glemme å skrive tittel på en eksamensbesvarelse er noe av det verste du kan gjøre noen gang. Tittelen er et must, og det trekkes svært mye på at eleven har glemt en av de viktigste komponentene i en tekst. Når det kommer til sjangertrekk vil det nok være noen trekk her også, men dog ikke like store som tittelen (med mindre du skrev e-mailen som en satire eller artikkel).

Lenke til kommentar

Å glemme å skrive tittel på en eksamensbesvarelse er noe av det verste du kan gjøre noen gang. Tittelen er et must, og det trekkes svært mye på at eleven har glemt en av de viktigste komponentene i en tekst. Når det kommer til sjangertrekk vil det nok være noen trekk her også, men dog ikke like store som tittelen (med mindre du skrev e-mailen som en satire eller artikkel).

 

Det var ikke krav om Tittel på emailen, men det var på langsvarsoppgaven. Ryker 5ern av den grunn? Selv om jeg skrev bra?

Lenke til kommentar

 

Det var ikke krav om Tittel på emailen, men det var på langsvarsoppgaven. Ryker 5ern av den grunn? Selv om jeg skrev bra?

Han mente ikke at det var krav på tittel e-mail, men at det er negativt å ikke følge sjanger.

Nå er det jeg 1000 måter å skrive en e-mail. Men de følger jo som regel en hvis mal.

 

Hvor viktig tittel er kan jeg ikke si, men det burde vel stå noe om det i kompetanse kravene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...