Gå til innhold

[Løst] Ha på mobilnett 24/7 - Påvirker det batterilevetiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er ja, den bruker mer strøm når WiFi og mobildata er slått på. Årsaken er at når WiFi står på vil den hele tiden søke etter trådløse nettverk, kobler den seg til vil den gjøre det samme som mobildata, bruke ressurser på b.la oppdatere applikasjoner som Facebook etc.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Mobilen bruker mer strøm med 3G/4G skrudd på ja, men hvis du lader mobilen hver kveld uansett, så vil ikke det være noe problem. Du vil fint komme deg gjennom en dag med det på. Går iallefall fint med min HTC One :)

Såfremt du ikke synkroniserer en hel drøss med kontoer etc. det vil redusere batteritiden ytterligere.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det koster smått noe ekstra med å ha på mobilnett. (husk det kan jo ikke helt sammenlignes mot WiFi, da den uansett vil søke etter mobilnett med mindre du skrur på flymodus)

 

Men igjen, det gjør også alt på telefonen. Jo mindre du har oppe, og mindre du kjører eller bruker den, jo lengre holder batteriet. Men når du nå skrur av WiFi og mobilnett og apper som trekker strøm, ikke ønsker at apper skal oppdatere seg/hente ned informasjon, vel da sitter du til slutt ikke med en smarttelefon.

 

Har du en vanlig telefon så holder de fint i en uke eller to. Mens en smarttelefon holder i et par dager med samme bruken. Dette er fordi de er laget for å kunne bruke en del strømkrevende programmer, og når du ikke gjør dette, så vil de uansett trekke masse strøm på å gjøre ingenting. (jo kraftigere prosessor, jo vanskeligere er det å forhindre den i å trekke mye strøm)

 

Og motsatt, en vanlig telefon ville slukt gjennom hele batteriet på null komme niks på tyngre smart-telefon oppgavene, mens smart-telefonen kun mister litt da den uansett er laget for dette.

 

Kort sagt: Når du skrur av alle disse tingene som smarttelefonen er laget for å håndtere, ja så mister også smartelefonen sin hovedfunksjon som bla. er å være tilkoblet internett. Og det er når hele telefonen nesten er deaktivert at du EGENTLIG kaster bort batteritid. (for smarttelefonen vil ikke slutte å sluke strøm, kun begrense det bittelitt)

 

Personlig så har jeg på mobildata til en hver tid, og kjører bla. programvare som aktiverer WiFi når jeg er innenfor sonene som jeg faktisk har WiFi-tilgang. (altså hjemme eller på jobb) Ikke fordi jeg er så opptatt av å presse ut bittelitt mer av batteriet, men fordi jeg ikke liker at den prøver å koble seg opp til alt av gratisnett, og da kanskje noen med mindre edle hensikter.

 

Og kjører generelt sett det som er på telefonen uten å tenke så mye over det. Men hvis det er et enkelt program som trekker så mye strøm at det påvirker hele systemet, ja så kan det være greit å skru av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...