Gå til innhold

Hvordan måle at alle LED lyser?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Skal lage et modellert lyskryss med 6x3 lysdioder.

Jeg har 8 tilgjengelige analoge innganger på mikrokontroller (og noen få digitale innganger).

 

Jeg ønsker å lage en krets som gjør at dersom en av lysdiodene slutter å fungere (brudd i kretsen) så skal mikrokontrolleren kunne lese av dette, og sette alle trafikklysene i "Blink orange"-modus.

 

Så er det store spørsmålet: hvordan lager jeg en slik krets?

Hver diode er koplet til en digital utgang (5V) i serie med en 220ohm resistor. Spenningen fra diode til jord er målt til 2V når den lyser.

 

Jeg ønsker å benytte så få (analoge) innganger som mulig.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et eksempel på en ren "digital" løsning.

 

La oss anta diodene ryker til åpen krets (i motsetning til at de kortslutter)

 

Fra oversiden av hver diode kobler du en komparator som gir ut 1 om spenningen er under f.eks 3 V. Da er gir denne 1 når dioden er på, 1 når dioden er av og 0 når dioden er ødelagt (åpen krets, 5V inn på komparator). Du trenger da 18 komparatorer (en for hver diode), utgangene fra komparatorene kobler du til en line encoder. Du kan bruke 2 stk. 10 til 4 encodere. Du trenger da 8 digitale innganger for å kunne lese av resultatet. (du kan selvfølgelig bruke analoge inngang istedenfor).

 

Passende linjeenkoder. (denne er aktiv lav (0), derfor komparatorer som gir 1 (høy) når alt er ok).

http://www.digikey.com/product-detail/en/CD74HCT147E/296-9252-5-ND/386073

 

Da vil du kunne vite eksakt hvilken diode som er ødelagt.

 

Trenger du ikke vite hvilken diode som er ødelagt kan du koble utgangen fra de 18 komparatorene til en stor "and" port. Eventuelt ha en ingang for hvert trafikklys så vet du hvor feilen ligger.

 

Edit: Om du finner logikk som oppfatter 2V som lav og 5V som høy kan du klare deg uten komparatorene. Dette kan du eventuelt teste. Muligens kan dette også løses med en høyomig spenningsdeler mellom oversiden av dioden og input til logikk.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Takker.

 

Men... hvis jeg da napper ut en LED for å simulere et brudd. Vil jeg ikke da stå igjen med udefinert verdi på oversiden av dioden? Det er jo ikke noe som er koplet mot jord da. Hvordan vil det fungere sammen med en comparator?

 

På oversiden av dioden er det da den verdien som utgangsporten til mikrokontrollere har.

 

---|

uC |

| -------

|---| R |---------Diode-------|

---| ------- | |

| |

Til komp -----

GND

 

Tar du bort dioden blir kretsen slik:

 

---|

uC |

| -------

|---| R |--------- Til Komp

---| -------

Lenke til kommentar

Komparator kan være en op-amp med en referansespenning på + porten på den, sant?

 

Også kopler man oversiden av dioden til minus på op-ampen. Poenget mitt er... Er det ikke litt uheldig at det ikke er noe konkret spenning på minus på op-ampen? Eller går det fint?

 

Edit: testa det litt ut nå. Forsto hva du mente.

 

Takk for hjelpen :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...