Gå til innhold

Stille maskin til indiespill og video


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal for første gang på ti år bygge noe selv, og er litt i villrede. Kan data og har bygget utallige maskiner, men ikke på lenge, så specs er gresk for meg nå ;)

 

 

Maskinen skal brukes til:

 

* XBMC (mot NAS, så plass ikke viktig)

* Steam

 

...og det er det. Jeg skal ha en PS4 til AAA-spillene, så her er det kun snakk om småspill med enklere grafikk, men den må kunne kjøre dem.

 

Andre krav:

 

* Stille, skal stå i stereobenk

* Støtte trådløs kontroller (bluetooth?)

* Kjøre win8

* Pen og liten

* Til en viss grad oppgraderbar

* HDMI

 

Maskina skal som sagt stå i stereobenk og være koblet til en tv, ikke en skjerm.

 

Noen som har tips til hva som kan funke? Pris ikke kritisk, men gidder ikke overdrive heller. Klarer jeg meg med integrert grafikk?

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du snakker om XBMC tenker du på linux verianten eller tenker du å kun basere deg på windows?

 

HDMI har vel de fleste hovedkort og skjermkort i dag, så det er ikke noe problem.

Ellers har vi jo AMD FM2 A-Series A10-6700 eller lillebroren A10-6700T

og en XFX Radeon R7 250 1GB GDDR5 low profile.

 

Skal du vurdere intel oppsett, se på i7-3770T.

 

Verken intel i5 4570T eller intel i5-4570R finnes på lager, sistnevnte om du vil spille på intel skjermkort da Iris Pro sies å være blandt de beste intel skjermkortene per dags dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du snakker om XBMC tenker du på linux verianten eller tenker du å kun basere deg på windows?

 

HDMI har vel de fleste hovedkort og skjermkort i dag, så det er ikke noe problem.

Ellers har vi jo AMD FM2 A-Series A10-6700 eller lillebroren A10-6700T

og en XFX Radeon R7 250 1GB GDDR5 low profile.

 

Skal du vurdere intel oppsett, se på i7-3770T.

 

Verken intel i5 4570T eller intel i5-4570R finnes på lager, sistnevnte om du vil spille på intel skjermkort da Iris Pro sies å være blandt de beste intel skjermkortene per dags dato.

 

Blir vel fort Windows tenker jeg, siden jeg skal kjøre Steam også (og faktisk ha tilgang til spill). Bruker Raspberry Pi med OpenELEC i dag, men det blir litt pinglete. Skal ha en PS4 til de store spillene.

Lenke til kommentar

Som du sikkert har lagt merke til inkluderer mitt oppsett OS, tastatur, Blu-Ray og XBOX-kontroller. Du kan kutte kostnader hvis det er noe av dette du ikke trenger. I tillegg holder 4GB RAM. Skjermkortet er også litt "overkill", men det er støysvakt og drar eldre spill fint på full HD. Kjører selv DIRT 3 og NFS med XBOX-kontroller på min HTPC med samme skjermkort. Hvis du er litt mer spesifikk på hvilke spill du vil kjøre, så kan du lett finne et rimeligere skjermkort.

 

Edit:

Radeon HD 7750 er det laveste kortet som støtter 4K oppløsning og har GDDR5 minne, så egentlig vil jeg nok anbefale at du beholder det.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha optisk drev? Trenger du OS? Er 4K TV noe du tenker på? Hva mener du med trådløs kontroller?

 

Trenger ikke optisk nei, og har allerede Win-lisens. Tviler på om 4k blir aktuelt med det første, og med trådløs kontroller mener jeg ca. akkurat den du sa (med oppgradering til Steam-kontroller når den kommer).

 

Ser ut til at forslaget ditt (eller en i3/i5 med HD4600 og mulighet for skjermkort senere) bør holde for meg, takk for hjelp. Ikke lett for en stakkars selvbygger fra nittitallet å orientere seg i alle de nye modellbetegnelsene.

 

Her er mitt originale forslag, ser ut til at det gjør jobben:

 

L35GYLV.png

 

Akkurat nå spiller jeg forresten Rogue Legacy :)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Ditt oppsett ser fint ut. Jeg ville ha valgt det samme kabinettet selv dersom optisk drev ikke er et behov. Dersom du likevel skal ha dedikert skjermkort, så ville jeg ha kjøpt G3220 og spart noen kroner. Lykke til!

 

Edit:

Ved ettertanke: Når jeg går ut i fra prisene på Dustin home, så koster G3220 + Shappire Radeon HD 7750 1 GB bare kr 99 mer enn Core i3 4130. Kjøp G3220 og skjermkort med en gang. Det eneste naturlige valg over dette er om du vil gå for Core i5, men den kraften har du ikke behov for pr i dag.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...