Gå til innhold

Selging av Bitcoins?


Airship

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en liten tid siden diskuterte jeg bitcoins med en venn av meg som ikke følger så veldig mye med på nyheter o.l.

 

Etter at jeg fortalte hvordan verdien på bitcoins steg kraftig etter at det ble introdusert, fortalte han meg at han faktisk hadde 4.6 bitcoins liggende (en venn av han hadde fått han til å mine når bitcoins var nytt), som etter dagens kurs visstnok er verdt ca. 12000 kr?

 

Hva kan han gjøre med disse bitcoinene? Er det mulig å selge de, eller må han ha større kvantiteter tilgjengelig? Hvis det er mulig å selge, hvordan går han frem for å eventuelt selge de?

 

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

For en liten tid siden diskuterte jeg bitcoins med en venn av meg som ikke følger så veldig mye med på nyheter o.l.

 

Etter at jeg fortalte hvordan verdien på bitcoins steg kraftig etter at det ble introdusert, fortalte han meg at han faktisk hadde 4.6 bitcoins liggende (en venn av han hadde fått han til å mine når bitcoins var nytt), som etter dagens kurs visstnok er verdt ca. 12000 kr?

 

Hva kan han gjøre med disse bitcoinene? Er det mulig å selge de, eller må han ha større kvantiteter tilgjengelig? Hvis det er mulig å selge, hvordan går han frem for å eventuelt selge de?

 

Takker på forhånd for svar

Hadde jeg vært deg/dere hadde jeg ventet, de ligger i dag på ca 4.000 kroner per coin men det vil mest sansynlig stige så jeg hadde ventet med mindre han trenger penger akk nå men igjen så er det snakk om at det skal begynne og beskattes snart så ta en titt på det først

Lenke til kommentar

Har alltid skullet beskattes - trengs ikke noen nye regler for det. Gevinst skal nemlig beskattes om det ikke i lov eller forskrifts form er gjort unntak. Så har man gevinst på salg av bitcoins så skal den beskattes - noe som har vært regelen fra første bitcoins.

 

Praktisk sett vil slik beskatning kun kunne skje når bitcoins blir vekslet til "normal" valuta og overføres til konto her i Norge.

Lenke til kommentar

To gode (jeg har nylig brukt begge) er justcoin.com og bitmynt.no. Begge er norske og opererer med norske bankoverføringer, så man får pengene fort og knirkefritt.

 

Den kjappeste å komme i gang med er bitmynt.no (pga. at justcoin krever at man først sender dem en slant for å verifisere seg). Det er i praksis en kar på IRC som ber deg om navn og kontonummer, også får du en adresse å sende bitcoins til. Det har fungert fint for meg, og det virker som om han har holdt på en stund, så det fremstår som rimelig trygt (og man kan jo selge litt i bolker slik at man ser at man får pengene etter hvert også).

Lenke til kommentar

Det tar gjerne under et døgn fra man selger til man har pengene på konto via bitmynt.no, mens på mtgox er ventetiden på godt over en måned på annet enn småbeløp via SEPA-overføringer, mens de som er utenfor SEPA og Japan tilsynelatende ikke får penger ut av mtgox i det heletatt (diskusjon om problemene med dette her).

 

I tillegg så må man sende inn ID og dokumentasjon på bostedsadresse til f.eks. mtgox eller bitstamp, mens man slipper dette på både bitmynt.no og justcoin.com. Så i dagens situasjon så ser jeg kun ulemper meg mtgox i forhold til de to norske alternativene jeg har nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...