Gå til innhold

Test: Olympus OM-D E-M1


Anbefalte innlegg

Det er greit at du føler at det er en meget viktig funksjon; men det er faktisk slik at det er veldig mange av oss som ikke føler at vi trenger den funksjonen. Hadde jeg vært interessert i fuglefotografi eller enkelte idretter, så hadde jeg vært interessert; men har ikke behov for det ved fotgrafering av barn, kjøretøyer og andre ting som flytter på seg.

Vel, det er svært mange som mener noe annet - se bare på f.eks suksessen canon har hatt med 7D. Og det er et 4 år gammel kamera som fremdeles selger godt.

 

Som jeg skrev tidligere: God følgefokus og god skuddtakt - det er bare fantasien som setter begrensningene for kreativ bruk.

 

Men nok om dette (en diskusjon om gamle kamera vs nye gidder jeg ikke dra meg inn i, jeg har tross alt hatt en haug med kamera gjennom 50 år, så jeg vet selv hva som er forskjellene).

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er svært mange som mener noe annet - se bare på f.eks suksessen canon har hatt med 7D. Og det er et 4 år gammel kamera som fremdeles selger godt.

 

Som jeg skrev tidligere: God følgefokus og god skuddtakt - det er bare fantasien som setter begrensningene for kreativ bruk.

 

Som jeg også skev i testen er jeg enig i at på følgefokus er ikke E-M1 like bra som speileflekser med de beste AF-systemene, men du får det til å høres ut som E-M1 (og andre speilløse) er nærmest ubrukelig til action og det er langt fra tilfelle. E-M1 klarer mange motiv helt fint, kanskje (sannsynligivis) med dårligere treffprosent på vanskelige motiver. Men E-M1 har også sterkere sider enn for eksempel 7D og 70D som større bufferkapasitet og raskere bildefrekvens, bedre værtetting, er garantert til lavere temperaturer, har større (elektronisk) søker og nyere sensor enn 7D. Totalt sett synes jeg E-M1 er veldig konkurransedyktig med kameraer i 7D-klassen, men med litt forskjellige sterke og svake sider.

Lenke til kommentar

Olympus E-M1virker som ett solid kamera. Men jaggu begynner m43 å bli stort og dyrt det også for en som ikke har fulgt med siste året. :)

Når jeg regnet litt på objektivparken til noen her så kan jeg fastslå at Canon med Zeiss/L optikk ikke er så galt alikevel.

Ser prisen på E-M5 begynner å bli fristende..er det samme sensor som E-M1 ?

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

 

Som jeg også skev i testen er jeg enig i at på følgefokus er ikke E-M1 like bra som speileflekser med de beste AF-systemene, men du får det til å høres ut som E-M1 (og andre speilløse) er nærmest ubrukelig til action og det er langt fra tilfelle. E-M1 klarer mange motiv helt fint, kanskje (sannsynligivis) med dårligere treffprosent på vanskelige motiver. Men E-M1 har også sterkere sider enn for eksempel 7D og 70D som større bufferkapasitet og raskere bildefrekvens, bedre værtetting, er garantert til lavere temperaturer, har større (elektronisk) søker og nyere sensor enn 7D. Totalt sett synes jeg E-M1 er veldig konkurransedyktig med kameraer i 7D-klassen, men med litt forskjellige sterke og svake sider.

E-M1 regner jeg for å være det beste speilløse systemkameraet i dag, det er i tillegg rettet mot proffmarkedet og jeg synes da at det er både legalt og interessant å få vite nærmere omkring enkelte element målt mot speilrefleks.

 

Speilløse systemkamera har slitt med følgefokus slik man kjenner denne på speilrefleks, spørsmålet blir da om toppmodellen har gjort betydelig fremskritt på dette området - jeg føler at svarene man får her er i klasse med bob-bob - og nærmest unnskyldninger om at man ikke behøver følgefokus - selv i en toppmodell.

 

"Raskere bildefrekvens" forstår jeg etter det som er kommet frem her gjelder kun med fokus på første bilde og dermed uten relevans for følgefokusproblematikken. Og med følgefokus leverer vel E-M1 lavere frekvens etter opplysninger i tråden her? Det har imidlertid liten hensikt med mange bps hvis de fleste blir bomskudd pga at følgefokusen ikke klarer oppgaven.

 

"Bedre værtetting" skal ikke jeg påstå noe om, men værtettingen pleier ikke være noe problem med 7D (selvsagt, med så mange solgte så vil det naturligvis finnes noen mandagsutgaver - noe man vil kunne oppleve med E-M1 og dersom de noen gang oppnår samme antallet solgte).

 

"Garantert til lavere temperaturer" - jo, men jeg husker ikke noen som har hatt problemer med sitt kamera i frost (uansett fabrikat og type). Problemene man får i frost er heller at batterikapasiteten daler, og der stiller E-M1 svakt allerede i utgangspunktet.

 

Angående søkeren har jeg oppfattet det slik at elektroniske søkere kan slite i dårlig lys, jeg aner ikke om dette er noe som og gjelder dette kameraet.

 

E-M1 ser ellers ut til å være et bra kamera og et skritt opp for speilløse systemkamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

Speilløse systemkamera har slitt med følgefokus slik man kjenner denne på speilrefleks, spørsmålet blir da om toppmodellen har gjort betydelig fremskritt på dette området - jeg føler at svarene man får her er i klasse med bob-bob - og nærmest unnskyldninger om at man ikke behøver følgefokus - selv i en toppmodell.

Slik jeg forstår det, så er følgeføkus til E-M1 på nivå rundt med det AF systemet til 60D klarer; muligens et knepp bedre. Men i mine øyne, så er ikke det godt nok, i hvertfall hvis vi skal tro på tester og uttalser fra entusiastene. For de som er fornøyd med slik følgefokus, så finnes det en del speilløse på markedet som ligget på det nivået en stund, µ-4/3 modellene har dog krevd µ-4/3 optikk til slikt.

 

Det jeg stusser over er at ingen Nikon 1 brukere har hevet røsten - de har jo hatt brukbar følgefokus fra den første modellen kom ut.

 

"Raskere bildefrekvens" forstår jeg etter det som er kommet frem her gjelder kun med fokus på første bilde og dermed uten relevans for følgefokusproblematikken. Og med følgefokus leverer vel E-M1 lavere frekvens etter opplysninger i tråden her? Det har imidlertid liten hensikt med mange bps hvis de fleste blir bomskudd pga at følgefokusen ikke klarer oppgaven.

Dette er et irrelevant poeng, da speilrefleksene oppfører seg likt og har samme problemstilling.

 

"Bedre værtetting" skal ikke jeg påstå noe om, men værtettingen pleier ikke være noe problem med 7D (selvsagt, med så mange solgte så vil det naturligvis finnes noen mandagsutgaver - noe man vil kunne oppleve med E-M1 og dersom de noen gang oppnår samme antallet solgte).

Olympus har en helt annen værtetting enn 7D; i følge Canon, så er 7D værtettet nok til at du skal rekke å pakke ned kamera når uværet treffer, uten at kamera blir skadelidene. Det er det samme som vi kan si om min Olympus E-30. I følge Olympus, så er ikke det et værtettet kamera.

 

Ming Tein lot sin E-M1 stå i dusjen i 10 minutter uten problemer; med strømmen på. Og jeg vet om flere Olympus eiere som skyller kamera under springen når de har blitt møkkete - og kameraene virker den dag i dag.

Lenke til kommentar

 

Olympus har en helt annen værtetting enn 7D; i følge Canon, så er 7D værtettet nok til at du skal rekke å pakke ned kamera når uværet treffer, uten at kamera blir skadelidene. Det er det samme som vi kan si om min Olympus E-30. I følge Olympus, så er ikke det et værtettet kamera.

 

Ming Tein lot sin E-M1 stå i dusjen i 10 minutter uten problemer; med strømmen på. Og jeg vet om flere Olympus eiere som skyller kamera under springen når de har blitt møkkete - og kameraene virker den dag i dag.

 

Høres jo ganske latterlig ut, har alltid tenkt at værtetting ikke er så viktig, jeg brukte mitt EP2 selv om det var regn ute, uten noe problemer i det hele tatt. Og det er jo ikke værtettet i det hele tatt, ihvertfall ikke markedsført som det. Men mulig Oly er litt bedre på akkurat det enn endel andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så er følgeføkus til E-M1 på nivå rundt med det AF systemet til 60D klarer; muligens et knepp bedre. Men i mine øyne, så er ikke det godt nok, i hvertfall hvis vi skal tro på tester og uttalser fra entusiastene. For de som er fornøyd med slik følgefokus, så finnes det en del speilløse på markedet som ligget på det nivået en stund, µ-4/3 modellene har dog krevd µ-4/3 optikk til slikt.

 

Det jeg stusser over er at ingen Nikon 1 brukere har hevet røsten - de har jo hatt brukbar følgefokus fra den første modellen kom ut.

 

Dette er et irrelevant poeng, da speilrefleksene oppfører seg likt og har samme problemstilling.

 

Olympus har en helt annen værtetting enn 7D; i følge Canon, så er 7D værtettet nok til at du skal rekke å pakke ned kamera når uværet treffer, uten at kamera blir skadelidene. Det er det samme som vi kan si om min Olympus E-30. I følge Olympus, så er ikke det et værtettet kamera.

 

Ming Tein lot sin E-M1 stå i dusjen i 10 minutter uten problemer; med strømmen på. Og jeg vet om flere Olympus eiere som skyller kamera under springen når de har blitt møkkete - og kameraene virker den dag i dag.

(hvordan får man splittet opp sitatene? Jeg får ikke det til lenger etter siste oppdatering av forumet)

 

Hvordan vet du at E-M1 har en følgefokus som er muligens bedre enn 60D? Hvis så kan bevises er det er stort fremskritt, men jeg tror det ikke før jeg ser det testet fra seriøst hold.

 

Nei, langt i fra irrelevant - det er 2 helt forskjellige forhold å låse fokus på første bilde i en serie til å ha "ny" fokus på hvert bilde i en serie. Det første krever ikke følgefokus i praksis, mens det andre krever svært god følgefokus. Normalt er følgefokus med speilrefleks ny fokus på hvert bilde i en serie og ikke låst til første bilde. Så nei, speilrefleks har ikke den "problemstillingen" - eneste som er nær er vel 1DX som man kan booste fra 12 til 14 bps dersom man låser fokus til første bilde. Men med sine 12bps med følgefokus er dette kameraet i en egen klasse uansett.

 

Jeg er ikke i tvil om at værtettingen er god på E-M1 (selv om det nok vil kunne dukke opp mandagseksemplarer der og som hos andre) - men jeg glemte selv en gang 7D'n (med strømmen på) ute på terrassebordet og det kom et tordenvær med bøtteregn. Etter en time kom jeg på kameraet og hentet det. Tørket av og lot det stå 10 min, alt funket som normalt, også objektivet merkelig nok (24-105). Så selv om ikke canon garanterer at det skal tåle et tordenskyll betyr ikke det auto at det ikke gjør.

 

Tor

Lenke til kommentar

(hvordan får man splittet opp sitatene? Jeg får ikke det til lenger etter siste oppdatering av forumet)

Det enkleste er å gå over i tekstmodus - trykk på denne knappen:

post-126935-0-94713100-1384973009.jpg

(Jeg går tilbake til "visuell editor" før jeg klikker på Svar nå).

 

Hvordan vet du at E-M1 har en følgefokus som er muligens bedre enn 60D? Hvis så kan bevises er det er stort fremskritt, men jeg tror det ikke før jeg ser det testet fra seriøst hold.

Jeg vet ikke; jeg har kun interpolert egen erfaring og test-rapporter. E-M1's følgefokus er noenlunde lik E5 sin, og den ble rangert til å ligge på samme nivå som middels speilreflekser fra Canon og Nikon. 7D har et klart bedre AF system enn 60D; det som sitter i 60D er en forbedret utgave av 30D og mellomliggende modellers utgaver. Jeg har hatt 30D, og den imponerer ikke. Jeg har Olympus E-30 (noenlunde samme som E-5) og den er ikke stort bedre.

 

Nei, langt i fra irrelevant - det er 2 helt forskjellige forhold å låse fokus på første bilde i en serie til å ha "ny" fokus på hvert bilde i en serie. Det første krever ikke følgefokus i praksis, mens det andre krever svært god følgefokus. Normalt er følgefokus med speilrefleks ny fokus på hvert bilde i en serie og ikke låst til første bilde. Så nei, speilrefleks har ikke den "problemstillingen" - eneste som er nær er vel 1DX som man kan booste fra 12 til 14 bps dersom man låser fokus til første bilde. Men med sine 12bps med følgefokus er dette kameraet i en egen klasse uansett.

I og med man sammenligner E-M1 og 7D i tråden, og ikke 1DX, så oppfører de seg likt, og da er det vel ikke et poeng å ta det opp?

 

Jeg er ikke i tvil om at værtettingen er god på E-M1 (selv om det nok vil kunne dukke opp mandagseksemplarer der og som hos andre) - men jeg glemte selv en gang 7D'n (med strømmen på) ute på terrassebordet og det kom et tordenvær med bøtteregn. Etter en time kom jeg på kameraet og hentet det. Tørket av og lot det stå 10 min, alt funket som normalt, også objektivet merkelig nok (24-105). Så selv om ikke canon garanterer at det skal tåle et tordenskyll betyr ikke det auto at det ikke gjør.

Det jeg siktet til er hva Canon selv sier - at 7D ikke er værtettet selv om det ble reklamert tidlig at det har værtetting på nivå som eldre modeller som EOS 1n ... Så jeg er meget sekptisk til Canon's værtetting på modeller som ikke er i 1 serien. Olympus har en annen holdning - selv representanter for importøren er oberservert med kamera under springen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

Nei, langt i fra irrelevant - det er 2 helt forskjellige forhold å låse fokus på første bilde i en serie til å ha "ny" fokus på hvert bilde i en serie. Det første krever ikke følgefokus i praksis, mens det andre krever svært god følgefokus. Normalt er følgefokus med speilrefleks ny fokus på hvert bilde i en serie og ikke låst til første bilde. Så nei, speilrefleks har ikke den "problemstillingen" - eneste som er nær er vel 1DX som man kan booste fra 12 til 14 bps dersom man låser fokus til første bilde. Men med sine 12bps med følgefokus er dette kameraet i en egen klasse uansett.

 

Prøver du å si at 1DX (feks), alltid, uansett forhold, bruker under 0,1 sekund på å få fokus?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke; jeg har kun interpolert egen erfaring og test-rapporter. E-M1's følgefokus er noenlunde lik E5 sin, og den ble rangert til å ligge på samme nivå som middels speilreflekser fra Canon og Nikon. 7D har et klart bedre AF system enn 60D; det som sitter i 60D er en forbedret utgave av 30D og mellomliggende modellers utgaver. Jeg har hatt 30D, og den imponerer ikke. Jeg har Olympus E-30 (noenlunde samme som E-5) og den er ikke stort bedre.

Kan du linke til de testene? 60D tror jeg har omtrent 50D's autofokus (som jeg antar er forbedret i forhold til 30D) - og 50D's er ikke verst (på det nivået og i speilreflekssammenheng). Hvis E-M1 holder følge med 50D så er det nødt til å ha skjedd et stort hopp.

 

 

I og med man sammenligner E-M1 og 7D i tråden, og ikke 1DX, så oppfører de seg likt, og da er det vel ikke et poeng å ta det opp?

Følgefokus i speilrefleks funker i praksis på samme måte enten det er 1DX eller 7D (selvsagt er 1DX spritet noe mer opp), jeg nevnte 1DX kun som et eksempel på et speilrefleks som hadde muligheten/valg for å booste bps ved å låse fokus på første bilde. Jeg forstår ikke hva du mener med at E-M1 og 7D oppfører seg likt? Leste du hva jeg skrev om forskjellene på serieskudd med låst fokus og serieskudd med følgefokus (ny fokusering på hvert bilde i en serie).

 

Takk for hjelp med sitat.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Prøver du å si at 1DX (feks), alltid, uansett forhold, bruker under 0,1 sekund på å få fokus?

 

AtW

"Alltid" er ikke et ord jeg vil stå inne for i denne sammenhengen, men ja - når man snakker om følgefokus og f.eks 12 bps så blir det kort fokuseringstid. Nå er 1DX riktignok et proffkamera med dertil egnete muskler. 7D klarer 8bps med følgefokus, og det er og rimelig kjapp fokusering til et kamera fra 2009 å være.

 

Tor

Lenke til kommentar

"Alltid" er ikke et ord jeg vil stå inne for i denne sammenhengen, men ja - når man snakker om følgefokus og f.eks 12 bps så blir det kort fokuseringstid. Nå er 1DX riktignok et proffkamera med dertil egnete muskler. 7D klarer 8bps med følgefokus, og det er og rimelig kjapp fokusering til et kamera fra 2009 å være.

 

Tor

 

Så du mener mao ikke at det alltid tar under 0,1 sekund å få fokus med 1DX i alle forhold med alle objektiv (med AF)?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Så du mener mao ikke at det alltid tar under 0,1 sekund å få fokus med 1DX i alle forhold med alle objektiv (med AF)?

 

AtW

De fleste vet (trodde jeg) at objektivene vil kunne påvirke fokushastigheten (de skal tross alt klare å reagere like kjapt som kameraet), dette gjelder for alle kamerafabrikat. Når det er sagt så tviler jeg på at de som kjøper 1DX for å utnytte potensialet bruker sirupsoptikk og slik sett neppe har særlige problemer.

 

Når det gjelder fokushastighet kan man heller ikke, enkelt sagt, uten videre sammenligne et-skudds fokushastighet med følgefokus i seriemodus. Det er mange kamera som fokuserer kjapt dersom man skal ta et bilde, altså på 1. fokusstreff i normalsituasjon, men kan være nærmest håpløse når en bruker følgefokus i seriemodus med knappen nede konstant.

 

Edit: Serieskudd med låst fokus (som E-M1 klarte 10? av i sekundet) ser jeg av og til at enkelte speilløse systemkamera oppgir, men det er egentlig en lite krevende øvelse for kameraet i og med at fokus låses ved første bilde slik at kameraet ikke behøver refokusere før hvert bilde. Det har sikkert sine anvendelsesområder, men kan ikke sammenlignes med serieskudd med følgefokus hvor kameraet må rekke å refokusere før hvert enkelt bilde tas.

 

Men jeg tror jeg runder av for min del her såfremt det ikke tilføres noe nytt av betydning for mine opprinnelige spørsmål.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Poenget mitt er som Tomsis, nemlig at alle kamera, DSLR eller ikke, 1DX eller ikke får tregere skuddtakt om det er vansker med å fokusere. Dette er ikke noe unikt for dette kameraet, eller speilløse, det gjelder samtlige.

 

AtW

Jeg ser ikke hva dette "poenget" skulle forandre? (og nei, man kan faktisk på de fleste speilreflekskamera kjøre en full serie med bom på alle bilder unntatt det første - det kreves nemlig og at mannen bak kameraet klare å følge målet).

 

Skal man sammenligne kamera så gjør en det selvsagt under like forhold og tilnærmet lik optikk, hvis ikke er testen verdiløs. Jeg trodde det og var opplagt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Poenget mitt er som Tomsis, nemlig at alle kamera, DSLR eller ikke, 1DX eller ikke får tregere skuddtakt om det er vansker med å fokusere. Dette er ikke noe unikt for dette kameraet, eller speilløse, det gjelder samtlige.

 

AtW

Det kommer helt an på hvordan man stiller inn kameraet. Jeg har brukt 1DX, 7D og 5D3 til følgefokus og jeg har klart å få alle tre til å droppe i bps fordi den ikke finner fokus.

Lenke til kommentar

Speilløse systemkamera har slitt med følgefokus slik man kjenner denne på speilrefleks, spørsmålet blir da om toppmodellen har gjort betydelig fremskritt på dette området

Ja det har den - absolutt! (men ikke på høyde med de aller beste)

 

Det jeg stusser over er at ingen Nikon 1 brukere har hevet røsten - de har jo hatt brukbar følgefokus fra den første modellen kom ut.

Finnes de*?

(* tramper dem litt på tærne for å få dem til å heve røsten...)

 

Så du mener mao ikke at det alltid tar under 0,1 sekund å få fokus med 1DX i alle forhold med alle objektiv (med AF)?

Greia med følgefokus (ihvertfall hos 1Dx), er vel at den faktisk beregner hastigheten til objektet og hvor langt unna det er for å kunne justere fokusen uten å faktisk måtte "fokusere" slik at den er klar til å ta neste bilde etter kun en ørliten sjekk av AF punktene før neste bilde. Dersom den da har bommet oppdaterer den nok beregningen om fart etc for så å kunne treffe på neste igjen.

Kameraene "starter ikke på ny" når de bruker følgefokus - de gjør beregninger basert på målinger...

Lenke til kommentar

 

Greia med følgefokus (ihvertfall hos 1Dx), er vel at den faktisk beregner hastigheten til objektet og hvor langt unna det er for å kunne justere fokusen uten å faktisk måtte "fokusere" slik at den er klar til å ta neste bilde etter kun en ørliten sjekk av AF punktene før neste bilde. Dersom den da har bommet oppdaterer den nok beregningen om fart etc for så å kunne treffe på neste igjen.

Kameraene "starter ikke på ny" når de bruker følgefokus - de gjør beregninger basert på målinger...

 

Like fullt vil det med den, som med alle andre kamera, være situasjoner der fokusen er så vanskelig at man ikke klarer oppgitt seriebilde-hastighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Like fullt vil det med den, som med alle andre kamera, være situasjoner der fokusen er så vanskelig at man ikke klarer oppgitt seriebilde-hastighet.

Jepp, det vil det nok (som ehauger også påpeker).

 

Merk at Canon 1Dx har jo også nylig fått seg en firmware update som forbedrer blandt annet følgefokus (hastighetsberegning etc). Noen av de andre punktene som er på den firmware lista er også ting jeg ønsker på mitt E-M1; f.eks lik eksponering ved zooming når man bruker objektiv med variabel blenderåpning og M-mode ved å kompensere med iso..., Mulighet for å sette eksponeringskompensasjon ved bruk av Auto-ISO i manuell mode... ++

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...