Gå til innhold

- Lett og stabilt tripodstativ


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i mange år nå vært på utkikk etter et godt stativ til turbruk (fjellturer med telt over flere dager/uker). Til nå har jeg brukt gorillapod en del, men jeg ser ingen store fordeler med den; den veier faktisk litt og er ikke alltid grei å ha med å gjøre. Er derfor på leting etter et lett og robust tripodstativ.

 

Mitt optimale turstativ:

- Lett (allerhelst < 1 kg, gjerne enda lettere)

- Tåle vekt på 1,0-1,5 kg

- Helst kun ett ledd (kan ha flere, ikke noe absolutt krav)

- Høyde fra 5-10 cm (min) til 40-50 cm (maks) skal holde, men det kan godt være høyere

 

Jeg har et lett kulehode fra før av, så det viktigste er selve stativet. Om et alternativ har hode monterter er det helt greit ;)

 

Aktuelle kandidater:

- Berlebach 2-Section Mini Tripod

 

 

Blir veldig glad for flere gode forslag! :)

 

 

- L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her brukt litt tid på å lete og har kommet opp med noen alternativer her:

- Hama Traveller Mini Pro

- Benro A300FN0 kit

- Benro C0580T

 

Alle tre har svakheten at de har en relativt høy minste høyde. Jeg ser for meg at jeg (iallefall på de to første) kan modifesere midtstangen slik at jeg kan snu den og dermed få et godt makrostativ i tillegg.

 

Andre alternativer er:

- Slik Sprint Mini II

- Manfrotto 393 (900 kr på expert)

 

Sliter med å finne Slik Sprint Mini II i norske nettbutikker, noen som veit om noen?

 

Flere innspill settes stor pris på! :)

 

 

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar
Flere innspill settes stor pris på!

 

Har dessverre ikke noe enkelt svar, men jegt har brukt mye tid på å lete etter stativ. Stativ er noe jeg helst ikke vil ha med, og spesielt på lengre turer føles det som veldig unødvendig for kanskje å brukes en gang om dagen eller en gang i uka. Samtidig gir det mulighet for bilder som kan bli flotte og ikke lar seg ta på håndholdt. Jeg har også gjort en del kjøpstabber på veien uten å egentlig finne det optimale.

 

Startet med dette som åpenbart var litt spinkelt for dette:

 

post-77461-0-95087900-1384599999_thumb.jpg

 

Men fungerte helt fint med kompaktkamera.

post-77461-0-41637000-1384600108_thumb.jpg

 

Stroppen gjør at det også kan festes til grener osv, og det var før Gorillapods dager. Ulempen er at det nesten bare kan brukes hvis man finner noe å sette det på.

 

Et bordstativ som dette fra Tamron er litt stødigere og tåler noe mere last.

post-77461-0-38779500-1384600370.jpg

 

Man kommer også litt høyere, men er i praksis avhengig av å få stativet plassert på noe for å komme høyt nok for veldig mange motiver. Midtstangen gjør også at det ikke er mulig å komme helt ned til bakken.

 

Det jeg har kommet frem til etter mye frem og tilbake er at for speilreflekser vil jeg ha (nesten) øyehøyde for søkeren for at stativet skal bli "behagelig" for generell bruk, for meg stativ på rundt 150cm, helst 160cm (1.80 høy). Hvis kameraet har vridbar skjerm og jeg er villig til å begrense meg til vesentlig bruk av med Live View kan jeg klare meg med et lavere stativ, rundt 100-120 cm er OK (bildet viser et eldre Gitzo basalt-statv, maks høyde rundt 120cm).

post-77461-0-85056300-1384600871_thumb.jpg

 

Det jeg har endt opp med er et Gitzo Traveller (jeg har en utgått modell, muligens denne) som har fireleddet ben og midtstang. Bena brettes opp langs midtstangen for å ta liten plass i sekken. Tar jeg midtstang og alle ledd i bruk har jeg et litt ustødig stativ på rundt 150cm. Bruker jeg ikke de tynneste leddene på stengene og/eller slår ned midtstangen blir det lavere og tåler litt mer. Jeg kommer ikke veldig lavt med dette, men det var et OK kompromiss for meg. Stativet tåler kompaktkameraer/superzoomer og speilløse med litt tele, speilrefleks i et heldig øyeblikk.

 

I dag finnes det tilsvarende og rimeligere konstruksjoner fra flere andre, blant annet Benro Travel Angel som finnes i flere varianter, både Alu og karbon.

http://www.benrousa.com/products_catalog_Travel-Angel-II-CF-Twist-Lock.html

http://www.benrousa.com/products_catalog_AluminumTravelAngelTripodKits.html

 

Benro-stativene du llinket til blir litt i samme gate. Uansett, mitt hovedpoeng er å finne noe som er høyt nok, lett nok osv, og prioriterer du for mye i en retning rissikerer du at stativet enten blir hjemme eller gir for mange kompromisser i praksis. Du vet selv hvilket kamera du skal bruke og viktigste bruksområde og så gjelder det å prioritere ut fra det.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for innspill fra dere!

 

Jeg har forrige generasjon Benro Travel Angel hengende på kameraveska til Nikon utstyret som kan anbefales, har vært med på tur rundt lokalt, Roma og Frankfurt m.m.

 

Takk for et godt forslag. :) Ser at det stativet får mye skryt av mange. Skal vurdere det, selv om det er litt i tyngste laget (1,6 kg).

 

Har dessverre ikke noe enkelt svar, men jegt har brukt mye tid på å lete etter stativ. Stativ er noe jeg helst ikke vil ha med, og spesielt på lengre turer føles det som veldig unødvendig for kanskje å brukes en gang om dagen eller en gang i uka. Samtidig gir det mulighet for bilder som kan bli flotte og ikke lar seg ta på håndholdt. Jeg har også gjort en del kjøpstabber på veien uten å egentlig finne det optimale.

 

Det jeg har endt opp med er et Gitzo Traveller (jeg har en utgått modell, muligens denne) som har fireleddet ben og midtstang. Bena brettes opp langs midtstangen for å ta liten plass i sekken. Tar jeg midtstang og alle ledd i bruk har jeg et litt ustødig stativ på rundt 150cm. Bruker jeg ikke de tynneste leddene på stengene og/eller slår ned midtstangen blir det lavere og tåler litt mer. Jeg kommer ikke veldig lavt med dette, men det var et OK kompromiss for meg. Stativet tåler kompaktkameraer/superzoomer og speilløse med litt tele, speilrefleks i et heldig øyeblikk.

 

I dag finnes det tilsvarende og rimeligere konstruksjoner fra flere andre, blant annet Benro Travel Angel som finnes i flere varianter, både Alu og karbon.

http://www.benrousa.com/products_catalog_Travel-Angel-II-CF-Twist-Lock.html

http://www.benrousa.com/products_catalog_AluminumTravelAngelTripodKits.html

 

Kjenner meg igjen her - har hatt flere ulike stativer opp igjennom årene, men det ultimate er vanskelig å finne. Derfor er jeg nå på jakt etter et turstativ (se første innlegg). Jeg har allerede et stort og tungt stativ jeg kan ta med meg når vekt ikke er viktig.

For at jeg skal ta det med meg på tur er lav vekt en veldig viktig egenskap. Høyden på stativet er av mindre viktighet (derfor jeg har angitt fra 5-10 cm (min) til 40-50 cm (på maks)), men jeg vil gjerne kunne snu midtstang for makrofotografering. Kameraet som skal benyttes er et Olympus OM-D E-M1 (500 gr) med optikk som nok kan veie opp til 500-1000 gr., altså tilsammen maks 1-1,5 kg.

 

Takk for gode linker! :) Det Gitzo-stativet du linket til er veldig interessant, synd det er gått ut av produksjon. Jeg likte godt Benro sine alternativer her, spesielt Benro Travel Angel TRA068 (vekt på 1,1, kg, skal tåle 2,5 kg, altså mer enn nok). Får lete etter det i norske butikker.

 

Benro Mefoto har flere gode alternativet.

Jeg har funnet få stativer som klarer å combinere vekt, størrelse og kvalitet bedre på små reise stativet.

På nettsiden har de flere alternativer i størrelse og farge.

 

Spennende! Takk for et særdeles godt forslag. :)

Veier 0,8 kg, tåler 4 kg og har høyde på 45 cm uten å heve midtsøylen (64 cm maks). Med reversibel midtsøyle oppfyller det egentlig alle kravene. Fant det på B&H, får lete opp norsk forhandler (om det finnes).

 

Flere forslag er fortsatt velkomne! :)

 

 

- L

Lenke til kommentar

Gitzostativet finnes fortsatt, men ny versjon, heter fortsat Traveler

 

Aha, takk for info. Ser at det er en litt vel stiv pris for min del (over 5000 kr hos billigste norske forhandler som jeg fant i farta). Det er ikke umulig at jeg kjøper et slikt etterhvert. Imponerende vekt (1 kg) og lastekapasitet! :)

 

- L

Lenke til kommentar

Tror det er lite som slår dette på forholdet ytelse /vekt, kun 140g inkl. kulehode....

Ulempen er selvfølgelig lav høyde og begrensede reguleringsmuligheter, men Novoflex lager ikke billig ræl, og stativet får gode brukererfaringer her. Det enkle er ofte det beste.

 

Vurderer det som reise/ turstativ for påkommende tilfeller.

 

394681.jpg

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...