Gå til innhold

Dårligere i5 2500k OC etter biosoppgradering


Anbefalte innlegg

Jeg testet litt frem og tilbake og endte opp med en stabil overklokk på 4,2 Ghz med biosversjon 2302. Hovedkortet er et Asus P8P67.

 

Setup:

100 MHz bus x 42 multiplier.

Vcore: 1,230v i bios.

Laveste spenning målt i cpu-z under full last med prime95: 1,216v.

 

Dette oppsettet var 100% stabilt, gikk jeg lavere på vcore begynte jeg å få feilregninger i prime95.

 

Jeg oppdaterte biosversjonen til 3602, og satte samme clock (100x42, 1,230v vcore), noe som resulterte i blåskjerm etter blåskjerm før jeg fant ut at clocken faktisk var grunnen til ustabiliteten.

 

Jeg reduserte clocken til 4 Ghz, og når jeg ser i cpu-z under last så ser jeg at vcore-spenningen varierer mye mer enn den gjorde før. Jeg har måttet sette vcore mye nærmere 1,3v for å få en slutt på blåskjermene. Dette gir jo selvfølgelig høyere temperaturer, men det er nå stabilt. Jeg synes også det er rart at clocks som er i nærheten av stabile nå gir blåskjerm, ikke bare de vanlige regnefeilene i prime95 for eksempel. Dette er ganske frustrerende.

 

Er det noen som har erfart at en OC ikke lenger er stabil etter bios-oppgradering på P8P67? Det er mange innstillinger i biosen, er det noen som har erfaringer med hvilke innstillinger jeg kan endre for å stabilisere og øke clocken?

 

Takker for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var grunnen til at du oppdaterte?

Jeg ville nedgradert med en gang, med mindre det er noen stor forskjell ellers.

Godt poeng det! Det var ikke noen spesiell grunn, utenom det at de nyere bios-versjonene rettet ustabilitetsproblemer spesifikt knyttet til grafikkortet jeg har (GTX 680). Jeg skal sette meg inn i noen litt større guider, for eksempel denne, og se om jeg kommer lenger med overklokkingen da.

 

Hva tror du om blåskjermene jeg har slitt med, som ikke dukket opp tidligere? Ifølge WhoCrashed så er feilmeldingen i blåskjermen en 'WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...