Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høres jeg ut som en psykopat?


Strekene

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noe seriøst galt med meg. Jeg synes det bare er fint når folk dør eller blir drept, når jeg for eksempel ser på nyhetene om bombing og drap det er bare fint synes jeg fordi jeg liker ikke folk. Når andre f.eks sier "uff, så grusomt", så føler jeg ingenting..

Er i tillegg jente også, burde jeg ikke ha mer empati enn det? Hva føler/tenker du når andre blir drept?

Og høres jeg ut som en psykopat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er noe seriøst galt med meg. Jeg synes det bare er fint når folk dør eller blir drept, når jeg for eksempel ser på nyhetene om bombing og drap det er bare fint synes jeg fordi jeg liker ikke folk. Når andre f.eks sier "uff, så grusomt", så føler jeg ingenting..

Er i tillegg jente også, burde jeg ikke ha mer empati enn det? Hva føler/tenker du når andre blir drept?

Og høres jeg ut som en psykopat?

Det er lett å sitte bak en skjerm og skrive tøffe ord hvor kald du er når du hører om folk blir drept. Vent til du opplever det selv, da kan du komme tilbake og spørre om du "høres ut som en psykopat" :)

Endret av Dysfuncti
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker, men tror det finnes psykopater som gjør det. Det finnes dem som er klar over sin tilstand tror jeg og det finnes dem som ikke har selvinnsikt i det hele tatt. Grunnet høyt forbruk av en rekke forsvarsmekanismer vil psykopaten være flink til å beskytte selvet sitt uansett, det er ofte verre for pårørende enn for psykopaten selv. Når en psykopat får påvist sin lidelse (psykopat finnes ikke i ICD-10) vil h*n ofte ikke ta det ordentlig til seg (dem rasjonaliserer mye). Men det finnes mange psykopater som har det dårlig. Egentlig kan man si at alle psykopater har et fattig liv, dem vil ikke være i stand til å elske ordentlig for eksempel.

 

Psykopati er tydelig ifra barndom, men det er noe som heter pseudopaykopati også tror jeg. Det er viktig å ikke bare fokusere på det som kan tyde på psykopati. Det er ofte slik at man finner grunnlag for å utelukke, når man begynner å se på det motbevisende (falsifisering). I et tidligere innlegg har du nevnt at du har asperger, da er jo det en mye mere sannsynlig forklaring. Så kan det være kombinert med depresjon, forsvar fra tidligere traumer, medisiner, rusmidler osv.

 

Lurt å oppsøke profesjonelle, som kanskje kjenner deg også, da får du den beste forklaringen og hjelpen.

Endret av Mer0vingian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Det at du synes at det er fint at folk dør ene og alene gjør deg ikke til en psykopat. Noen klarer ikke å bry seg om sånne ting for de påvirker ikke de i det hele tatt, noe som jeg tror nokså normalt.

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Lurer på om det er noe seriøst galt med meg. Jeg synes det bare er fint når folk dør eller blir drept, når jeg for eksempel ser på nyhetene om bombing og drap det er bare fint synes jeg fordi jeg liker ikke folk. Når andre f.eks sier "uff, så grusomt", så føler jeg ingenting..

Er i tillegg jente også, burde jeg ikke ha mer empati enn det? Hva føler/tenker du når andre blir drept?

Og høres jeg ut som en psykopat?

 

Når en blir utsatt for død og tragedie som en gjør hver eneste dag i nyhetene så er det ikke rart at endel mister noe empati og sympati. Om en samtidig kanskje ikke har det helt bra med seg selv så kan det bare forsterkes.

 

Om det er noe som plager deg, at du er sint eller lei men ikke er i stand til å gi uttrykk for det så gjør noe med det før det bygger seg for mye opp i deg. Å få en psykolog time via fastlegen er noe jeg egentlig kan anbefale alle til å gjøre. Det kan være ganske så befriende å bare få ut saker å ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...