Gå til innhold

2 split eller 4 split?


Anbefalte innlegg

Har trent i to mnd, og fikk nytt program i går av eieren av treningsstudioet. Fikk et 2 split program med 1-2 øvelser pr muskel der jeg første dag trener bein, rygg og biceps, og andre dag trener bryst, triceps, skuldre og korsrygg. Er det ikke bedre med 4 split program der man har flere øvelser per muskel når jeg trener 4 dager i uken?

Endret av marrosthebeast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler som sagt litt med hva du ønsker å oppnå, for noen er volum viktig, for andre er volum nesten som en bakdel. Når du akkurat har startet å trene ville jeg anbefalt ett av start programmene som bygger styrke for også bygge volum av styrken senere (ting tar tid) men det er mange som starter rett på splitt programmer og bygger volum, jeg vil si såpass mange som 60-80% av di jeg ser trener bruker mer tid på å løfte samme vekt økt etter økt og gjerne flere timer sammenhengende for volum. For min del ønsker jeg bare å bli så sterk som overhodet mulig og skyve limiten for hver eneste økt, men jeg ønsker ikke å bli svær. Derfor kjører jeg programmer som sl5x5 og andre low rep programmer på høy vekt.

 

Ut i fra det jeg har forstått så er det mange av di som får seriøst big ass volum som har startet med ting som startingstrength og lignende så di klarer å kombinere det med ett volum-programm etter endt periode.

 

Men skal du velge i mellom 2-split og 4-split så er det også noe i mellom som heter 3-split som kanskje er den mest gunstige.

 

Personlig er jeg ingen fan av det, men det gir nok gode resultater for di som ønsker volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...