Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli god i tysk, på 7 måneder?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har (muligens) eksamen i tysk om 7 måneder. Problemet er at jeg ikke kan noe tysk orgentelig, har ikke forstått noe 100% alltid er det litt jeg har forstått så har vi gått videre!

 

Nå har jeg tysk nivå 2, dette krever at man kan en del tysk. Det jeg sliter mest med nå er adjektivbøying, substantiv i flertall, ordstilling og litt annet generelt.

 

Noen så vet hvordan jeg kan lære meg så mye tysk at jeg kan få til en OK muntlig eksamen og en god skriftlig ?

 

Noen som har noen regler som er lette å huske ?

 

Noen skjemaer for grammatikken?

 

Program på internett for å lære tysk, spill, app's, eller andre ting på telefonen ( på andriod og app store) tekster ?

 

Er det noen lette filmer å se, kanskje klipp på youtube?

 

Lurte på å ha meg 5 gloser på en/to dager for å få opp ordforådet, men vet ikke hvordan jeg kan finne/velge de?

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir mye jobb. Fremmedspråk er ren pugging.

Hvis du hadde tysk på ungdomsskolen (hvilket jeg vil anta siden du har tysk II nå), burde du ha basiskunnskaper for hvordan verb bøyes og hvordan setninger skal settes opp.

 

Du bør bruke litt ekstra tid på å gå gjennom fagboken og se mye på gloser osv. Glosene er som regel etter et kapittel eller en tekst i fagboken.

Du kan også f.eks. lese enkle bøker (det finnes sikkert noen på skolebiblioteket eller lignende) og slå opp de ordene du ikke kjenner igjen.

Sånn ellers burde du øve på å skrive på tysk. Hvis du kjenner noen som kan rette det du skriver, bør du be dem om å gå gjennom tekstene dine.

 

For å si det sånn: hvis du kan alt som står i fagboken, så bør du i hvert fall ikke slite på eksamen!

Endret av Charliepants
Lenke til kommentar

Takk for tipset, har tenkt å låne meg en bok å prøve å lese den. Fannt også noe på youtube å se på ( lå mange klipp der)

 

Jeg er mest redd for muntlig, har ikke så stort ordforråd for å si det sånn, vi øver mest på gramatikk ,leser ikke en tekst i uken på skolen en gang, derfor får jeg svært få nye ord inn, uten å måtte ta initiativ selv . Har hatt en skriftlig heldagsprøve( gammel eksamen) fikk 3, noe som er en dårlig karakter. Fikk da vite at jeg måtte øve på adjektivbøying og ordstilling.

 

Jeg sitter å sliter med en oppgave her

 

Oppgaven er adjektiv som er brukt som predikativ vi skal oversette noen setninger, kan noen fortelle meg hva svaret er og HVORFOR

så her er noen settninger

- Foreldra hennar er og ganske unge

- Mange skular i nærleiken er svært gamle

-Bilen hennar er billig

- Bilen til vennina hennar er billigare enn de andre bilane.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har du tysk i andre eller tredjeklasse? Dersom du har det i andreklasse kan du etter hva jeg vet ikke komme opp i det muntlig. Jeg kom opp i spanskskriftlig, jeg var rimelig god i spansk og brukte drøye hjelpemidler men klarte bare å få 2 i en oppgave om big brother i spania 2003 (hva faens tema er det?).

Lenke til kommentar

Ihre Eltern sind auch ziemlich jung

 

Viele Schulen in der nähe sind sehr alt

 

Ihr Auto ist preiswert

 

Das Auto ihrer Freundin ist preiswerter als die andere Autos

 

?

 

Adjektiv som står alene i pred. bøyes ikke.

 

Bøyes hvis det eventuelt står foran substantiv.

Lenke til kommentar

Jeg går i andreklasse, men dette er siste året med tysk, derfor kan jeg komme opp til eksamen ( hadde tysk 1 på ungdomsskolen, og da har man tysk 2 på vgs i to år, om man ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen så må man ha 3 år med fremmedspråk ) Så jeg kan komme opp til eksamen :(


Ihre Eltern sind auch ziemlich jung

 

Viele Schulen in der nähe sind sehr alt

 

Ihr Auto ist preiswert

 

Das Auto ihrer Freundin ist preiswerter als die andere Autos

 

?

 

Adjektiv som står alene i pred. bøyes ikke.

 

Bøyes hvis det eventuelt står foran substantiv.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Personlig lærte jeg mye muntlig av nett TV/radio.

 

Her har du noen linker:

 

Nyhetssendinger og lignende:

 

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/2025912/ZDF-heute-in-Deutschland-vom-12112013

 

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/hauptnavigation/nachrichten

 

http://www.ardmediathek.de/das-erste/tagesschau/tagesschau-17-00-uhr?documentId=18077394

 

 

Radio Bayern - Tysk kanal ala NRJ/NRK MP3:

 

http://www.webradio.de/internetradio/antenne_index.php

 

Ha på radioen i bakgrunnen når du er på PCen, og se en nyhetssending eller to hver dag, så får du kanskje litt gratis muntlig. Mye Europa på tyske nyheter, det kan du nok få bruk for i andre samfunnsfag også :)

 

Ellers er det sikkert andre programmer på de sidene i tillegg, hvis du absolutt ikke liker nyheter. De er ihvertfall store TV stasjoner i Tyskland.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg går i andreklasse, men dette er siste året med tysk, derfor kan jeg komme opp til eksamen ( hadde tysk 1 på ungdomsskolen, og da har man tysk 2 på vgs i to år, om man ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen så må man ha 3 år med fremmedspråk ) Så jeg kan komme opp til eksamen :(

Tusen takk :)

 

Ja men man kommer ikke opp i muntlig i vg2 pga at det koster mer enn å ha alle opp i skriftlig.

Lenke til kommentar

Begynn med å lære deg grammatikken skikkelig. Du finner tabeller med et enkelt google-søk. Uten grammatikken har du ingen knagger å henge ordforrådet på. Når du forstår grammatikken passe godt (om enn kasus og ordstilling fortsatt er litt vanskelig), bør du lese og høre mye tysk og slå opp ord du ikke forstår. Etter hvert vil du kanskje oppdage at tysk, i likhet med norsk, i stor grad består av variasjoner av de samme ordene i forbindelse med preposisjoner (som for eksempel uttak, opptak, tiltak, osv.). Når du forstår denne logikken, altså hvordan ordene brukes sammen med preposisjoner, så blir det mye lettere å forstå tysk intuitivt og lære seg nye ord ut fra sammenhengen de står i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Selvfølgelig kan man komme opp i fremmedspråk muntlig i vg2.

 

Muntlig og/eller skriftlig er mulig!

 

Ja men det har ikke skjedd på 15 år, det koster simpelthen for mye. Vet du om noen i det hele tatt som har kommet opp i muntlig språkfag eksamen vg2? Nei, tenkte meg det, for i realiteten er det ingen som gjør det!

Lenke til kommentar

 

Ja men det har ikke skjedd på 15 år, det koster simpelthen for mye. Vet du om noen i det hele tatt som har kommet opp i muntlig språkfag eksamen vg2? Nei, tenkte meg det, for i realiteten er det ingen som gjør det!

 

Ja, kom opp parti i både spansk 1 og fransk 2 på skolen min. Skulle ønske dumme folk kunne slutte å omtale seg om ting de overhodet ikke har noe peiling på, men det er vel for mye forlangt..

Lenke til kommentar

Personlig lærte jeg mye muntlig av nett TV/radio.

 

Her har du noen linker:

 

Nyhetssendinger og lignende:

 

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/2025912/ZDF-heute-in-Deutschland-vom-12112013

 

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/hauptnavigation/nachrichten

 

http://www.ardmediathek.de/das-erste/tagesschau/tagesschau-17-00-uhr?documentId=18077394

 

 

Radio Bayern - Tysk kanal ala NRJ/NRK MP3:

 

http://www.webradio.de/internetradio/antenne_index.php

 

Ha på radioen i bakgrunnen når du er på PCen, og se en nyhetssending eller to hver dag, så får du kanskje litt gratis muntlig. Mye Europa på tyske nyheter, det kan du nok få bruk for i andre samfunnsfag også :)

 

Ellers er det sikkert andre programmer på de sidene i tillegg, hvis du absolutt ikke liker nyheter. De er ihvertfall store TV stasjoner i Tyskland.

Takk, får se litt på det :) Tror jeg er en person som lærer mer av å se det i "virkligheten" og ikke bare grammatikk i en bok...... Får da sikkert ett litt større ordforråd :)

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Übung macht den Meister.

 

Og det er i tilfelle reell tysk man ønsker å lære, ikke den oppstyltede versjonen man gjerne påtreffer i pedagogiske sammenhenger.

 

Altså bør man f.eks oppsøke seriøse radiosendere (typisk de som betegnes med "Inforadio" eller "Kultur", de ungdomspregede vil gjerne være noe engelskinfiserte og sjargongpregede...), og man kan med fordel også bruke videoer på youtube (men da skal man se seg litt for, youtube inneholder både godt og dårlig...).

 

Det man ellers gjerne kan gjøre, er å skaffe seg tysk-sproglig litteratur om temaer man er interessert i, siden disse da vil bli lest...

 

Dette har forøvrig blitt diskutert i en annen tråd, nemlig denne:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1535054&hl=

 

Viel Glück!

 

Lenke til kommentar

Du kan laste ned appen "Duolingo" på telefonen din! Jeg har brukt denne masse for å lære meg fransk utenom fransktimene vi har på skolen, og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

 

Den er gratis, og du kan blant annet velge tysk som språk. Enkel i bruk, og du kan velge vanskelighetsgrad. Den er fra fremmedspråk til engelsk, og fra engelsk til fremmedspråk, så da får man trent seg på det også.

 

Lykke til :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Übung macht den Meister.

 

Og det er i tilfelle reell tysk man ønsker å lære, ikke den oppstyltede versjonen man gjerne påtreffer i pedagogiske sammenhenger.

 

Altså bør man f.eks oppsøke seriøse radiosendere (typisk de som betegnes med "Inforadio" eller "Kultur", de ungdomspregede vil gjerne være noe engelskinfiserte og sjargongpregede...), og man kan med fordel også bruke videoer på youtube (men da skal man se seg litt for, youtube inneholder både godt og dårlig...).

 

Det man ellers gjerne kan gjøre, er å skaffe seg tysk-sproglig litteratur om temaer man er interessert i, siden disse da vil bli lest...

 

Dette har forøvrig blitt diskutert i en annen tråd, nemlig denne:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1535054&hl=

 

Viel Glück!

 

Jeg har sett littt på noen tyske tv-program, for ungdom/barn, samt noe "vanlige" program. Får se om jeg finner en bok på bibiloteket (bor ikke på verdens mest sentrale plass, så får se hva de har ) Takk for tipset

 

 

Du kan laste ned appen "Duolingo" på telefonen din! Jeg har brukt denne masse for å lære meg fransk utenom fransktimene vi har på skolen, og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

 

Den er gratis, og du kan blant annet velge tysk som språk. Enkel i bruk, og du kan velge vanskelighetsgrad. Den er fra fremmedspråk til engelsk, og fra engelsk til fremmedspråk, så da får man trent seg på det også.

 

Lykke til :thumbup:

Har lastet den ned nå, blir spennende å prøve :)

Lenke til kommentar

For det første: Biblioteker har låneordninger som gjør at du kan låne fra (f.eks) Oslo, selv om du befinner deg i (f.eks) Gryllefjord.

 

For det andre: Uansett hva du synes om Derrick, er han faktisk sproglig sett ganske nyttig, da både han og de øvre lag han ofte efterforsker blant, fører et ganske propert Hochdeutsch. (Og youtube har episoder i fleng...)

 

Og en kommentar angående litteratur: Varianter med "enkelt sprog" er grei nok, hvis det altså er noe som er skrevet på ordinært tysk og så utgitt i en forenklet utgave - derimot ville jeg være skeptisk overfor tekster som er skrevet spesifikt med såkalt "pedagogisk" formål... Jeg har en tendens til heller å anbefale litteratur om noe som interesserer, evt også (kriminal-)romaner man allerede har lest på et annet sprog.

 

Noch ein mal: Viel Glück!

Lenke til kommentar

For det første: Biblioteker har låneordninger som gjør at du kan låne fra (f.eks) Oslo, selv om du befinner deg i (f.eks) Gryllefjord.

 

For det andre: Uansett hva du synes om Derrick, er han faktisk sproglig sett ganske nyttig, da både han og de øvre lag han ofte efterforsker blant, fører et ganske propert Hochdeutsch. (Og youtube har episoder i fleng...)

 

Og en kommentar angående litteratur: Varianter med "enkelt sprog" er grei nok, hvis det altså er noe som er skrevet på ordinært tysk og så utgitt i en forenklet utgave - derimot ville jeg være skeptisk overfor tekster som er skrevet spesifikt med såkalt "pedagogisk" formål... Jeg har en tendens til heller å anbefale litteratur om noe som interesserer, evt også (kriminal-)romaner man allerede har lest på et annet sprog.

 

Noch ein mal: Viel Glück!

Takk for tipset, har sett litt Derrick på skolen, har ikke vert det beste jeg har sett, men OK. Har nå fått sett en del tysk-TV og litt andre filmer, håper dette hjelper på og ikke bare blir glemmt igjen. Virer egentelig som jeg forstår mer etter hvert.

 

Får ta turen til bibiloteket i morgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...