Gå til innhold

Overklokker core i5 2500k (for første gang)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd meg på litt overklokking av min intel core i5 2500k prosessor. Jeg har gjennomført det, men er usikker på om alle verdiene som temp, volt osv er korrekt.

Jeg har gått igjennom endel guider og lest meg opp og ned, men det er fortsatt ting jeg er usikker på, så håper det er noen her som kan bekrefte at jeg er i rute (eller ikke i rute, før det er for sent)

Som bildet viser har jeg satt rød firkant rundt 4 forskjellige ting, så her kommer spm smile.gif

Jeg kjører full cpu stresstest med Prime95

1. Temperaturen: Den har nå stått en times tid, og tempen viser rundt 62 grader, vil dere si dette er høyt eller innenfor normalen?

2. Bus speed: Denne lurer jeg mest på, den ligger stabilt på 103MHz, men ser de fleste kjører 100MHz, har dette noe å si så lenge pc holder seg stabil ? (skal kjøre testen frem til midnatt, så se om den fortsatt holder seg smile.gif

 

3. Core Voltage/vcore: Har fått meg meg at jeg ikke skal noe spessielt over 1.4 (min ligger på 1.275ish) men det skal ikke ha noe og si om den ligger under vel?

4. Speedfan sier jeg har -60 grader på cpu, og jeg får ikke stilt noe på cpu viften min via programmer, kan det ha noe sammenheng ? Den står og durer på fullt heletiden nå. Har forresten en

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

 

Vmt4RkZH.jpeg

Endret av thomasjfosse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Thomas!

 

1. På Intels nettsider står det at temperaturen på IHS(metallplata på cpu) ikke skal overstige 72c. Jeg er litt usikker på hva maks temp internt er, men holder du deg under 70c under last bør du være sikra.

 

2. Mener å huske at jeg leste at ved en buss-hastighet på rundt 105MHz ble systemet ustabilt(Sandy og Ivy), men så lenge systemet er stabilt gjør det ingenting at den ligger på 103MHz. Du kan eventuelt sette den manuelt i BIOS om du vil ha den på 100MHz.

 

3. Så lenge temperaturen er OK, så er det ikke så nøye med spenningen, i hvertfall på luft. Men holder du deg under 1.4 V uansett kjøling og godkjent temperatur så er det bra.

 

4. Du kan vel stille inn Smart Fan eller noe lignende i BIOS slik at viftehastigheten reguleres etter temperaturen. Hvis du har regulering manuelt kan du jo kjøre en stresstest for så å regulere viftehastigheten manuelt til temperaturen når et nivå du ikke vil overstige. Husk at romtemperaturen spiller en rolle slik at hvis du kjører prosessoren på temperaturgrensen i et kjølig rom kan temperaturen overstige temperaturgrensen f.eks om sommeren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...