Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Man bruker vel neppe f/1.2 til street?

Opp til hver enkelt :closedeyes: . Nettopp til street er det fint å kunne isolere hoved motiv synes jeg. Med MF klarer man også nogenlunde greit å fokusere. Mine street foto-ene jeg selv er mest fornøyd med er alltid tatt på åpen blender f/2, 1/1,4 eller f/1,1. Og det er jo da man i godt lys trenger rask nok lukkertid...

 

Fra i dag med 35/1,4:

 

10964981143_c6dc0c1310_n.jpg

Storgata by fotoalf, on Flickr

 

Hvilken 35mm har du tatt dette med? Så sjukt skarpt :eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo være solgt noen, har sett den første til salgs, og et retro kit-objektiv...

Har vurdert det, men det er for dyrt, og jeg synes det blir for mange kompromisser...

Ville savnet kvikkjustering av eksponering, innebygget trådløsstyring av blitz, og mulighet for video.

Det kommer nok mange til salgs etter hvert..

Og kommer de langt nok ned i pris, skal jeg svelge unna alle fornærmelsene som ligger i "ergonomien" og skaffe et, for sensorens skyld. Men å si at min tillit til Nikon er svekka av denne lanseringa, er en underdrivelse. Og reaksjonen min blir bare forsterka av at jeg faktisk har drevet med det som Nikon-reklamefolka kaller "pure photography" i flere tiår, hovedsaklig med Nikon F. Som var et overraskende bra kamera ergonomisk for den aktuelle bruken, på tross av alle føringene som mekanikken, filmen (og i noen grad de valgte løsningene) la.

Ingeniørene prøvde å gjøre så godt de kunne, og det har de på ingen måte fått lov til ved utforminga av Df. Retro-look er helt fint for meg, men ikke kødd med utløserknappen/grepet så huset blir vanskeligere å håndholde stødig, og hendene/fingrene får mer belastning. Legg gjerne opp til at fotografen får tenke mer gjennom bildene, men i denne prosessen er histogrammer, automatikk og justeringsmuligheter vesentlige hjelpemidler. Som skal tilrettelegges optimalt, ellers stjeles tid og krefter fra den kreative prosessen og den nødvendige håndverksmessige gjennomføringa. Og tjuveri er og blir forbudt.

Lenke til kommentar

Siden "alle" er så misfornøyd gleder jeg meg stort til jeg får tak i en Df for en veeeeeeldig billig penge! :dribble: (kan vente leeeenge, jeg).... :whistle:

Stiller gjerne bak deg i køen jeg ;)

 

Men seriøst, hvis Nikon hadde latt ingeniørene bestemme, og gjerne trukket inn noen pensjonister som hadde jobba med F-modellene, kunne Df blitt den store klassikeren. Og for min del et kamera for det helt lange tidsperspektivet. Jeg er jo tydeligvis heller ikke aleine om å synes retro er helt fint.

 

Jeg har funnet grunnene til at D700 for meg kunne konkurrere med D7000, men ikke D7100. Og disse problemene er stort sett løst i Df.

 

* D3/D700-sensoren er i praksis omtrent like god på 400 som 200 ISO. Mens dette forteller om god høy-ISO, sier det også klart fra om suboptimal lav-ISO. Dette blir særlig klart for meg i jamføringer med D7100, der nedsamplingsfordelen også slår skikkelig inn og veier opp flere per piksel-fordeler hos D700. På Df-sensoren er dette løst godt nok, sjøl om det kan være tankevekkende at dynamisk omfang på pikselnivå og ISO 100 er litt svakere enn på D7100, med under 1/3 av pikselstørrelsen(!) D700 faller litt igjennom som allround-kamera på grunn av dette, Df holder helt fint.

 

* Mens den praktiske forskjellen på 16 og 12MP var mye større enn jeg trodde, har forskjellen opp til 24MP vært mindre enn tallene indikerer. Dette har jo med både bruksmåter og optikk å gjøre, hvis alle bilder skulle opp i minst 80x120cm hadde jeg nok sett det annerledes. Til allround-bruk virker 16MP som å være et slags "sweet spot", mens 12 iblant er litt lite - og jeg tror ikke jeg er aleine om å oppleve det sånn. Og Df er der, D700 er ikke.

 

* For mer presis fotografering er 100% søkerdekning temmelig praktisk, om ikke helt et must. Til f.eks. reportasjebruk, bryllupsfotografering etc var ikke dette noen ulempe på D700, men til allround-bruk over år var det en mangel. Som Df har retta opp.

 

Hadde derfor Df funksjonelt vært på høyden, kunne dette vært noe jeg sparte til. (Da hadde jo prisen kunne vært enda litt høyere også.) Men det faller gjennom nesten overalt på funksjonalitet og betjening.

Og det verste, er at når blårussen hos Nikon nå har ødelagt det første forsøket på en retro-klassiker, er det høyst sannsynlig at de ikke vil la dem med mer peiling slippe til med en korrekt gjort versjon.

 

Men Nikon bør gjøre akkurat det: Om et år eller to, ta D4s-sensoren, AF-systemet og den grunnleggende signalbehandlingselektronikken og putt inn i et Df2. Lær kontroll-layout av produsentene som har fått til vellykka retro-modeller. Hold gjerne blits og video utafor huset, men gjør ting modulært, sånn at kameraet kan styre blitser, og det kan fjernstyres og sende ut videostrøm. Og legg inn kommunikasjons- og GPS-funkjsonalitet + berøringsfølsom skjerm som en finner i en smartphone til 700 kr i dag: Komponentene kan umulig koste all verden. Og husk: Ikke på noe punkt, utover oppløsningen, dårligere spesifisert enn D7100.

 

Nikon har på mange måter havna i den samme tell-features-og-ta-godt-betalt-for-hver-enkelt-av-dem-grøfta som de var i før D300/D3-lanseringene. D300 (og i noen grad D3) snudde helt opp ned på dette, men det er visst nødvendig å lære sånne lekser omatt og omatt.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Nikon Df vil aldri kunne bli det retrokameraet man håper på ala FM og FA modellen. Dette ligger i grunndesignen med avstand til sensoren m.m. Det er her småtråkkene til Fuji X og Olympus/Lumix har sine fordeler (og ulemper) som gjør at de kan designe mindre kameraer. Proposjonene på Df er det som ødelegger designet i mine øyne, det ser mer rart enn retro ut. Kommende Fuji X modell ser ut til å være mye mer vellykket.

Lenke til kommentar

Nikon Df vil aldri kunne bli det retrokameraet man håper på ala FM og FA modellen. Dette ligger i grunndesignen med avstand til sensoren m.m. Det er her småtråkkene til Fuji X og Olympus/Lumix har sine fordeler (og ulemper) som gjør at de kan designe mindre kameraer. Proposjonene på Df er det som ødelegger designet i mine øyne, det ser mer rart enn retro ut. Kommende Fuji X modell ser ut til å være mye mer vellykket.

Det kan sikkert stemme det med estetikken, men jeg er ikke så fin på det :) En annen sak, er at sensor+innfesting+skjerm ikke er nødt til å bli så innmari tjukt. I både nettbrett og mobiltelefoner er en nede på under 1 cm brutto, og da er mye av brennvidda til objektivet også med. Og ikke kom med at mobilsensorene yter så dårlig - i forhold til mini-størrelsen synes iallfall jeg de er ganske bra.

 

For øvrig, er avstanden fra filmplanet til baklokkets bakside på en Nikon F ca 6mm(såvidt jeg greier å måle/anslå), på en D7100 er tilsvarende avstand (LCD) ca 11-12mm. Alt foran filmplanet er jo geometrisk prinsipielt likt for alle F-fatninger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Man bruker vel neppe f/1.2 til street?

Opp til hver enkelt :closedeyes: . Nettopp til street er det fint å kunne isolere hoved motiv synes jeg. Med MF klarer man også nogenlunde greit å fokusere. Mine street foto-ene jeg selv er mest fornøyd med er alltid tatt på åpen blender f/2, 1/1,4 eller f/1,1. Og det er jo da man i godt lys trenger rask nok lukkertid...

 

Fra i dag med 35/1,4:

 

10964981143_c6dc0c1310_n.jpg

Storgata by fotoalf, on Flickr

 

Hvilken 35mm har du tatt dette med? Så sjukt skarpt :eek:

 

Takk. Tatt med Leica 35/1,4 ASPH FLE. Egentlig et drømmeobjektiv (for meg), selv om enkelte synes det er for nøytralt.

P.S. Modeller har gitt samtykke, så mange takk til de :)

Lenke til kommentar

Nikon Df vil aldri kunne bli det retrokameraet man håper på ala FM og FA modellen. Dette ligger i grunndesignen med avstand til sensoren m.m. Det er her småtråkkene til Fuji X og Olympus/Lumix har sine fordeler (og ulemper) som gjør at de kan designe mindre kameraer. Proposjonene på Df er det som ødelegger designet i mine øyne, det ser mer rart enn retro ut. Kommende Fuji X modell ser ut til å være mye mer vellykket.

 

Det hele bunner ut i om man lar visuell konformitet veie tyngre enn ytelse og substans.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...