Gå til innhold

Redigere en film fra klipp med ulike formater


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tre videoklipp jeg skal redigere til en film. Problemet er at opptakene er tatt med ulikt utstyr noe som gir ulik oppløsning og fps.

 

1920 x 1088 @ 20fps
1280 x 960 @ 29fps
720 x 576 @ 25fps
Hvordan ville dere gått fram for å bruke klipp fra disse tre kildene til en ferdig film?
Vil sluttvideoen måtte ha 720 x 576 @ 20 fps siden dette er de laveste verdiene? Eller finnes det triks for å omgå dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transcode/konverter 1920 x 1088 @ 20fps til 1920x1080 @ 25fps og eventuelt nedskaler til 1280x720.

 

1280 x 960 @ 29fps transcode til @ 25fps og 1280x720.

 

Eventuelt at du nedkskalerer begge disse klippene til 720 x 576 hvis du ikke trenger høyere oppløsning.

 

Hvis majoriteten av klippene er @ 29fps, så velger du heller det (egentlig 30fps) som prosjekt fps.

 

Du kan jo også la alle klippene spille i sin originale fart @ 20fps blir fortfilm og @ 29fps blir sakte film, hvis du velger @ 25fps som prosjekt fps og bare opp/nedskalere så alt har samme størrelse.

 

Du har jo ikke giddet å gi noe opplysning om hva slags software du har tilgang på eller motiv type når du ber om hjelp, så det er vanskelig å gi noen særlig mere råd.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Transcode/konverter 1920 x 1088 @ 20fps til 1920x1080 @ 25fps og eventuelt nedskaler til 1280x720.

 

1280 x 960 @ 29fps transcode til @ 25fps og 1280x720.

 

Eventuelt at du nedkskalerer begge disse klippene til 720 x 576 hvis du ikke trenger høyere oppløsning.

 

Hvis majoriteten av klippene er @ 29fps, så velger du heller det (egentlig 30fps) som prosjekt fps.

 

Du kan jo også la alle klippene spille i sin originale fart @ 20fps blir fortfilm og @ 29fps blir sakte film, hvis du velger @ 25fps som prosjekt fps og bare opp/nedskalere så alt har samme størrelse.

 

Du har jo ikke giddet å gi noe opplysning om hva slags software du har tilgang på eller motiv type når du ber om hjelp, så det er vanskelig å gi noen særlig mere råd.

Takk for bra svar. Jeg har tilgang på Premiere pro 6, og tenkte ikke videre over at det hadde noe å si.

 

Aller helst vil jeg ta bort klippet på 720 x 576 pga dårlig kvalitet, men den har noen viktige klipp fra stuntet som ble filmet. Alle tre klippene stammer fra samme stunt fra ulike vinkler.

 

Jeg får prøve som du sier å nedskalere og oppskalere og se hvordan det blir, om jeg får det til:)

Lenke til kommentar

Jeg redigerer med Magix, og har eksperimentert med div formater, 320x240, 640x480, 720x576, 1280x720 og 1920x1080, og bildefrekv 15, 23,98, 25, 30 og 50p og satt alt på samme tidslinje uten noen form for konvertering. Helt problemfri rendring av alt til wmv HD 1920x1080.

Jeg antar at jeg i premiere pro 6 kan lage en sekvens med de innstillingene (oppløsning og FPS) jeg ønsker ut, og bare dra ulike typer video inn på tidslinjen. Deretter drar jeg bare størrelsen på bildet opp eller ned for å tilpasse den vinduet. Når ferdig redigert er det vel bare å eksportere ut, så konverteres de filene som ikke er i oppgitt oppløsning/fps til det de skal være(?)

Lenke til kommentar

Klippene er fra samme stunt, ulike vinkler. Oppløsning og FPS er ulike. Jeg satt prosjekt FPS til 25 og oppløsning til 1280 x 960.

 

Jeg lagde et Multi-Camera source sequence av tre klipp, og har syncet dem. Jeg har nå tre videoklipp på timelinen, og prøver å resize bildet i "program" preview vinduet. Jeg får kun manuelt endret bildet på video track 3. På de to andre får jeg kun valgt opsjonen "Scale tof rame size". På den ene videoen mangler det litt på bilder på bunn og over.

 

Kan jeg orden dette i prosjektet, eller må jeg først eksportere tre videoklipp til riktig oppløsning og fps, og så importere til nytt prosjekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...