Gå til innhold

Overtrykk eller undertrykk?


arciryon

Anbefalte innlegg

Har en PC med noisecontrol-kabinett, silent twin-vifte og noisecontrol PSU.

 

Hovedmålet med maskinen er at den skal være stillegående. Jeg har derfor kun en 12dB Papst i front, og lar PSU-en dra ut luft bak.

Jeg ser at dette blir litt for lite, da maskinen noen ganger henger seg ved for høy belastning. Hvis jeg fjerner sidedekslet så går det bra.

 

Jeg har derfor planer om å sette inn en ekstra kabinettvifte, mest sannsynlig en 92mm eller 120mm med fanmate. Spørsmålet er om jeg burde sette den i front, eller bak. Det kan være litt problematisk å sette den bak, siden den da vil komme ganske nært Silent Twin-kjøleren, som jo har sidemonterte vifter. Jeg er redd for at en kabinettvifte der vil kunne jobbe "mot" cpu-kjøleren. Så jeg tenkte å sette inn en ekstra vifte foran, sammen med 12dB-vifta.

 

Jeg vil jo da sannsynligvis få overtrykk i kabinettet. Er dette gunstig? Eller burde jeg satsa på å få satt en vifte bak allikevel, med en mer gunstig plassering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best kjøling får du nok med nøytralt trykk -- like mye inn som ut.

 

Min erfaring er at du hører viftene bak (ut) mer enn de som er foran (inn). Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å sette 12dB Papsten bak, og en 19dB Papst foran. Da får du vel omtrent nøytralt trykk, og omtrent samme støynivå i begge ender.

Tror 19dB er ganske lydløst.

Lenke til kommentar

Det är väl mist lika viktigt att se till att luftflödet tar lämpliga vägar, och verkligen passerar det som skall kylas?

 

Är det verkligen så att du har ett generellt för litet genomflöde i kabinettet, eller är det så att det passerar för lite luft där den behövs?

 

En välrktad fanduct eller effektivare CPU-kylare kanske är allt som behövs.

 

/Olle

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det är väl mist lika viktigt att se till att luftflödet tar lämpliga vägar, och verkligen passerar det som skall kylas?

 

Är det verkligen så att du har ett generellt för litet genomflöde i kabinettet, eller är det så att det passerar för lite luft där den behövs?

 

En välrktad fanduct eller effektivare CPU-kylare kanske är allt som behövs.

 

/Olle

Det er et interessant poeng. :)

 

Mulig jeg kommer til å eksperimentere litt med det ja. Eksempelvis flytte HD nest øverst med et 5-toms adapter (gummioppheng) - på denne måten vil jeg kunne fjerne HD-ramma og f.eks. plassere en duct slik at lufta fra vifta foran-nederst vil peke mer mot NB.

 

Når det gjelder mer effektiv CPU-kjøler så lurer jeg faktisk på om det heller er NB-tempen som gjør at det tryner. Ifølge MBM så er NB-load 55 grader og CPU-load: 59 grader.

Lenke til kommentar

Har en nb uten vifte og en boxed intel vifte. temperaturen på begge sank med ca 10 grader når jeg satte en vifte til å blåse på disse. (i forhold til å ha samme antall vifter plassert på hvilken som helst annen måte). Ergo.. har du bare en kabinettvifte, sett den til å blåse kald luft på nb/cpu... dette burde fikse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Ergo.. har du bare en kabinettvifte, sett den til å blåse kald luft på nb/cpu... dette burde fikse problemet ditt.

 

Takk for tipset. Ser at microplex selger et helt sett med fanduct og masse dill til 295 spenn, men ser ut som om det er mye mer enn jeg trenger.

Noen nettbutikker som selger 80mm slanger i "løsvekt"?

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Olle P og Blackbrrd. Har montert en vifte på baksiden av kabinettet mitt med en oppgave: blåse inn på området med NB og mosfets(har vannkjøling på resten)

 

Tror det hele med overtrykk og undertrykk er litt overvurdert. Folk glemmer jo en ting: Pc kassa di er ikke tett!! Se litt rundt på kabinettet ditt.. de fleste har rikelig med luftehuller foran, på begge sider og desto flere bak. Disse hullene skulle være mere enn nokk til å utligne ethvert under/overtrykk.

 

Det aller viktigste blir at du har en god luftflyt, og at de riktige stedene blir kjølt. Hvordan dette skal løses avhenger veldig av hvilken type cpu kjøler du har, passiv eller aktiv NP kjøler og tillegskort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...