Gå til innhold

Kan ikke jobbe som tømrer lengere... hva gjør jeg da?


Masimo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som titelen sier, kan jeg ikke lengere jobbe som tømrer, ikke nået særligt for en ung person som mig på 28...

 

Har rett og slett ødelagt ryggen min, med for man tunge løft. Har nå været sykemeldt i 6 mdr, og begynder å bli dritt lei af at gå hjemme.

(kone og 3x barn :nei: ... :) )

 

Nav er begyndt med at jeg skal på alt muligt utredning etc, men jeg orker rett og slett ikke processen med NAV, specielt da jeg i forvejen har det dårligt med at gå være sykemeldt, liker å være i jobb og ha en vanlig dagligdag.

 

Omskolering ser jeg som næsten umuligt da jeg er "hoved-forsøger" i familien, da min kone kun har mulighed for å jobbe 60% og da få udbetalt 66% af min grunnlønn klarer vi os ikke.

Og oven i det er muligheterne nu til dags næsten umuligt for å få det godkjent.

 

SÅ, hva gjør en tømrer da... har ikke videre uddanning end fagbrev.. Hva kan man bli?

 

Ser det eneste jeg kan funkere som er kontor jobb, men de fleste steder krever videre utdanning som fx byggingeniør eller fagteknikker..

Og vi kan ikke få økonomien til at løbe rundt skal jeg gå mye mer ned i lønn, end det jeg tjener p. dags dato.

(Tenker da å skulle fx begynde i kasse på Kiwi, ikke nået negativt til det, men lønnen strekker rett og slett ikke ... og jeg elsker bygge branchen.)

 

Håber noen kan jeg hjelpe mig lidt på vei, kan umuligt være den eneste der sidder i denne kniben, og begynder å slite veldigt ... :confused:

 

MVH

 

En desperat Tømrer

 

ps takker for alle tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om flere som har blitt takstmenn etter å ha ødelagt ryggen som tømrer. .

Teknisk konsulent?

BAS hos en entreprenør?

Evt et helt annet yrke.

 

 

Takstmann krever lang uddannelse... 2 år på mesterbrevet og da videre utdanning.

 

Tekniske konsulenter krever som regel Fagteknisk skole.

 

Eneste er BAS, som evt er relavant men de steder jeg har søkt pejer på lite erfaring, trods 10 år i tømrer faget.

 

Selvfølgelig annet yrke men uten annen uddannelse kommer jeg ikke langt .. :hm:

 

 

Tak for svaret DBD

Lenke til kommentar

Spar ei stund, så går du teknisk fagskole og jobber deltid på kiwi vedsiden av. Ryggen har jo du som du sier ødelagt selv, så det er bare å bite i teppet og ta det slik det kommer. Om så du må flytte til noe billigere så gjør du det, du må ivertfall ordne deg så du ikke havner i en liknende situasjon igjen.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Siden du har en yrkeskade ville jeg undersøkt muligheten for å få dekket utdannelse av NAV. Går selv på ingeniørstudie og der er det flere som har skadet seg, og som blir omskolert på NAV sin regning. Det som passer best for deg som tidligere tømrer er vel Byggingeniør om det er av interesse, ellers er det mange andre alternativer innen ingeniør. Dette gjelder også forkurs for ingeniørutdanning som gir deg inntakskravene.

 

Leste ikke skikkelig igjennom OP før jeg skrev dette, men :p Er fortsatt noe jeg vil oppfordre deg til, gratis ingeniørutdannelse er ikke noe du burde takke nei til. Er også mange på studiet mitt med barn og kone. Så er ikke noe problem det. Husk også at da har du tilgang på familie-studentboliger som er ekstremt rimelige.

Endret av Intox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spar ei stund, så går du teknisk fagskole og jobber deltid på kiwi vedsiden av. Ryggen har jo du som du sier ødelagt selv, så det er bare å bite i teppet og ta det slik det kommer. Om så du må flytte til noe billigere så gjør du det, du må ivertfall ordne deg så du ikke havner i en liknende situasjon igjen.

 

Ærlig Talt, å si at jeg har ødelagt ryggen selv... når man nu til dags må bære 3-lags vinduer op i 3 etg til fru. svendsen, i op til flere mdr af gangne, blir ærligt talt en idiotisk uttalelse som jeg har lite tilovers for... :closedeyes:

 

 

Siden du har en yrkeskade ville jeg undersøkt muligheten for å få dekket utdannelse av NAV. Går selv på ingeniørstudie og der er det flere som har skadet seg, og som blir omskolert på NAV sin regning. Det som passer best for deg som tidligere tømrer er vel Byggingeniør om det er av interesse, ellers er det mange andre alternativer innen ingeniør. Dette gjelder også forkurs for ingeniørutdanning som gir deg inntakskravene.

 

Leste ikke skikkelig igjennom OP før jeg skrev dette, men :p Er fortsatt noe jeg vil oppfordre deg til, gratis ingeniørutdannelse er ikke noe du burde takke nei til. Er også mange på studiet mitt med barn og kone. Så er ikke noe problem det. Husk også at da har du tilgang på familie-studentboliger som er ekstremt rimelige.

 

Ja, har prøvet og undersøgt dette selv, da jeg så netop byggingeniøren som den mest relevante videre utdannelsen som er der.

 

Men jeg har været til dialog møte nr. 2 i sidste uke vedr. hvad jeg skal gjøre videre.

 

Hu NAV dama sagde (selvom jeg nu tror at hu sagde det for å demotivere meg) at omskolering er aller sidste led i NAV processen og nu til dags er dette næsten umuligt, så jeg tænker går der flere mdr. uten svar videre på hva jeg kan. Da tømmes min konto lenge før det, og jeg får evt først begyndt på studiet engang i 2015... dette er lenge å må gå hjemme for en som liker å være i jobb..

 

Dette er rett og slett sindsykt sjipt da dette netop er en yrkes skade som er sket, og jeg nå står med en 4 årig utdannelse jeg ikke kan bruke til en shit... :dremel: ... :nei:

Lenke til kommentar

 

Ærlig Talt, å si at jeg har ødelagt ryggen selv... når man nu til dags må bære 3-lags vinduer op i 3 etg til fru. svendsen, i op til flere mdr af gangne, blir ærligt talt en idiotisk uttalelse som jeg har lite tilovers for... :closedeyes:

 

 

 

Ja, har prøvet og undersøgt dette selv, da jeg så netop byggingeniøren som den mest relevante videre utdannelsen som er der.

 

Men jeg har været til dialog møte nr. 2 i sidste uke vedr. hvad jeg skal gjøre videre.

 

Hu NAV dama sagde (selvom jeg nu tror at hu sagde det for å demotivere meg) at omskolering er aller sidste led i NAV processen og nu til dags er dette næsten umuligt, så jeg tænker går der flere mdr. uten svar videre på hva jeg kan. Da tømmes min konto lenge før det, og jeg får evt først begyndt på studiet engang i 2015... dette er lenge å må gå hjemme for en som liker å være i jobb..

 

Dette er rett og slett sindsykt sjipt da dette netop er en yrkes skade som er sket, og jeg nå står med en 4 årig utdannelse jeg ikke kan bruke til en shit... :dremel: ... :nei:

 

Ser jeg var nok lidt negativ i min uttalelse her...

 

Men jeg forventer ikke at samfunnet skal "tørke mig i r****... men de kunne da gi mig do rulla..., da kan jeg gjøre jobben selv..., I stedet føler jeg at man får kappet armene av"..

 

Jeg er 28, full av gå på mot... hater å sitte stille på reva som jeg føler jeg gjør nå. Hater å gå sykemeldt... men ser sort på fremtiden...

 

(Stadigvæk lidt negativ, beklager .. ;) ... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...