Gå til innhold

[Løst] Rookie skal kjøpe bærbar pc


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lest litt rundt i flere timer nå, uten egentlig å bli noe klokere. Mye av grunnen er nok at jeg kan veldig lite om det her.. :) Så nå har jeg registrert meg her og håper på litt eksperthjelp.

 

Trenger ny bærbar pc da min gamle bråker voldsomt og slukner ca.hver time(skal sies at den er snart 5 år gammel).

 

Jobber som lærer og jobber en del med presentasjoner. Driver litt med photoshop og småspill som FM ved siden. Kan godt tenke meg en pc som klarer å dra litt større spilt helt ok.

 

Har satt et tak på 8-9000, vært innom komplett og funnet noen aktuelle, men som sagt så er jeg relativt blank..

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=795035

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=795906#extra

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=792139#accessories

 

Tar imot all hjelp med åpne armer.

 

//E

Endret av heretolearn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg håpar fleire kan skrive på tråden din, men kan jo kome med personleg erfaring:

 

Den fyrste du har funnet er veldig svær og tung - greitt om du ikkje trenger å flytte mykje rundt på den eller skal ha den til å passe i sekk ol. Det er sjeldent det er sekker som har plass til >15.6".

 

Den siste, Acer, vil eg sei styr unna fordi det er Acer. Alle eg veit om, som har hatt ein acer, har ikkje vøri nøgd. Men det betyr ikkje at dei kan ha forbetra seg, her håpar eg andre kan vere meir til hjelp fakta-wise.

 

Den i midten derimot synast eg virka som eit relativt godt val. Kjøpte ein bærbar pc til fruen som er i sirka same spesifikasjonklasse som den MSI'en, og den drar alt av spel (Sims 3, Fallout, Skyrim, Lucius++). Sant skal seies er skjemkortet bittelitt betre, men harddisk derimot treigere på lenka ift. MSI'en du fann. Har også godt forhold til MSI så trur du ikkje blir misnøgd om du vel del. Bør gå fint å drive med PS og.

 

(Skulle du vurdere å kjøpe den på lenka eg henviste til må du hugse at det IKKJE følgjer med windows, eller innstallasjon om du kjøper windows i tillegg, begge må evt. leggjast til handlekurv for det det kostar. Du kan derimot spare litt kr. om du kan gjer dette sjølv;] )

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende og godt svar. Har hørt diverse om acer selv, så er litt skeptisk der. Har også hørt litt av hvert om komplett ang. kundeservice, men ja.

 

Når du sier at jeg må legge inn windows selv, hvor krevende er det? Må jeg kunne mer enn å sette inn en CD og følge instruksjonene..?

 

Den virket ikke dum den du foreslo heller, så det er absolutt en mulighet om det ikke blir vanskelig.. :p

Lenke til kommentar

 

Takk for et utfyllende og godt svar. Har hørt diverse om acer selv, så er litt skeptisk der. Har også hørt litt av hvert om komplett ang. kundeservice, men ja.

 

Når du sier at jeg må legge inn windows selv, hvor krevende er det? Må jeg kunne mer enn å sette inn en CD og følge instruksjonene..?

 

Den virket ikke dum den du foreslo heller, så det er absolutt en mulighet om det ikke blir vanskelig.. :p

I teorien er det berre å setje inn dvd/usb og følgje instruksjoner - ja. Men ta ein titt på ein youtube DIY video så kan du jo sjå kva som skal til. Måtte litt inn i BIOS for å innstallere frå usb på fruen sin maskin. Er jo berre å lage ny tråd her om du støter på problem og =] Og er rart med komplett og kundeservice - dei var best for nokre år sida. Men hadde sjølv ei kjip episode med dei i august =/

Det høres ut som om den gamle pcen din trenger litt støvsuging i kjøleviften. I løpet av 5 år har det sikkert samlet seg mye støv som reduserer viftekapasiteten og blokkerer kjøleribbene med overoppheting og systemkrasj som resultat.

 

Eller om du vil spare pengar og prøve alt du kan med den gamle gjer du som Frobe seier. Prøv å fjerne støvrester og evt. leggje på ny kjølepasta (om det er mogleg/lett å få gjort på bærbare pc-vifter?)

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende og godt svar. Har hørt diverse om acer selv, så er litt skeptisk der. Har også hørt litt av hvert om komplett ang. kundeservice, men ja.

 

Når du sier at jeg må legge inn windows selv, hvor krevende er det? Må jeg kunne mer enn å sette inn en CD og følge instruksjonene..?

 

Den virket ikke dum den du foreslo heller, så det er absolutt en mulighet om det ikke blir vanskelig.. :p

Ja, du må kunne mer enn å sette inn en CD. Du må også finne og installere riktige drivere. Hvis du kjøper fra Multicom og er usikker på dette så er det vel verdt prisen på 349 kroner å få dem til å installere Windows for deg.

Lenke til kommentar

Må si jeg er imponert over responsen her! Takk.

Føler vel egentlig at den PC'n her har gjort nytten sin, en gammel toshiba som har gjort det en kan forvente.

 

Det gjør meg ikke stort å betale 349,- for å slippe noe jeg ikke har peiling på, så det ender nok med det ja :p Vært en tur innom elkjøp idag, men ser ut som de beste dealene finnes på nettet. Skal se litt mer på det i kveld, så ender en nok opp med den du anbefalte eller en god MSI tror jeg :)

 

Sikkert en dumt spørsmål, men hva slags windows bør en legge med..?

Endret av heretolearn
Lenke til kommentar

Nei, valg av Windows-versjon er ikke noe dumt spørsmål. Jeg kommer selv til å kjøpe bærbar PC fra Multicom snart nettopp fordi jeg da kan få den med Windows 7 som jeg har på 5 andre maskiner hjemme. Hvis du derimot ikke har andre PCer med W7 å forholde deg til så kan det kanskje være lurt å gå over på W8.

Lenke til kommentar

Ser det er et hav av forskjell på de systemene..

Ikke egentlig, mer tilsynelatende. Du kan få W8 til å funke / se ut nesten som W7 hvis du vil.

Gjør deg selv en tjeneste og ikke kjøp et 4 år gammelt OS. Etter 8.1 updaten til W8 nettopp har ting blitt vesentlig bedre med mange ting som har blitt fikset (kall det gjerne servicepack 1).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med kremt her. Før eller senere må du over på W8 så hvorfor ikke med en gang. Siden du sier du jobber som lærer så er det vel like greit å følge med på utviklingen. En annen ting er at du driver med Photoshop, da er det vel et poeng å kjøpe en PC med IPS-skjerm. F. eks. Multicom Xishan W650S eller Asus N550JV.

Lenke til kommentar

Win 7 vs Win 8:

De fleste ønsker gjerne å laste ned en startmeny for Win 8 fra en tredjepart, etter dette tar det ikke mer tid å tilpasse Win 8 slik man vil ha det enn det tar å tilpasse Win 7 fra fabrikksinnstillingene.

Velger man Win 7 må man deretter bruke lang tid på å laste ned 4 år med nødvendige oppdateringer fra MS, og man bruker lengre tid på å starte og slå av Win 7.

Hvis tid er penger så sparer man en del på å velge Win 8...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...