Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP 6735b (CPU Error)


Anbefalte innlegg

Hei.

Ei jeg kjenner har en HP 6735b, sikkert en gammel skole pc, men har fungert fint til hennes bruk.

Hun drev å oppdaterte java, da skjermen plutselig ble svart.

Hun kan ikke så veldig mye om data, så hun hadde bare latt den stå å kjøre på batteri til den slo seg av.

 

Så ble jeg spurt om å se på den, så jeg tok den med meg hjem, satte i laderen og slo den på.

Ikke bilde på skjermen, men etter noen sekunder så begynner caps lock + num lock å blinke.

1 blink, opphold på 1-2 sekunder, 1 blink, opphold på 1-2 sekunder osv..

Ifølge HP forumet så er dette en feilkode for CPU.

CPU som sitter i den er en AMD Turion 64 X2 RM-74 og jeg rota litt i CPU samlinga mi og fant en AMD Turion 64 MK-36.

Pins ser like ut, men ut fra infoen så er original cpu "Socket S1 (S1g2)", mens den jeg hadde liggende er en Socket S1 (S1g1).

 

Spørmålet mitt er da, skal denne cpu'en fungere i maskina??

Jeg prøvde å sette den inn, men det var fremdeles samme problem.

Selv mistenker jeg alltid hovedkortet når maskiner plutselig går i svart og ikke vil starte igjen.

 

PS.. CPU kjøleren var ganske tett av støv, så CPU kan jo ha blitt skadet av varme.

 

 

*Edit*

Kom på at jeg hadde en laptop liggende i deler her, som også bare døde (Fujitsu Siemens), som også har Turion 64 CPU.

Dette er en AMD Turion 64 X2 RM-70 (Socket S1 (S1g2), så denne burde passet bedre..

Men samme feilkode med den også.

Største problemet mitt er at ingen av disse er testet på et fungerende hovedkort.

 

Prøvde også å starte maskina uten CPU, CPU vifte, RAM, ingen forskjell samme hva jeg prøvde.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det jeg trodde.. Syns det er ganske vanlig for mange modeller :p hehe..

Kan jo prøve reflow med varmepistol, men er jo aldri godt å vite hvor lenge det vil virke etter det isåfall.. kan vel gå alt fra timer til år.

 

Men litt av en diagnose funksjon da, varsler om defekt cpu, også er det kortet :p hehe..

Fiksa en HP tidligere, den varslet om korrupt bios, der holdt det med å nappe ut bios batteriet og sette det inn igjen :)

 

 

*Edit*
Demonterte den nå, koblet til nødevendige komponenter som ram, cpu, skjerm, power switch/led board.

Tok av CPU kjøler, og kjørte varmepistolen rett mot chipset til det ble ganske varmt.

La så kjøleren forsiktig på igjen, koblet til strøm, la litt press på kjøleren for at det skulle være kontakt og trykket på powerknappen.

Maskina bootet ;)

Så er nok chipset som har blitt såpass varmt at det har begynt å løsne vil jeg tro.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...