Gå til innhold

Telenor nettbutikk og DOA Lumia


Anbefalte innlegg

Da har jeg snakket med Telenor sin nettbutikk i forbindelse med DOA telefonen jeg fikk i går.

 

Det var riktig som nevnt på forumet her at de samarbeider med telekiosken, men det var dessverre ikke så enkelt som å gå innom å få ny telefon.

 

Her må jeg levere inn telefonen som DOA, så skal de sende den videre til Nokia før jeg til slutt får hevet kjøpet.

 

Helt idiotisk måte å gjøre det på spør du meg. Når det er en helt ny telefon som er ødelagt når en mottar den burde de umiddelbart gitt ut ny telefon, ikke la det gå utover kunden at de leverer defekt produkt.

 

Så når jeg fikk hevet kjøpet kunne jeg bestille ny telefon, men da er jo garantert kampanjen gått ut og telefonen steget i pris, eller de er gått tom for den aktuelle modellen.

 

Så da foreslo han på kundeservice at jeg kunne heller levere den inn for å få den reparert.

 

Altså, helt seriøst!

 

Jeg vil da ikke ha en problemtelefon i fra starten av. Her burde de helt klart løst saken på en helt annen måte og gitt ut en ny telefon på stedet i Telekiosken.

 

Er det vanlig å gjøre det på denne måten? Sist jeg fikk ett produkt som var DOA så sendte butikken ut ny vare sammen med returseddel med levering over natten. Slik burde absolutt Telenor gjort det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandler er i sin fulle rett til å få telefonen vurdert av et verksted for å fastslå at feilen ikke er som en følge av brukerfeil (støtskade, vannskade og lignende). Dette kan oppstå selv om du fikk telefonen i går. Det tar bare et sekund å støtskade en telefon.

 

Jobbet tidligere i butikk, og i mange tilfeller der vi pga DOA ga ut nytt produkt til kunden uten å sjekke produktet, så fikk vi produktet i retur fra verksted med rapport om støtskade, selv om dette ikke var synlig på utsiden. Vi måtte derfor begynne å yte "dårligere service" og benytte vår rett til undersøkelse av verksted før vi godtok DOA. Det finnes mange svindlere, så jeg forstår Telekiosken veldig godt i denne saken.

 

Uansett er ikke DOA en lovfestet rett, men en ekstraservice en del forhandlere og/eller produsenter gir kundene. De kan derfor sette sine egne krav for at du får godkjent DOA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare synes det var en tungvindt måte de valgte å gjøre det på.

 

Telefonen kom relativt dårlig innpakket, en pappeske med to "luftputer" plassert på ene siden av telefonen.

 

Jeg pakket den opp, tok av deksel og satt i simkort som beskrevet. Koblet til den medfølgende laderen og lot den ligge en times tid før jeg prøvde å slå den på. Null reaksjon. Ikke noe ladesymbol, ingen verdens reaksjon.

 

Tok ut batteriet og satt det i på nytt. Da gikk umiddelbart kameralyset på, men fortsatt ingen reaksjon i telefonen ved bruk av av/på knapp. Tok igjen ut batteriet og satt det på plass på nytt. Prøvde på nytt å lade uten at noe var anderledes.

 

Jeg antar jo at dersom telefonen har fått skader så er det enten under produksjon, leveranse fra fabrikk til forhandler, eller i fra forhandler til meg. Det er jo på ingen som helst måte min feil at jeg mottar ett defekt produkt, og derfor synes jeg også at de burde strukket seg lengre i å gjøre meg som kunde fornøyd.

 

Telefonen er kjøpt på kampanje med kontantkort, dermed er prisen den ligger ute til nå kun i en begrenset periode. Nå de omsider får behandlet saken, noe som tar de 21 dager i følge kundeservice så vil jeg ble kreditert 848,- som jeg betalte for telefonen. Problemet da er jo at kampanjen er over og jeg kan se langt etter å kjøpe samme telefon til samme pris. Svaret på dette var at dette ikke var deres problem. Det er jo riktig, men det er ikke noen fin måte å behandle kundene på.

 

Det minste de kunne gjort var jo å si at dersom verkstedet godkjente DOA så skulle de sende meg en ny telefon til samme pris som jeg kjøpte den for i utgangspunktet, men det var helt uaktuelt. Om det ble DOA ble jeg kreditert beløpet og måtte betale det den vil koste når saken er ferdig behandlet.

 

Jeg valgte å kjøpe en ny telefon i dag mens den fortsatt er på kampanje, på den måte er jeg sikret at jeg får den til ønsket pris og at jeg har den nye telefonen innen kort tid.

 

Benytte angreretten var uaktuelt da den ville blitt returnert meg siden den er defekt.

 

Dersom Nokia nå velger å reparere telefonen fremfor å kreditere den grunnet DOA så sitter jeg med to telefoner, noe jeg absolutt ikke ønsker.

 

Angrefristen er da utløpt siden telefonen har vært 21 dager på farten og på verksted, men jeg har fortsatt ikke fått mulighet til å teste telefonen for å vurdere om jeg ønsker å beholde den eller returnere slik jeg normalt sett kunne ha gjort. Eller gjelder kanskje angrefristen fra den dagen telefonen virker og er hos meg? Om ikke er jo hele poenget med å kunne angre på ett kjøp ganske nytteløst.

Lenke til kommentar

1. Jeg antar jo at dersom telefonen har fått skader så er det enten under produksjon, leveranse fra fabrikk til forhandler, eller i fra forhandler til meg. Det er jo på ingen som helst måte min feil at jeg mottar ett defekt produkt, og derfor synes jeg også at de burde strukket seg lengre i å gjøre meg som kunde fornøyd.

 

2. Telefonen er kjøpt på kampanje med kontantkort, dermed er prisen den ligger ute til nå kun i en begrenset periode. Nå de omsider får behandlet saken, noe som tar de 21 dager i følge kundeservice så vil jeg ble kreditert 848,- som jeg betalte for telefonen. Problemet da er jo at kampanjen er over og jeg kan se langt etter å kjøpe samme telefon til samme pris. Svaret på dette var at dette ikke var deres problem. Det er jo riktig, men det er ikke noen fin måte å behandle kundene på.

 

3. Benytte angreretten var uaktuelt da den ville blitt returnert meg siden den er defekt.

 

4. Angrefristen er da utløpt siden telefonen har vært 21 dager på farten og på verksted, men jeg har fortsatt ikke fått mulighet til å teste telefonen for å vurdere om jeg ønsker å beholde den eller returnere slik jeg normalt sett kunne ha gjort. Eller gjelder kanskje angrefristen fra den dagen telefonen virker og er hos meg? Om ikke er jo hele poenget med å kunne angre på ett kjøp ganske nytteløst.

Min nummerering.

 

1. Det vet ikke Telenor. Og det er mange som påstår at produktet aldri har fungert, men som faktisk har brukt det og fått skadet det.

 

2. Helt enig med deg. Her burde de lovet eventuell omlevering fremfor kreditering.

 

3. Jeg tror du kunne brukt angrerett i stedet, ettersom telefonen skal leveres tilbake i cirka samme stand og mengde. Og ble den levert defekt, så har du levert den tilbake i samme stand som du fikk den. De måtte nok likevel ha sendt den til verksted for å få en uttalelse på om feilen kunne skyldes deg, og uansett hadde enden på visa da blitt den samme - kreditering etter at tilbudet var gått ut.

 

4. Får du kreditert telefonen er jo det problemet ute av verden, for telefonen du har kjøpt nå har du jo fortsatt angrefrist på. Ved en eventuell omlevering er jeg litt usikker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering her siden jeg først har startet en tråd rundt temaet.

 

Den 26 oktober ble telefonen levert inn hos telekiosken. Først den 19.11.2013 ble den godkjent som DOA hos verkstedet. De hadde da hatt den liggende hos seg i fra de 30 oktober, og brukte nesten tre uker på å sjekke at telefonen ikke gikk an å skru på.

 

Videre, så trenger nå telenor sin nettbutikk hele 14 dager på returnere pengene til min konto. Det vil si at når pengene kommer er vi kommet til Desember og det hele har tatt 38 dager i fra jeg leverte den inn til jeg fikk tilbake pengene.

 

I mine øyne er dette helt horribelt dårlig, og jeg kommer aldri til å handle noe via dem igjen.

 

Jeg har to ganger tidligere hatt DOA produkter. Det ene var ett tv i fra Samsung, og det andre var skriver i fra HP.

 

Tv ble kjøpt hos elkjøp, og det ble byttet på dagen etter en telefonsamtale.

 

Skriveren tok to dager, men det var fordi jeg måtte vente på nytt produkt og returseddel i posten.

Lenke til kommentar

 

Uansett er ikke DOA en lovfestet rett, men en ekstraservice en del forhandlere og/eller produsenter gir kundene. De kan derfor sette sine egne krav for at du får godkjent DOA.

 

Bare for å klarere dette helt; DOA er ikke en rett man kan påberope seg, det er en avtale gjort utelukkende mellom produsent og forhandler, for å hurtig kunne omlevere produkter som tydelig faller inn under garanti/reklamasjon. Det spesifikke innholdet i avtalene kan også variere fra kjede til kjede, da dette blir brukt som forhandlingskort når partene blir enige om leveranse/salg av produkter. (Bedre DOA-avtale kontra pris etc)

 

Når dette er sagt, du har såvidt jeg har skjønt det (har ikke lest den forrige posten din) fått levert en ny telefon fra telenors nettbutikk, som var defekt når du slo den på. Det enkleste å gjøre da er å hoppe bukk over telekiosken, og angre kjøpet direkte til telenor, dvs å sende den i retur medfølgende utfylt angrerettskjema, ettersom den da er i samme stand som den var når du fikk den.

Lenke til kommentar

 

Bare for å klarere dette helt; DOA er ikke en rett man kan påberope seg, det er en avtale gjort utelukkende mellom produsent og forhandler, for å hurtig kunne omlevere produkter som tydelig faller inn under garanti/reklamasjon. Det spesifikke innholdet i avtalene kan også variere fra kjede til kjede, da dette blir brukt som forhandlingskort når partene blir enige om leveranse/salg av produkter. (Bedre DOA-avtale kontra pris etc)

 

Når dette er sagt, du har såvidt jeg har skjønt det (har ikke lest den forrige posten din) fått levert en ny telefon fra telenors nettbutikk, som var defekt når du slo den på. Det enkleste å gjøre da er å hoppe bukk over telekiosken, og angre kjøpet direkte til telenor, dvs å sende den i retur medfølgende utfylt angrerettskjema, ettersom den da er i samme stand som den var når du fikk den.

 

Det var også min plan, men telenor sin nettbutikk sa at dersom telefonen ikke virket ville den ikke bli godkjent ved å benytte angrerett og jeg ville få den i retur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaterer her igjen jeg.

 

Etter å ha snakket med forbrukerrådet si viser det seg at Telenor har nektet å ta i mot telefonen på angrerett på feil grunnlag.

 

Det kom også frem at jeg skulle hatt utbetalt penger i fra de innen 14 dager etter at jeg stilte telefonen tilgjengelig for Telenor, altså den 26 oktober.

 

Telenor drøyer fortsatt og har ulike unnskyldninger til hvorfor jeg ikke får igjen pengene mine hver eneste gang jeg snakker med de. Det har til nå vært Nokia sin feil, så en feil hos Telenor, og nå sist så skylder de på behandlingstid hos banken som gjør at jeg ikke får fått pengene etter 14 dager som jeg hadde krav på.

 

Det er snart gått 1.5 måned siden jeg leverte tilbake telefonen, dette er elendig kundeservice hos Telenor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...