Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ex.fac. (Samfunnsøkonomi) UiB - Obligatorisk oppgave


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Med oppgave due i morgen klokken 14'sharp har jeg et par spørsmål vedrørende obligatoriske oppgaver ved UiB.

 

Da jeg har gått glipp av et par forelesninger grunnet sykdom så langt i høst, er det tydeligvis noe som har gått meg litt hus forbi. Og jeg finner ikke dette i pensumboken "Economics of Business" av Chris Mulhearn & Howard r. Vane.

 

Den obligatoriske oppgvaven er tredelt, og jeg har fått til oppgave 1 og oppgave 3. Jeg sliter derimot med oppgave 2. Om noen kunne hjulpet meg litt så ville jeg satt stor pris på det.

 

 

Oppgåve 2

  1. Gjer greie for ei bedrifts etterspørsel etter arbeidskraft. Drøft spesielt kva rolle det spelar om bedrifta er pristakar eller prissetjar i marknaden for det produktet bedrifta produserer.
  2. Ei bedrift har ein kortsiktig produktfunksjon Q = 10L – ½L2, der Q er produsert kvantum av ei vare og L er arbeidskraft. Teikn to figurar som viser korleis produktfunksjonen og marginalproduktet for arbeidskraft ser ut.
  3. Oppfyller produktfunksjonen lova om avtakande utbytte? Forklar.
  4. Q blir seld i ein marknad der produsenten er pristakar. Marknadsprisen, p=100. Vis at etterspørselen etter arbeidskraft frå bedrifta kan skrivast som w = 1000 - 100L, der w er lønnssatsen.
  5. Kva blir etterspørselen dersom w = 200?
  6. Kor stor er etterspørselselastisiteten for arbeidskraft?
  7. Kva blir profitten dersom dei faste kostnadene, FC = 3000?

 

Jeg greier meg greit på første del av 2a, men så stopper det. Hvorvidt det gjør noe om bedriften er pristaker eller prissetter i markedet, samt oppgave b-g får jeg rett og slett ikke til.

På forhånd TUSEN takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man er pristaker betyr det at det er konkurrenter i markedet. Hvorfor? Fordi det allerede er et etablert produkt med en etablert pris. Dersom du lager dasspapir, tannkrem eller frossenpizza må du, for å få kunder, ta konkurrentenes pris med i vurderingen. Det er ingen som vil kjøpe din tannkrem for 39,90 hvis Solidox allerede koster 19,90.

 

Dersom du finner opp noe nytt som ikke eksisterer eller er alment tilgjengelig er du pris-setter. Hvorfor? Du har monopol i markedet, og har hele markedet for deg selv. Da kan du sette en høyere pris (monopolprisen). Dette får være hint nok, og så får du finne din egen måte å løse, drøfte og forklare resten av oppgaven på.

 

Forresten, når jeg sliter med oppgaver pleier jeg enten å spørre medstudenter eller fadder..? De pleier som regel være veldig hjelpsomme.

Lenke til kommentar

Minimalt med tid har blitt disponert til betting, vet ikke hvor du får det i fra. :huh: Har vært mye syk siste uka som har ført til en litt giddaslaus student. Men ja, du har helt rett i at mine studievaner har rom for forbedring. Uten tvil. :hmm:

 

Og hvor får du disse datoene fra?

 

Når det gjelder oppgaven, så har jeg klart å fått ei nogenlunde god løsning på oppgave 2a-c. Q og F derimot sliter jeg litt med. Noen som har et lite hjelp på veien? Jeg ser at jeg bør greie å løse E og G, men de er jo avhengige av svar på de jeg ikke får til.

 

 

Dersom man er pristaker betyr det at det er konkurrenter i markedet. Hvorfor? Fordi det allerede er et etablert produkt med en etablert pris. Dersom du lager dasspapir, tannkrem eller frossenpizza må du, for å få kunder, ta konkurrentenes pris med i vurderingen. Det er ingen som vil kjøpe din tannkrem for 39,90 hvis Solidox allerede koster 19,90.

 

Dersom du finner opp noe nytt som ikke eksisterer eller er alment tilgjengelig er du pris-setter. Hvorfor? Du har monopol i markedet, og har hele markedet for deg selv. Da kan du sette en høyere pris (monopolprisen). Dette får være hint nok, og så får du finne din egen måte å løse, drøfte og forklare resten av oppgaven på.

 

Forresten, når jeg sliter med oppgaver pleier jeg enten å spørre medstudenter eller fadder..? De pleier som regel være veldig hjelpsomme.

Først og fremst takk for svar.

Når det gjelder hva det å være prissetter/pristaker betyr så er jeg klar over det. Jeg sliter bare med å kunne godt koble dette med demand for labour.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

Jeg leser ikke oppgaven slik du leser den, men hva vet nå jeg. Forhør deg med andre om hvordan de har løst den. Jeg leser oppgaven slik:

 

 

 

Gjer greie for ei bedrifts etterspørsel etter arbeidskraft.

 

PUNKTUM. NYTT SPØRSMÅL:

 

Drøft spesielt kva rolle det spelar om bedrifta er pristakar eller prissetjar i marknaden for det produktet bedrifta produserer.

 

Jeg ser ikke at det i oppgaven står at du skal knytte opp det første mot det andre.

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

Minimalt med tid har blitt disponert til betting, vet ikke hvor du får det i fra. :huh: Har vært mye syk siste uka som har ført til en litt giddaslaus student. Men ja, du har helt rett i at mine studievaner har rom for forbedring. Uten tvil. :hmm:

 

Og hvor får du disse datoene fra?

 

 

Det forrige temaet ditt, med akkurat de samme spørsmålene, ble postet den 13. oktober...

Lenke til kommentar

Jajaja, nok om det. Ingen skade skjedd, ingen skjede skadd.. Hadde jeg slitt med forståelsen i en innlevering hadde jeg selv vurdert å lage en tråd her dersom vedkommende ikke føler han eller hun kan søke råd noen annen plass. Det er tross alt viktig å forstå dette, da dette er det mest elementære og grunnleggende før han eller hun skal ta mikro, makro og matte neste halvår. Viktig å ikke falle av allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...