Gå til innhold

[Løst] Begynne med styrketrening og trenger kostholdsråd/hjelp


Anbefalte innlegg

Hey, har nettopp begynt å trene å vil bygge muskler siden jeg er ganske så spinkel. Så jeg vil gjerne finne ut hva jeg kan spise hver dag (som smaker godt og med mye proteiner i) Så jeg skulle gjerne hatt litt hjelp, hakke fått det ennå men skal kjøpe proteinpulver snart så det blir rundt 30g av det hver dag.

 

 

Nå spiser jeg helst 1 tallerken med Fitness frokost blanding med rundt 3-4 dl melk hver morgen. Til lunsj (på skolen) spiser jeg to brødskiver med sjokolade pålegg eller salami. Til middag spiser jeg kyllingfilee som regel (100g) og pasta til men ja. Noen dager (2 dager i uken) spiser jeg fet fisk altså laks.

 

Jeg veier 53 kg og er 170cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at proteinpulver skal helst brukes når du trener så mye at du ikke kan dekke proteinbehovet naturlig gjennom mat. Jeg ville med tanke på at du er nybegynner droppe kosttilskudd og heller øke inntaket av proteinrik mat(noe du og sier du skal). Eks på proteinrik mat: kjøttprodukter, melkeprodukter fisk, egg, kylling, nøtter, bønner osv...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Husk at proteinpulver skal helst brukes når du trener så mye at du ikke kan dekke proteinbehovet naturlig gjennom mat. Jeg ville med tanke på at du er nybegynner droppe kosttilskudd og heller øke inntaket av proteinrik mat(noe du og sier du skal). Eks på proteinrik mat: kjøttprodukter, melkeprodukter fisk, egg, kylling, nøtter, bønner osv...

 

Lykke til!

Det jeg har litt problemer med da at jeg ikke klarer å spise mye av det er veldig kresen på mat, men f.eks fisk og kyllingfilee klarer jeg. Men vist du regner ut da er det ennå ikke nok, har hørt det med nøtter ja men nei jeg klarer ikke nøtter :p Jeg drikker rundt kanskje på en vanlig dag, for jeg holder meg ikke alltid helt til det rette men kanskje 3 dl i gjenomsnitt per dag= litt under 10 g proteiner. Så spiser jeg kyllingfileen som er vel 30-35 gram proteiner. (Er ikke sikker) Også spiser jeg frokost blanding med nesten 10 g proteiner. Så har jeg ikke helt fått til å fått inn mer siden når det er skole glemmer jeg mye av dette om morgningen. Jeg har også spist en del egg etter skolen i det siste (c.a 4) men hater det xD Men klarer det jo :p

Lenke til kommentar

spiser du ikke andre middagsretter enn kyllingfilet? Du liker vel kjøttprodukter som Koteletter, kjøttdeig, karbonader, pølser osv...

 

Det er veldig viktig med karbohydrater siden dette er brennstoffet til musklene. Det er hovedsaklig karbohydrater som gir energi til musklene så du kan yte maksimalt.

-karbohydrater er viktig før trening for å gi deg energi til økta.

-og etter trening for å bygge opp muskelfibrene etter en tung økt:)

 

ps: jeg er ingen ekspert på dette :)

Lenke til kommentar

spiser du ikke andre middagsretter enn kyllingfilet? Du liker vel kjøttprodukter som Koteletter, kjøttdeig, karbonader, pølser osv...

 

Det er veldig viktig med karbohydrater siden dette er brennstoffet til musklene. Det er hovedsaklig karbohydrater som gir energi til musklene så du kan yte maksimalt.

-karbohydrater er viktig før trening for å gi deg energi til økta.

-og etter trening for å bygge opp muskelfibrene etter en tung økt:)

 

ps: jeg er ingen ekspert på dette :)

Jo jeg liker kjøttkaker, ikke stor fan av det andre men, jo karbonader også men jeg bestemmer ikke middagene :p

Lenke til kommentar

Siden du har et mål om å bli større, så bør du tenke mest på å spise mer. Ikke bekymre deg for mye om hva du putter i deg. Selvfølgelig er det lov å prøve å være noenlunde sunn, men ikke overdriv.

 

Du er undervektig og starter med styrketrening, spis! Drikk gjerne melk (fortrinnvis h-melk), inneholder gode proteiner, kalorier og ymse. Spis mat du liker, legger du ikke på deg, spis mer.

 

Alt i alt handler det om energi inn, energi ut. Har du ikke et overskudd i kaloriene, vil du ikke legge på deg (hverken fett eller muskler).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Haha, du burde absolutt prøve å venne deg til mat du ikke liker. Når du er så kresen er det mye vanskeligere å få i seg de næringstoffene kroppen trenger :wee:

 

Du liker vel ikke grønsaker og frukt heller du da, haha:) du bør starte med og kutte maten i barnslige former som smilefjes og dyr, haha :rofl:

Haha :p Nei jeg liker ganske mye grønn saker og all slags frukt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hey, har nettopp begynt å trene å vil bygge muskler siden jeg er ganske så spinkel. Så jeg vil gjerne finne ut hva jeg kan spise hver dag (som smaker godt og med mye proteiner i) Så jeg skulle gjerne hatt litt hjelp, hakke fått det ennå men skal kjøpe proteinpulver snart så det blir rundt 30g av det hver dag.

 

 

Nå spiser jeg helst 1 tallerken med Fitness frokost blanding med rundt 3-4 dl melk hver morgen. Til lunsj (på skolen) spiser jeg to brødskiver med sjokolade pålegg eller salami. Til middag spiser jeg kyllingfilee som regel (100g) og pasta til men ja. Noen dager (2 dager i uken) spiser jeg fet fisk altså laks.

 

Jeg veier 53 kg og er 170cm.

 

Hei på deg!

 

Når det kommer til styrketrening og vektøkning er det viktigeste å lage mat man faktisk liker, det er en livsstil som krever arbeid over lang tid og kroppen trenger også store mengder med mat for å bygge opp i mot optimalt etter hver økt. Det aller viktigeste er at man lager mat man liker, i motsetning til mange av di som driver på med bodybuilding er mange av oss som liker å løfte for styrken sin del langt mindre påpasselige med å ligge i ett veldig balansert overskudd, for min del kan jeg gjerne spise over 4500 kalorier på en dag og dette genererer jo selvfølgelig en del fett her og der, men det gir også musklene såpass mye næring (noe dem etterhvert som dem vokser forbrenner bort igjen (av min egen erfaring i vertfall))

 

Men for å få vektøkning er det veldig greit om musklene får rikeslig med proteiner, fett og karbohydrater, noe mye av kosten skal fokuseres på. Ting som kylling, Tunfisk, Egg, havregryn og grøt er en kvardag mange styrkeløftere finner seg i, både på hobby og proffesjonelt nivå, i starten vil du gjerne også klare deg med dette. Viss du ser på det som i mine øyner er flotte atleter og gode forbilder så har du Mehdi og Elliot Hulse som til dømes faktisk mener at ting som protein tilskudd er ganske bortkastet, noe dem egentlig illustrerer med at dem ikke bruker det selv. Jeg bruker det ei heller ikke og prøver heller å benytte vanlig godt kosthold med mye god mat forann å tvinge ned en shake (som jeg syns smaker dritt)

 

For å lage en liten illustrasjon over hvor mye du kan få utav proteinpulver der en bestilling fort ligger på 1000-2000 kroner, så kan du få så mye som 133 liter melk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...