Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ikke kjøpt stasjonær PC siden jeg kjøpte en brukt for 1 500,-, rett etter millenniumsskiftet. Nå skal kona og jeg investere i en kontormaskin for hjemmet. Håper noen kan peke meg i retning av en fornuftig budsjett-PC. Jeg er langt fra håpløs med datamaskiner, men heller ingen ekspert.

 

Våre primære behov:

 

Ordinære kontorsysler, streaming av film, TV og fotball pluss bilderedigeringsmuligheter (Photoshop/Gimp)

 

Mitt sekundære behov:

 

Kanskje snike et og annet brukbart spill inn på maskinen, men mer ala FM2014 og små smarte spill, heller enn grafikk- og bevegelsesmonsterspill (som vel gjerne går ut på å skyte monster.)

 

Vi legger også vekt å at det skal kunne gå an å skifte komponenter, slik at PC-en kan vare en stund.

 

Setter stor pris på om noen kan komme med noen forslag.

 

K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er, i disse dager, veldig moderate krav. Jeg ville forsøkt å få en SSD i den, siden det vil gi deg en temmelig stor forskjell i opplevd ytelse; utover det burde det holde lenge med, tjah, en i5, 4GB eller 8GB RAM og det innebygde grafikkkortet. (Det er derfor jeg ville siktet på en i5 i stedet for noe tregere som i seg selv nok hadde holdt: Du vil ha intels HD graphics 4600 eller bedre, som faktisk er raskt nok til å brukes til noe.)

 

Som et forslag, hva med komplett sin iFive, til 6244 + skjerm (1500ish) og frakt?

Den er i et lite tårnkabinett, og bør dermed være litt lettere å jobbe med enn de aller mest kompakte.

 

edit:

Med en ok skjerm, en kopi av office, og 240GB disk (opp fra 120GB) blir det ca 10 000. Det er veldig mulig å sikte lavere, men husk at du må ha en skjerm og en kopi av office; de billigste du finner har antagelig ingen av delene. Legg på en SSD på 200+GB, så er du oppe i noe sånt som 4000 før du har begynt på resten av maskinen.

 

Om du synes det er mye er det veldig mulig å jobbe deg nedover - men da blir det på bekostning av skjerm/programvare/hastighet/lagringsplass.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

dopus: Jo, kunne skrevet opp budsjett, men i og med at jeg ikke kjenner markedet så godt, så var det faktisk litt åpent. Det er viktigst å gjøre et fornuftig kjøp til våre behov.

 

Hadde gladelig brukt Linux dersom ikke TV 2 fortsatte å insistere på Microsoft Silverlight som eneste løsning til PL-fotball.

 

Synes ellers ikke ifive-forslaget til DJn virker håpløst, selv om det kanskje var litt over det vi tenkte (vant med billige lap-toper). Likevel synes vi gjerne det er verdt det dersom det betyr at PC-en varer noe lenger og yter nok til at man ikke blir irritert. Noen som vet om ifive-pakken er mer eller mindre robust/holdbar enn andre løsninger?

 

Apropos ifive-pakken: Så vidt jeg kan se så følger både Windows 8 og ssd med som standard til denne. Er det ikke med grafikkort på den, siden du påpeker hva jeg minst må ha? Er det en pakke som ikke er full pakke? Beklager nybegynner-spørsmålene, men såpass grønn er jeg for øyeblikket.

 

Er ellers ute etter anbefalinger på skjerm. Vi tenker at pc-skjermen skal bli litt som en TV nr. 2, så litt størrelse bør det være, selv om vi neppe har behov for det råeste.

Lenke til kommentar

Om integrert grafikk og en mindre harddisk holder for deg burde du kanskje studert NUC og andre små maskiner?

Hm, der er jo prisen ganske mye lavere ser det ut til, og kanskje det rett og slett holder for oss. Aberet her er vel at de ikke kan oppgraderes eller fikses etter hvert, men at hele greia må byttes ut dersom den ryker. Likevel får vi jo to stykker før vi er oppe i prisen på ifive... Hm...

Lenke til kommentar

iFive-pakken har intels innebygde (på CPUen) HD4600, som er nok til litt 3D-spilling. Det du nok vil legge til utover standard i den er en skjerm (om du ikke har), office (word/excel/osv), og det kan være greit å gå opp en størrelse på SSDen.

 

Akkurat hvor kraftig det intel-skjermkortet er er litt uklart for meg, men jeg ser tester som mener du kan spille skyrim i levlig kvalitet på det - som er mer enn jeg hadde ventet.

 

Fordelen med den over en MUC eller noe sånt er at den bruker vanlige komponenter i et kabinett av ok størrelse, så det er lett å bytte eller oppgradere. Den vil også være en del raskere, men hvis du finner noe med en i3 (og en SSD ... du vil virkelig unngå laptop-harddisker) så bør det være mer enn nok. Den kanskje største reduksjonen er at de prosessorene man finner i denslags gjerne har dårligere innebygde 3d-løsninger.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen!

 

Dersom man kan spille Skyrim i OK kvalitet, kan man da også se film uten hakking og tull (forutsatt at Internett-linjen er hurtig nok så klart)?

 

Etter et kjapt søk på nettet, fant jeg at denne skjermen har blitt kåret til "best budget". Er det noen grunn til at en med mine behov heller bør gå for Eizo Foris FS2333, for eksempel?

 

Edit:

 

Fant en grisebillig her. Verdt det eller vil jeg angre?

Endret av Kimito
Lenke til kommentar

Intel NUC er et hovedkort med cpu fastmontert. Harddisk, Wlan, og RAM må monteres. Og hele enheten er mindre enn en skoeske. Mye mindre.

 

Skal kikke litt mer på det, men størrelse er ikke så viktig da den uansett skal stå under et svært skrivebord. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Takk igjen!

 

Dersom man kan spille Skyrim i OK kvalitet, kan man da også se film uten hakking og tull (forutsatt at Internett-linjen er hurtig nok så klart)?

 

Etter et kjapt søk på nettet, fant jeg at denne skjermen har blitt kåret til "best budget". Er det noen grunn til at en med mine behov heller bør gå for Eizo Foris FS2333, for eksempel?

 

Edit:

 

Fant en grisebillig her. Verdt det eller vil jeg angre?

 

Tjah - jeg har en FS2332 og samboeren har en FS2333, så jeg er ikke helt nøytral. :)

Det du får er riktigere farger og kontrast, og en bedre reell kontrast - billige skjermer har det med å vaske ut lyse farger og spise opp mørke scener. Det er også forskjeller i innsynsvinkel (IPS/PLS ser omtrent likt ut fra alle vinkler), og i hvor jevn backlighten er (dårlige skjermer har lyse flekker og slikt).

 

Det sagt, den dyrere av de to AOCene ser ut til å være helt grei: Hvis du sitter i en ok vinkel og har litt lys i rommet, vil du trolig aldri tenke over den. Jeg fant ingen anmeldelser av den billigere, så ... take your chances. :)

 

 

Og ja, det er vanskelig å finne noe nytt fra intel (som ikke er en atom) som vil slite med 1080p-video.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tjah - jeg har en FS2332 og samboeren har en FS2333, så jeg er ikke helt nøytral. :)

Det du får er riktigere farger og kontrast, og en bedre reell kontrast - billige skjermer har det med å vaske ut lyse farger og spise opp mørke scener.

 

Og ja, det er vanskelig å finne noe nytt fra intel (som ikke er en atom) som vil slite med 1080p-video.

Den ser jeg, men siden jeg ikke er en gamer (kanskje utdatert begrep, hva vet jeg ;)), men heller tenker på den som en arbeidsstasjon/TV, så falt jeg for fristelsen til å gå opp i størrelse, og det ser ut til at BenQ 27" LED GW2760HM kommer med gode anbefalinger og fin pris. Noen innvendinger?

Lenke til kommentar

Den ser jeg, men siden jeg ikke er en gamer (kanskje utdatert begrep, hva vet jeg ;)), men heller tenker på den som en arbeidsstasjon/TV, så falt jeg for fristelsen til å gå opp i størrelse, og det ser ut til at BenQ 27" LED GW2760HM kommer med gode anbefalinger og fin pris. Noen innvendinger?

Det ble ifive-pakke med den sistnevnte skjermen og 250GB SSD 840 EVO fra Samsung. Takk for god hjelp og gode innspill!

Endret av Kimito
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det bør fungere fint - du får si i fra når du har brukt den litt. :)

Hei! Siden du ba meg om å si ifra, så kan jeg si at jeg er godt fornøyd med selve PC-en og skjermen, men først nå, etter at jeg fant ut at en av ram-brikkene fikk systemet til å krasje i tide og utide. Brikken er sendt inn på garantien og PC-en er endelig stabil og blir komplett igjen så fort jeg får en ekstra fungerende ram-brikke.

 

Trakk for øvrig nettverkskabel inn i rommet etter å ha tenkt meg litt om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...