Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC mangler minner og fryser


Anbefalte innlegg

Hei

 

De siste to dagene mine har PCen min oppført seg rart. Etter et par timer med oppetid, så er 99% av minnet i bruk og alt går som sirup. Minnebruken kryper sakte oppover, fra 24% når jeg akkurat har startet maskinen, til 99% hvor alt går så tregt at jeg er nødt til å slå den av. Dette til tross for at jeg gjerne bare har to-tre programmer (Firefox, uTorrent og mIRC) åpen. Når problemet har oppstått, står det også på Task Manager at ellers ganske minnekrevende programmer som Firefox kun bruker 5 MB RAM, selv om Firefox ved oppstart vanligvis beslaglegger et par hundre MB alene. Ingen programmer bruker mer enn 10 MB i følge TM, men likevel er 99% av tilgjengelig RAM oppbrukt.

 

Problemene begynte en dag eller to etter jeg oppdaterte til W8.1, men jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Jeg har forsøkt recovery, men får da beskjed om at recovery ikke er mulig å gjennomføre på grunn av et antivirus-program. Jeg kjører ingen antivirus, så jeg antar at det må være Windows egen antivirus det er snakk om. Har kjørt virusscan med Trendsecure, men den fant ingenting.

 

Noen ideer? Er det mulig for meg å laste ned W8 til en minnepinne, formatere og installere på nytt? Benyttet meg av oppgraderingsmulighetene fra W7 til W8 i den perioden når det var tilbud, så jeg har ikke OSet på noe fysisk medium. Jeg antar at det likevel er mulig å laste ned en ISO-fil, eller er dette forebeholdt de som har punget ut over tusenlappen for produktet?

 

 

PCen det er snakk om er en ASUS N53SV med Windows 8.1. Specs:

i5 2,4 GHZ, 6 GB RAM, 128 GB SSD (primær), 600 GB snurredisk (sekundær), GeForce GT 540M.

Endret av Displayname
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal gå an å vise prosesser fra alle brukere inne på taskmanager, prøv å få aktivert dette og se hvilke prosesser som bruker så mye.

Da tror jeg det blir lettere å få svar her :)

 

Ellers skal det være mulig å få tak i ISO filene fra nett ja, og lage en bootbar minnepenn med disse.

Så lenge du har en gyldig produkt nøkkel så er dette lovlig :)

I værste fall må du ringe inn for å aktivere, men det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg var inne på prosesser og så hva de ulike programmene brukte, da jeg forventet å se en synder som trakk alt minnet. Det var derimot ikke. Ingen prosesser som skilte seg ut med nevneverdig RAM-bruk, så jeg forstår ikke hvor all RAMen tar veien.

 

Nå har jeg derimot laget en bootbar minnepinne, formatert og reinstallert. Oppdaterer til W8.1 nå, og krysser fingrene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...