Gå til innhold

Ti dager i Sørøst-Asia


Kjeven

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg flyr til Bangkok i begynnelsen av desember, med returbillett ti dager senere. Har aldri vært i denne delen av verden før, og har lyst til å utforske litt mer enn bare Bangkok. Jeg tenker på å ta fly fra Bangkok til Phnom Penh eller Ho Chi Minh City, for å ta buss tilbake via Siem Reap og Angkor Wat. Leker også med tanken på å være et par dager i Vientiane. En hel-/halvdagstur til Ayutthaya står også høyt i kurs.

Med et par dager i hver by blir det imidlertid fort åpenbart at jeg må sløyfe i hvert fall en av disse byene. Hvilken av de nevnte byene er minst interessante?

Hva burde man absolutt få med seg i disse byene? Planen hittil gir meg to-tre dager i hver by, er dette for kort tid synes dere?

Hvordan er det med visa? Såvidt jeg kan se er Thailand visumfritt for nordmenn, mens det i alle andre land burde gå greit å få visa on arrival, både ved grenseovergangene og flyplassene. Noen som kan bekrefte dette?

Er det noen vaksiner man må ta før man drar til Sørøst-Asia?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Vietnam trenger du heller ikke visum, og de andre landene er det enkelt å få seg VoA. (Bortsett fra Myanmar, da må du søke ved ambassaden i Bangkok.)

 

Ti dager er egentlig ikke spesielt lang tid, så jeg ville nok tatt fly mellom de forskjellige byene du ønsker å besøke, fly koster ikke spesielt mye i Asia, og det er en del billige flyselskaper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

VISA er IKKE nødvendig om du skal til Vietnam og oppholde deg der under 15 dager.

 

ganske langt nede på denne siden står det veldig enkelt forklart:

http://www.tripadvisor.com/Travel-g293921-c148049/Vietnam:Faq.Visa.On.Arrival.Voa.html

 

VISA for Kambodsja ordner du enklest og billigst når på flyplassen i P.P.

Viktig å ha med seg 1stk pass-foto og ha 20dollar klart. Dette gjøres trygt, enkelt og kjapt.

Det er meget behagelig å fly fra Bangkok til P.P. og du får automatisk papirene du bør ha ferdig utfyllt til passkontrollen. Flyturen tar ca 1 time og er fra "den lille" flyplassen i Bangkok (Don Muaeng) som er mindre masete enn hovedflyplassen (Suvarnabhumi)

 

VISA for Thailand trenger du ikke for opphold under 30 dager, men de krever at du har fyllt ut en del papirer som alle får av flybetjeningen mens du sitter på flyet. Disse tar du bare med deg til passkontrollen og de stifter noe av det past i passet ditt.

 

 

 

 

Om du har lyst til å se Ankor Vat ville jeg flydd til P.P. og blitt der 1 dag.

Hotellet fikser bussbillett til S.R. for deg til 12dollar, inkludert pickup utenfor hotellet morgenen etter.

Dette fungerer vanvittig bra og stort sett alle hoteller fikser dette for deg når du spør.

NB!!! Om du skal ha bussbillett er det meget viktig at du bestiller en buss fra selskapet "Giant Ibis". om du ikke presiserer dette er det fare for at du får billett med det lokale selskapet "Sorya" som er noe du absolutt bør holde deg borte fra.

"Mekong Express" kan du også be om, om Giant Ibis er fullt. Dette er rene turistbusser, og alt annet bør du styre unna.

Du får vann, "bolle" og gratis wifi under hele turen som tar ca 6 timer.

Trafikken i Kambodsja er desverre grusom og du bør alltid sitte i et "så tungt som mulig" kjøretøy til enhver tid.

S.R. er i mine øyne totalt ødelagt av turisme, et høl, og det er ingenting annet å se her enn Ankor Vat og eventuelt Floating Villages (som forøvrig også er blitt ødelagt) og jeg ville vurdert et 1-day-pass for å se ruinene og kommet meg bort derifra dagen etter med samme bussen tilbake til P.P.

Når du ankommer S.R. får du en mengde tilbuder om å booke en tuk-tuk sjåfør til å ta deg til hotellet. du kan så velge om du vil ha han som sjåfør til templene. Han står da å venter på deg til du ønsker å kjøre videre til neste tempel.

 

Jeg ville så flydd videre fra P.P. til Hanoi (60-120dollar, varierer) og brukt et par dager minst i denne fantastiske byen. Her har jeg en mengde tips om du er interessert og har også kontaktinformasjon til en fantastisk guide om du skulle ønske.

 

Siden du bare har 10 dager ville jeg ikke rotet bort en hel dag på å sitte i en buss i 12-24 timer, fra f.eks. Nord/Hanoi til Sentralvietnam/Hue/HoiAnh men heller tatt fly. (1time, eller ca 2 om du vil direkte til HCM)

Jeg kjøper flybilletter "på gata" til 60-80dollar og det er små, enkle og behagelige innenlands-flyplasser.

 

Du kan så, om du velger det, fly tilbake fra HCM til Bangkok.

 

Dette er ihvertfall mitt forslag, og er det noe jeg ville kuttet ut pgr.av dårlig tid så er det sentralvietnam - heller flydd direkte til HCM fra Hanoi.

 

Gi beskjed om du vil ha ytterligere informasjon, deler med glede, om alle mulige små tips og triks :)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Etter en liten revurdering av planene og en del info fra andre brukere over PM, har jeg bestemt meg for å droppe Phnom Penh, Vietnam og Laos. Bruker heller den tiden jeg har til rådighet til å utforske Thailand, i første rekke Bangkok, Chiang Mai og Ayutthaya, med en dagstur til Siem Reap. Men takker masse for det som ville vært nyttig info! :)

Lenke til kommentar

 

Etter en liten revurdering av planene og en del info fra andre brukere over PM, har jeg bestemt meg for å droppe Phnom Penh, Vietnam og Laos. Bruker heller den tiden jeg har til rådighet til å utforske Thailand, i første rekke Bangkok, Chiang Mai og Ayutthaya, med en dagstur til Siem Reap. Men takker masse for det som ville vært nyttig info! :)

Høres kanon ut det også, og jeg er enig i at en dagstur til S.R. er mer enn nok...man vil jo se Ankor Vat :)

Pass opp for lommetjuver i A.V. da, såfort noen kommer opp til deg for å selge deg noe eller "selge seg selv" som guide, hold henda i nærheten av dine edle metaller..de er meget dyktige, det skal de ha :)

 

og om du skal spise, et sted som ikke ligger i PubStreet hvor det kun er turister, "tuk-tuk sir?" og "massage sir?"...få en til å ta deg/dere til Mr. Grill - fantastisk mat :eek:

Lenke til kommentar

Om ikke hukommelsen min er på bærtur anbefales det å i alle fall ha vaksinert seg mot hepatitt A, polio og standardkombinasjonen difteri/tetanus++. Men denguefeber er antageligvis en mer realistisk risiko, og da er det myggmiddel og litt forsiktighet som gjelder.

Yes! må bare bekrefte dette!

Gå innom vaksinasjonskontoret og be om absolutt alle vaksinasjoner. De fleste gjelder for ca 6mnd, men om du tar de på nytt senere gjelder de "livet ut"

Dengue/Malaria er det eneste som ikke lar seg vaksineres mot og detta er skumle greier...

 

Kjøp Malarone om du vil byge opp immunforsvaret mot malaria, og bruk enorme mengder myggspray for å unngå myggstikk/Dengue.

 

On The Flip Side:

Jeg vil aldrig anbefale noen å ikke bruke disse legemiddelene, men jeg har lest mye, og det sies at du ikke trenger å ta noen av de så lenge du ikke er på "trekking", dvs langt utenfor storbyer og allfarvei. Du blir muligens dårlig av å bruke dem, dvs du får "litt" malaria av å ta malariatabletter.

Lenke til kommentar

Malarone er det mildeste og snilleste malariamiddelet som er å få tak i, men er likevel ganske hard mot magen. Ofte er det slik at anbefalingene fra myndighetene er langt mer universelle og generelle enn det strengt tatt er grunnlag for; i store deler av Zambia er det for eksempel rimelig overflødig med malarone store deler av året, mens det er bortimot essensielt i regntiden. Men den som leser anbefalinger fra vestlige myndigheter kan vanskelig ende opp med å tro annet enn at det er livsviktig å tygge medisiner til enhver tid.

Lenke til kommentar

Malarone er det mildeste og snilleste malariamiddelet som er å få tak i, men er likevel ganske hard mot magen. Ofte er det slik at anbefalingene fra myndighetene er langt mer universelle og generelle enn det strengt tatt er grunnlag for; i store deler av Zambia er det for eksempel rimelig overflødig med malarone store deler av året, mens det er bortimot essensielt i regntiden. Men den som leser anbefalinger fra vestlige myndigheter kan vanskelig ende opp med å tro annet enn at det er livsviktig å tygge medisiner til enhver tid.

 

Joa, sant, men så regner jeg med du blir rimelig frustrert om den rette myggen stikker deg og du valgte å ikke tygge..

Det er en grunn til at vi ikke har disse sykdommene/epidemiene her i Vesten.

 

Som sagt, jeg ville aldri foreslå for noen å ikke kjøpe de medisinene som vaksinasjonskontoret foreslår - selv om jeg selv kjøpte de og valgte å ikke bruke de etter mye research på egenhånd.

Lenke til kommentar

"Det er en grunn til at vi ikke har disse sykdommene/epidemiene her i Vesten."

 

Malaria er et italiensk ord - og ble dannet fordi de hadde sykdommen i landet...

(Siden den stort sett befant seg i og ved sumplandskap, trodde man at den lå i luften, altså "Mal Aria", dårlig luft...)

 

Hovedgrunnen til at Nord-Europa ikke har sånt, er antagelig klimaet. De sykdomsbærende myggene eller andre insektene liker ikke vinterkulde... (Muligens har også det tørre og varme Midt-Østen fungert som barriere for noen av disse.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...