Gå til innhold

Mulig å bote fra usb flash disk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurte på om noen vet dette? har tenkt til å bygge en pc til å ha i båten (kartplotter) og er derfor intresert i å kjøpe en 1024mb usb flash disk til å legge inn vin 98på Vil det fungere? :shrug:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke bombesikker men har hørt at de fleste nyere hovedkort har støtte for oppstart fra "USB mass storage device", altså USB flash minne.

Med "nyere hovedkort" mener jeg under 1 år gamle.

Tenker litt på det samme selv, men da å legge inn en minimal utgave av Win2000 på minneplugg og starte den på en liten mini-ITX eller nano-ATX PC. (Mini stue-PC)

Skrevet
Jeg bare må spørre... Hva fane skal du med det?!

Velkommen til forumet J0sh, men vær vennlig å spar deg for slike kommentarer. Da blir du fort sperret ute herfra.

Men for å være høflig å svare på spørsmålet: Kanskje han vil unngå å bruke harddisk av en eller annen grunn. (plass, korrosjonsfare, eller andre grunner)

Skrevet

Hei grunnen til at jeg ønsker flash dik er 2 ting nr1: mye mindre strømforbruk nr2: ikke påvirket av slag ol.

Jeg har alerede bestilt et fcpga hovedkort (demo fra komplett) tipper dette er ganske gamelt vil det ikke fungere da eller? takker for svar :-)

Skrevet
Hei grunnen til at jeg ønsker flash dik er 2 ting nr1: mye mindre strømforbruk nr2: ikke påvirket av slag ol.

Jeg har alerede bestilt et fcpga hovedkort (demo fra komplett) tipper dette er ganske gamelt vil det ikke fungere da eller? takker for svar :-)

Se der ja, ennå flere grunner til å bruke flash. (kanskje støynivå = 0 også er en)

Jeg vet ikke om så mange fcpga koer som har blitt lansert det siste året, men jeg tviler litt på at det støtter starting fra USB. Sjekke online-manualen, eller om det ikke står der: test selv. Det er mulig du er heldig.

Hvis ikke så tror jeg IDE-flash adapter det er eneste utvei.

Skrevet

Se der ja, ennå flere grunner til å bruke flash. (kanskje støynivå = 0 også er en)

Jeg vet ikke om så mange fcpga koer som har blitt lansert det siste året, men jeg tviler litt på at det støtter starting fra USB. Sjekke online-manualen, eller om det ikke står der: test selv. Det er mulig du er heldig.

Hvis ikke så tror jeg IDE-flash adapter det er eneste utvei.

Skrevet

Hei

Som Simen1 nevner er kanskje en cf2ide adapter veien å gå. Altså noe som denne http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...09&category=167

CF er forresten den billigste kortstandarden, så vidt jeg vet.

Husk at flashminne har et begrenset antall skrivesykluser før det dør. Om jeg ikke husker helt galt er dette mellom 1000 og 100 000 omskrivinger. Dette betyr i praksis lite for de fleste aplikasjoner, men det betyr at man gjør absolutt smartest i å legge tempkataloger i ramdisk, kanskje til og med legge swapfilen i ram. Man vil kanskje tro at det greieste er å bare disable swap, men jeg har vært borti program som rett og slett nekter å starte om du ikke har noen megabyte swap.

Mvh.

Simen

Som en apropos kan jeg nevne at jeg prøvde å boote en compaq evo n800c fra en usbminnediskpluggpennsakting, men det nektet den å være med på.

Skrevet

tilfelle en eller aen hd krasjer så kan du ha backup os på flash disken? dsm linux på 50 megs? good in the hood det der, menne vet ikke hvor smart det er å formatere en flash disk me ext3 osv :p

Skrevet

Jeg kom på noe når wola sa ordet linux: Bruk Lindows 4.0 og kjør det fra CD. Det starter rett fra CD'en og kan brukes som om det lå på en harddisk. Det kan kjøre Windows-programmer og da sansynligvis også kartplotter-programvaren din. Spar litt penger ved å kjøpe en mindre minneplugg (f.eks 64 eller 128MB), innstaller kartplotter-programmet på den og legg brukerfilene på den. Jeg tror Lindows takler FAT16 og FAT32 så det bør gå helt fint.

[EDIT] Kom akkurat på at du skrev PC'm må tåle rystelser... Og da er vel ikke akkurat det å kjøre OS fra CD tingen.. Ser for meg hvordan det kan gå med liten båt, urolig sjø og totalkræsj på kartsystemet akkurat når man trenger det mest..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...