Gå til innhold

Kokte prosessoren i går, trenger råd om påføring av kjølepasta.


perpyro

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så "kokte" jeg prosessoren min i går under stresstesting (prime95).

Det dreier seg om en AMD FX 8320 prosessor som nå har 2 kjerner som feiler om temperaturen runder cirka 54 grader.

Maskina består av et Asus Sabertooth 990FX hovedkort og oppå prosessoren står det en Noctua NH-U9B SE2.

Denne blei montert med rikelig medfølgende kjølepasta.

Viftehastighet blei valgt til 1300rpm og stresstest startet.

Under testen så øker CPU temperaturen gjevnt og trut helt til den når 65 grader, da popper en advarsel og høy temp opp og jeg avbryter testen.

Regnet med at for mye kjølepasta kunne være skyld i dette.

Fjerna en hel del pasta og strøk på et syltunt lag på prosessor og kjøler og monterte det hele sammen igjen men nå med viftehastighet på 1800 rpm.

Nå øker ikke CPU tempen så fort men rundt 56 grader stopper et par av kjernene opp med beskjed om fatal error i Prime95.

Demonterer kjøleren igjen og ser at kun miden av prosessoren som har hatt kontakt med kjøleren.

Skrapemerkene etter kredittkortet i kjølepastaen synes fortsatt utenfor midten.

La pånytt på en god klatt pasta og smurte godt på for å være sikker på å ha god kontakt mellom CPU og kjøler og fyrer opp Prime95 igjen, men igjen så stopper 2 kjerner opp på 55 grader men å kun med enkel error og ikke fatal.

Har såvidt testa litt spill etter dette og det er på langt nær nok til å belaste CPUen maks så ingen problemer i daglig bruk.

Uansett så regner jeg denne prosessoren som døende så ny blir bestilt omgående.

 

Så kom spørsmålet, hvor mye kjølepasta er anbefalt og hvordan påføre?

Husker fra "gamle" dager da skulle det være syltynt med pasta men da hadde man også kun en bitteliten kjerne i sentrum å ta hensyn til.

I dag med dagens store kjerner hvor mye og hvordan fungerer det best?

Da jeg bygget min forige AMD maskin med en Athlon 64 2X 6000+ prosessor brukte jeg hvit tynn pasta som lett tyter ut på sidene uten at det skapte noe problemer så den var det bare å ha på godt med.

Nå er jo effektforbruket på disse 2 CPUene natt og dag så regner med at selv om jeg har en god CPU kjøler så er denne powerhungrige 8 kjerne prosessoren i stand til å lage en del varme selv med god kjøling. for kabinettet er det sanne gamle Brick kabinettet med 9 stk 120mm vifter i døra og åpent forran og bak.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne blei montert med rikelig medfølgende kjølepasta.

 

 

Det er kanskje her problemet er. Du vil ikke ha mer enn 0,2 mm med kjølepasta mellom prosessor og kjøleblokk. Alt pastaen skal gjøre er å utlikne de mikroskopiske humpene i metallet i prosessor og kjøleribbe slik at det ikke er luft imellom. Store mengder kjølepasta vil derimot minske varmeoverføringen fra prosessor til kjøleribbe.

 

For mer info se her: http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way-to-Apply-Thermal-Grease-Part-1/1303

Lenke til kommentar

Ut fra linken der har jeg da vært på 2 ytterkanter, den første med for mye og den andre med for lite til å i det hele tatt ha dekning.

Men regner også med at viskositeten til pastaen spiller inn her da tynnere pasta lettere skvises ut mellom CPU og kjøler en mere tyktflytende seig pasta gjør.

Skal kjøpe med en tube kjeramisk pasta i sammen med den nye CPUen.

 

Nå har jeg en spillerny Windows 7 Pro OEM installasjon på denne maskina, vil Windows reagere på prosessorbytte selv om det er en lik prosessor det byttes til?

Ikke engang microsoft norge kunne svare på det men lovet å hjelpe til med telefonregistrering om det skulle bli nødvendig.

 

Det er kanskje her problemet er. Du vil ikke ha mer enn 0,2 mm med kjølepasta mellom prosessor og kjøleblokk. Alt pastaen skal gjøre er å utlikne de mikroskopiske humpene i metallet i prosessor og kjøleribbe slik at det ikke er luft imellom. Store mengder kjølepasta vil derimot minske varmeoverføringen fra prosessor til kjøleribbe.

 

For mer info se her: http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way-to-Apply-Thermal-Grease-Part-1/1303

Lenke til kommentar

Ut fra linken der har jeg da vært på 2 ytterkanter, den første med for mye og den andre med for lite til å i det hele tatt ha dekning.

Men regner også med at viskositeten til pastaen spiller inn her da tynnere pasta lettere skvises ut mellom CPU og kjøler en mere tyktflytende seig pasta gjør.

Skal kjøpe med en tube kjeramisk pasta i sammen med den nye CPUen.

 

Nå har jeg en spillerny Windows 7 Pro OEM installasjon på denne maskina, vil Windows reagere på prosessorbytte selv om det er en lik prosessor det byttes til?

Ikke engang microsoft norge kunne svare på det men lovet å hjelpe til med telefonregistrering om det skulle bli nødvendig.

Edit: for å svare på det viktigste først: Nei, Windows vil ikke lage bry om du bytter prosessor. Jeg har flere ganger byttet absolutt alt av hardware stykke for stykke. De eneste gangene jeg har vært nødt til å installere windows på nytt er ved bytte av hovedkort (som ikke er identisk). CPU, GPU, RAM, Vifter, HDD'er SSD'er osv. kan alt byttes ut akkurat slik du vil. I verste fall må du oppdatere noen drivere.

 

Du skal ALDRI ha mye kjølepasta/krem/hvasomhelst. Faktisk, så er det i de fleste tilfeller nok med en liten dråpe i midten, og så fester du kjøleren på. Trykket som oppstår når du fester kjøleren er i de aller fleste tilfeller nok, og vil gjøre en mye bedre jobb med å spre pastaen jevnt enn du klarer. Det er heller ikke nødvendigvis noe poeng i å ha pasta over hele prosessortoppen, da kjernene som regel sitter mer eller mindre midt på brikken.

 

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

 

Her kan du se hvordan pasta spres under trykk. Overdreven bruk av pasta er i mange tilfeller verre enn ingen pasta i det hele tatt, siden du lager en unødvendig tykk barrière som varmen må overføres i.

 

For å sammenlikne med deg, jeg har en 8350 som er klokket til 4600MHZ, men selv under ekstrem belastning, så blir ikke kjernene mine varmere enn 54-56 grader. Noe som i og for seg er ganske varm, men fremdeles godt unna 62-65 som er skadelig. Jeg bruker en NH-D14, så kan du sammenlikne der også. Under normal belastning (type tunge spill) så blir ikke kjernene varmere enn 38-43 grader, så normal bruk er langt unne skadelige temperaturer. Om jeg koder film eller p95, så vil jeg få temperaturer som først nevnt.

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Her er all informasjon og mere til.

Var ikke klar over at 62-65 grader var skadelig og viste jeg det skulle jeg ha stoppa testen før 60 grader.

Er det noe mulighet å sette autonedklokking i bios av CPU ved gitte temperatrurer.

På mitt gamle Abit NF7S-V2 så fantes den muligheten.

Lenke til kommentar

Da var ny CPU installert med AC Ceramic2 goop (mulig litt tjukt lagt på men ville ha full dekning), viftene på Noctua kjøleren satt til å kjøre på fult og med en omgivelsestemperatur på 24 grader ser de ut som CPU temperaturen flater ut på 57 grader under Prime 95 torture test som gir max varme.

Blir nok å klokke ned i bios om sommeren når temperaturen på kontoret her runder 30 grader men foreløpig fornøyd.

Tror dog ikke at driftskriterier med alle kjernene kjørende på fult over tid er realistisk og sånsett alltid vil ha temperaturer godt innenfor speck uten å endre kjøleløsningen.

Det dreier seg tross alt om en noctua med 90mm vifter og ikke 140mm og en varmeovn på 125W som skal kjøles til under 60 grader så er vel ikke annet å forvente.

Uansett mye høyere varmeutvikling en min gamle AMD Athlon 64 6000+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...