Gå til innhold

DNS-problemer/Telenor - Please help! :P


Anbefalte innlegg

Hallois.

For en liten stund siden slo lynet ned her, og sendte ruteren/modemet til helvete. Etter den nye var på plass, så fikk ikke broren min koblet seg på nettverket (står at tilkoblingen er bare lokal)

Feilmeldingen som kommer ved nettverksdiagnose, er;


"Kan ikke kommunisere med Primær DNS-Server (130.67.15.198)

- Et problem med nettverksruteren eller bredbåndsmodemet forhindrer kanskje en tilkobling til Internett blablabla..
- Hent automatisk nye IP-innstillinger for nettverkskortet Trådløs nettverkstilkobling
- Tilbakestill nettverkskortet Trådløs nettverkstilkobling"


På egenskaper for Internet Protocol versjon 6 (TCP/IPv6) + IPv4 etc), står alt som automatisk. Det gjør det også på den pc-en jeg skriver på nå, som altså er på det samme nettverket.


IPCONFIG på denne pc-en (som jeg skriver på nå altså)

Connection-specific DNS Suffix: lan
Link-local IPv6 Address: fe80::3d1b:21a2:2f22:8c5%13
IPv4 Address: 10.0.0.46
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138

Har rimelig god erfaring med pc, men på akkurat dette området er jeg nærmest helt blank.

Ruteren er en ZyXel P-2812HNU-F3.


Håper noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre for å løse dette! :)
(hvis mere informasjon trengs, så bare si hva jeg skal finne frem)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør ipconfig /all på din maskin og broren din sin, så se om alt stemmer.

 

Får du pinget routeren fra maskinen som ikke fungerer? kan jo være nettverkskortet som sliter.

 

Forresten, sitter dere begge på kablet/trådløst nett?

Endret av c7Nn
Lenke til kommentar

Kjør ipconfig /all på din maskin og broren din sin, så se om alt stemmer.

 

Får du pinget routeren fra maskinen som ikke fungerer? kan jo være nettverkskortet som sliter.

 

Forresten, sitter dere begge på kablet/trådløst nett?

Skal det være likt på begge maskinene? Det som kommer opp i ipconfig altså.

Ja, begge er på trådløst.

 

Skal prøve å pinge routeren nuh.

Lenke til kommentar

IP-Adressene skal ikke være like, men default gateway, subnet mask og DNS.

 

Får du pinget routeren fra din PC? (Bare for å være sikker på at ping er aktivert på routeren sitt LAN interface).

Ja, får pinget fra denne pc-en.

 

Ok. Men hvilken IP og DNS skal jeg sette på den andre pc-en?

 

Det er Telenor det er snakk om btw.

Lenke til kommentar

Kan du poste ipconfig /all fra begge maskinene?

PC som er på nett:

 

Connection-specific DNS Suffix: lan
Link-local IPv6 Address: fe80::3d1b:21a2:2f22:8c5%13
IPv4 Address: 10.0.0.46
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138
DNS-servere:
130.67.15.198
193.213.112.4
10.0.0.138

 

PC som ikke er på nett..:

 

IPv4 Address: 10.0.0.18 (Foretrukket)

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 10.0.0.138

DHCP-Server: 10.0.0.138

DNS-servere:

130.67.15.198

193.213.112.4
10.0.0.138
Lenke til kommentar

Ser riktig ut.

Eneste er at du har IPv6 aktivert på den som fungerer, kan aktivere det på den som ikke fungerer for å se om det utgjør noen forskjell (noe jeg tviler sterkt på)..

 

Har du noe brannmur/antivirus på maskinen som kan blokkere alt av trafikk?

Ville kanskje prøvd (hvis mulig) å strekke kabel mellom router/switch og maskinen som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Virker jo litt tilfeldig at et -trådløst- kort skal ha gått hen og død på seg under lyn og torden.

 

 

Hvorfor står det "10.0.0.18 (foretrukket)". Hva kommer 'foretrukket' fra?

Er det lagt inn Alternativ IP konfigurasjon på IPv4 Protokollen? Om så, fjern dette, får du fortsatt IP, forsatt 10.0.0.18?

 

IPv6 er helt urellevant. Telenor har ikke aktivert IPv6 for allmenheten.

 

Det er unøvendig å endre SSID. Det er mye bedre å fjeren wlan profilen på den aktuelle PCen, dette gjøres under Nettverks og 'Dellingssenter -> Administrer trådløse nettverk'. Slett eget nettverk her, og kople til på nytt.

 

Om ingen ting av dette føre frem gå inn i Enhetsbehandling, avinstaller det trådløse kortet men HUSK å fjern eventuelle haker på "Slett driver", du må ikke slette denne!

 

Så trykker du på Handling i den øverste menylinjen, og velger søk etter maskinvare oppdateringer. Da installeres kortet igjen.

 

Bør fikse eventuelle driver relaterte problemer.

 

RESET ruteren. Dersom det er samme ruteren som dere hadde når det var lyn og torden, kan det være at den har gått i heng, og av en eller annen årsak blokkerer akkurat det trådløses kortets MAC-adresse.

 

Holde RESET knappen bak inn i 10 sekunder (du må ha ett lite verktøy ala binders, tannpirker, qtip e.l.)

Endret av Hratgard
Lenke til kommentar

Som pekt ut her tidligere, så er det lite tvilsomt at det trådløse kortet gikk i sammenheng med tordenværet.

Siden det fungerte med andre multimodemet, modem / router, og ikke det nye så er de to mest standard feilårsakene :

 

- Gammel driver på nettverkskortet som gjør at Pc-en ikke takler den nye krypteringen. Zyxel P2812 bruker standard WPA/WPA2-PSK kryptering for WLAN-et. Telenor har riktig nok sin egen software som de ruller ut til sitt Zyxel utstyr for at de forskjellige innstillingene skal stemme med deres sentral (DSLAM), men vil tippe at de fortsatt benytter den nyeste kryptering metoden for privat kunder. Hvis du også bruker et annet program en Windows sin standard tilkoblingsverktøy for tilkobling av trådløse nettverk, kan det hende at dette programmet også må oppdateres (hvis du f.eks. har Intel wireless connection manager, som ofte kommer med DELL Pc-er, eller HP - wireless assistant, som da kommer med HP PC-er).

 

- Antivirus program som Norton360 / McAfee ol. Har vært borti at nyere antivirus program ønsker at du "godkjenner" det trådløse nettet som du kobler til. Som mange vet så vil Windows ofte automatisk koble til et usikret trådløs nettverk, hvis det er innen rekkevidde. Det er veldig sjeldent at dette skjer når det er kryptering på det trådløse nettverket, men det har forekommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...