Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal jeg gjøre med livet mitt?


Anbefalte innlegg

 

Jeg trenger rett og slett litt råd om hva jeg skal gjøre med livet mitt...

 

Etter at jeg var ferdig med vgs nå i våres var planen at jeg skulle i militæret etter sommeren fordi jeg ikke visste helt hva jeg ville gjøre. Plutselig fikk jeg lyst til å studere, og i august flyttet jeg ganske på impuls til Oslo. Verken studiet eller flyttingen var særlig gjennomtenkt.

 

Nå bor jeg alene i en liten hybel. Har enda ikke blitt kjent med noen på studiet, så jeg er rett og slett veldig mye alene. Jeg har to gode venninner her i byen som jeg kan være med på fritiden, men de går begge krevende studier i tillegg til at de reiser mye i forbindelse med at de er håndballspillere. Når jeg ikke er sammen med dem etter skolen, går det lett en hel dag uten at jeg snakker til et eneste menneske...

 

Jeg føler meg rett og slett totalt mislykka sosialt. Føler ikke jeg får til å bli kjent med noen. Føler meg ganske utilpass på skolen siden jeg hele tiden er alene, synes det er flaut. Men det verste er at når jeg tilbringer så mye tid alene, blir jeg deprimert og føler ikke jeg får til noe eller kommer til å bli noe ++ som dere skjønner, en vond sirkel.

 

Studiet er så som så interessant. Det er ikke helt pyton, men samtidig ikke noe jeg brenner noe særlig for.

 

Nå vet jeg rett og slett ikke hvilke alternativ jeg har. Skal jeg flytte hjem for å jobbe i en matbutikk når jeg ikke har noen venner igjen i hjembyen..

Eller skal jeg begynne i militæret til sommeren? Eller fortsette å bo i Oslo, men bare for å jobbe?

 

Synes alt blir feil, også det å fortsette på studiet. Spesielt siden tredjeåret må tilbringes i utlandet, noe jeg helt ærlig føler meg veldig lite klar for. Særlig økonomisk, da det er sykt dyrt å bo i feks New York.

 

Tips, råd og tanker mottas med stor takknemlighet!:)



Anonymous poster hash: b5fa6...2c2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk større en rett etter sommern!

Hva vil du med livet ditt? Hva er målet, hva vil du oppnå eller bli husket for/som? Finn dette målet og jobb systematisk for å oppnå det.

Vær den beste versjonen av deg du muligens kan være for deg selv. Ikke for verden, ikke for venner eller familie, for deg selv!

Lenke til kommentar

Kan du gå ferdig året og så bruke dette studiet som en del av noe annet? Skolegang er definitivt smart investering, men forstår at det ikke er lett å vite hva man vil bli. Jeg vet det egentlig ikke selv enda, selv om jeg sikkert burde vite ;)

 

Har venninnene dine andre venner som du kan introduseres for? Har du noen interesser som du kan prøve på? Hvordan bor du? Hybel? Andre der som kanskje også føler seg litt ensom?

Lenke til kommentar

TS her!

 

Takk for tips. Litt vanskelig å vite hva jeg ønsker å bli husket som når jeg dør, når jeg er så lost på hva jeg vil gjøre/jobbe med:P

 

ellers tror jeg at jeg får bite tenna sammen dette året. Til neste år skal jeg prøve å finne et hyggelig bokollektiv jeg kan bo i, vil tro det er mer sosialt enn å bo helt alene. Har uheldigvis et års bindingstid her jeg bor nå, så kan ikke flytte før etter sommeren.

 

Har prøvd å komme inn i slike foreninger o.l på skolen. Men slike steder vil jo ha de typene som "gjør mye ut av seg" vil jeg tro, så har ikke kommet inn på noe..

 

Ellers kan jeg vel også legge til at jeg er ei jente;)



Anonymous poster hash: b5fa6...2c2
Lenke til kommentar

Hva har du studert på vgs, og er dette noe du har interesse for?
Hvilken impuls fikk deg til å reise til Oslo?
Hva ønsker du å gjøre i millitæret, en spesiell forsvarsgrein?
Noe du liker å holde på med eller noe som er interessant å lese om?
Hvilket studie går du nå og hva fikk deg til å søke på det?
Hva er det du normalt gjør på impuls, er det noe som kan gå i retning av yrke?
Noen hobbyer?
Vil du like fysisk arbeid eller ville du trives best med kontorarbeid?

Det er ikke nødvendig å gå på skole for å få seg et yrke, er mulig å jobbe seg opp fra bunnen av. Forutsatt at man vet hva man vil jobbe med.

Har du vurdert alternative yrker som du kanskje ikke har tenkt på tidligere?
Helikopterpilot, dykker innen oljenæring, media relatert, anleggsmaskinfører, flyvertinne, design av klær?
Det finnes en haug av forskjellige veier å gå :)

Om du kaster bort noen få år på å prøve noe nytt, har ikke det så stor betydning for livet videre :)

Lenke til kommentar

For å bli kjent med mennesker må du oppsøke steder der interessante mennesker oppholder seg. Det kan være en interesse du har, et utested, på skolen etc.. Det er ikke så lett hvis du er inadvendt, men det skal gjerne bare 1 person til så blir du kjent med mange gjennom den personen.

 

La meg komme med min siste erfaring. Jeg begynte å spille basketball aktivt for et år siden, og ble kjent med ca 15 stykker bare på laget. En av de ble jeg god venn med, og han introduserte meg for kanske 20 studenter. Av de studentene har jeg holdt på med en jente, og hatt mange fine fester og turer på byen. Alt det fordi jeg begynte med noe jeg likte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...